stallhyra?

Sv: stallhyra?

Jo, det är väl ungefär där vi är nu. Hon retar sig på allt jag gör som inte är exakt som om hon gjort det själv, och jag har ont i magen när jag går dit eftersom jag vet att hon letar fel. Jag tillbringar mer tid med att svabba golvet i sadelkammaren än att umgås med min häst känns det som. Jag soppar golvet i stallet och sadelkammaren både vid lunch och mina kvällar och när jag ridit för att det alltid ska vara perfekt om hon skulle råka komma. Men sen kommer ju givetvis hästarna in och stökar till i spånet, typiskt!!!

Men jag kan ju inte göra något ogjort, jag har ju bett om ursäkt och det enda fel som jag har "upprepat" är att glömma släcka lampan. Dock inte över natten utan när jag varit på ridtur eller mellan middag och kvällsfodring. Själv skulle jag vara mer orolig för att hon stänger av strömmen något dygn i taget när vi bor granne med en stor väg. Det tycker jag är ett större orosmoment än att glömma skruva på en kork.

Men som sagt, fördelen med att ha eget är ju att man får sköta allt på sitt sätt.

Jag svarar som stallägare och skulle definitivt inte ta ett öre betalt för det hela!!!

Tycker inte att du ska behöva betala mer än fodret på sin höjd!!!

jag skulle då inte betala ett öre med all hjälp hon kräver! ska du betala ska det räcka med att du sköter DIN häst o håller snyggt efter er! ska hon gnälla sådär kan hon väl göra det själv istället....suck flytta så fort du kan tycker jag!

Stallägare som är kontrollfreak är det värsta som finns.
Allt som Fiffia räknar upp händer i vårt stall kanske varje dag. Utom att släppa ut för det har vi folk som gör.

Jag hade inte betalt mycket för att ha i det stallet.
Sen hade jag börjat köpa eget foder, det blir alltid lättast så .

Jag kan berätta hur jag har det så kan du själv bedömma.

I de stallet jag har min häst står det förutom min 6 andra hästar.
1 häst = 1 utsläpp på morgonen och 1 helg. (alltså var 6:e helg)
Utsläppet på vardagarna lägger jag på täcke på dom hästarna som ska ha. På helgerna så ska man fodra på morgonen, släppa ut, och fodra på kvällen, även göra vissa saker i stallet som vi komit överens om. tex, fylla på vatten i hagarna & jämna gödselstacken.
I stallhyran ingår halm.
Där är stora bra hagar, ridbana och tillgång till hinder.
Jag betalar 550:- i månaden.
:rofl:

Nog med gnäll, jag har en liten fråga till er därute. Vi har ju inga papper skrivna eller något sådant, så vad har jag då för uppsägningstid??? kan jag bara ta hästen, mina grejer och min del av fodret och sticka (som elaka jag har lust med) ? Eller bör jag säga till tex en månad i förväg för att vara schysst? Att lämna stallet kommer sätta henne rejält på pottkanten både ekonomiskt och praktiskt men det är hennes problem och inte mina.

Du har ingen skyldighet att stanna.. Så ta vad som är dit och byt stall, jag tycker inte det ska gå till så...

Som jag förstår det blir det som om du jobbar av en stoor del av stallhyran.
Jag skulle betala allt från 0 till 500 kronor i månaden.

Oavsett vem som har rätt eller fel (jag kan ju inte avgöra det) så verkar det ju inte som att ni kommer överens. Ni vill inte göra saker på samma sätt osv så varför vara kvar? Hon verkar ju minst lika beroende av dig som du är av henne. Leta upp en ny stallplats och flytta direkt. Inte så schysst men jag tror att det blir minst konflikter på det viset. Eftersom det inte funkar nu så lär det väl inte funka bättre den månaden som du är där innan du flyttar? Och eftersom ni inte har några kontrakt så städa upp efter dig, ta dina saker och flytta så fort som möjligt. Det hade jag gjort, utan dåligt samvete.

Men det är ju jag som har försatt mig i denna situationen genom att vara slarvig. Hur skulle ni reagera på att ha en inhyrning som inte betalar mer än sitt foder, visserligen hjälper till en del men som är slarvig och glömsk? Är det oförlåtligt att glömma släppa ut en häst så den får stå utan vatten efter middagen fram till kvällen(1 gång)? Och så har jag glömt släcka lyset vid ett par tillfällen samt gör andra småfel som tex har glömt skruva på en kork på en flaska (1 gång), missar någon pinkhög vid mockning (1 gång), glömt låsa sadelkammaren under ridtur (1 gång)? Hur skulle ni känna om en sån person? Som dessutom bara tar hästen och drar när det inte passar längre.

Ni har ju inget kontrakt så vad står det att du skall betala mer? det enda som är dumt är att glömma släppa ut en häst, men det andra, det tycker jag bara är bagateller, som någon annan skrev råka glömma en "pinkhög", låsa eller släcka lyset, sådana saker behöver man ju inte riva ner hela världen för, du gör väl det inte på jäkelskap eller? utan du är lite tankspridd?? ;) och dessutom har det hänt så få gånger också.

Hade jag varit i dina kläder hade jag nog sökt mig till ett annat stall, med kontrakt och riktiga villkor, du behöver väl inte ha dåligt samvete och stanna kvar hos henne bara för att hon tycker du är glömsk?? nästan lite taskigt av henne att manipulera dig så.
Du verkar göra så mycket åt henne utan att hon är det minsta tacksam eller bara gnäller att det är fel, det blir förmodligen inte bättre av att du tror att du gottgör henne med stallhyra, hon kommer säkert klaga och "köra" med dig lika mycket ändå, tycker lite synd om dig. :(

Tänk på dig själv och din häst nu, det är ni som skall må bra, du förtjänar inte att vara hennes stallslav som bara får ta "skit" för ingenting.

Vad alla är snälla mot mig fast jag är en sån tankspridd slarver. Blir nästan rörd.
Fast jag håller med om att det enda allvarliga var att glömma släppa ut hästen, resten är bagateller som blir stora bara för att hon har börjat reta sig på mig och letar fel.
Jag tror att jag kommer att göra såhär. Det är nytt år och jag kommer att ge det hela en chans till. Jag ska superanstränga mig för att inte glömma något mer men är hon på mig orättvist igen så sticker jag omedelbart, tar hästen, min del av maten och flyttar samma dag. Hoppas jag bara hittar någonstans att flytta till.... men jag har min mentala hälsa och nattsömn att tänka på också. Jag ska börja höra mig för i bygden om alternativ eftersom det nog mest bara är en tidsfråga innan det blir aktuellt.
Är trött och har ont i ryggen, har fodrar middag och kväll idag = fyllt 2x3 ikeakassar med hö, diskat 3 foderhinkar och 3 vattenhinkar, gett kraft + mineral + övr foder till 3 hästar + några andra djur, mockat åt 3 hästar (totalt 5 kärror) släpat fram en spånsäck a 30 kg? och fyllt på till hennes hästar, diskat badkaret och fyllt på vatten, fyllt på kraft från uteförrådet till inneförrådet samt mineraler från storsäck till lilla hinken, sopat stallgolv och sadelkammare 2 ggr, moppat sadelkammaren 2 ggr, sopat av trappen, satt på täcke på hennes häst. Dessutom släckt lyset efter mig...

Risken finns ju att om du säger att du ska flytta om en månad så kan din häst hamna i kläm om ni inte riktigt är sams eller så skickar hon kanske ut dig dagen efter och du är stallplatslös i en månad...

Jag tänkte också på det...det stämmer

Hör gärna av dig och berätta hur det går!

Kan ni två inte prata med varandra?
Jag tycker att du ska ta upp vad du tycker och att du faktiskt funderar på att flytta din häst om ni inte kan komma överens och skriva ett kontrakt där ni skriver in vad du respektive hon ska göra av stallsysslorna och hur mycket du ska betala för din stallgångsbox.
Innan du tar upp detta med stallägaren ska du ha en nödlösning i bakfickan i form av att du har en plats som är ledig att flytta till i ett annat stall. Det är värdefullt att kunna ha sin häst i närheten där man bor men självklart ska du inte vara hunsad och stalldräng. Jag tror att man kan lösa väldigt mycket genom att bara prata med varandra.

Ett skriftigt avtal kan lösa eventuella tvister som kan komma att uppstå, alltså att rekomendera. Jag hade gett MAX 500 kr, som många andra redan skrivit. För du står för såpass mkt av skötseln även av HENNES hästar.. Och det är ju kanske inte så jättestor efterfrågan på din stallplats från andra, det är ju inte någon riktig box, om jag förstod det rätt. Hos oss kostar en stallplats 950 kr. Nybyggt stall med bssförbindelser, 1 mil från större ort, 4 fodringar om dagen, in-utstläpp och täckesbyte. Visitering varje dag.. Paddock med hinderpark 40x40 m. Så jag hade ALDRIG betalt mer än 500 för det du får.

Förresten, ni som vet. Måste inte stallet vara godkänt om man bedriver verksamhet? Inackorderingar alltså..

Gör hon något överhuvudtaget?

Låter som om du får slita för hennes hästar också hela tiden, hon verkar vara bekväm av sig? :mad:

Gör du som du tänkt, kika efter möjligheterna att stalla upp din häst i ett ordentligt stall, men det är också bra som någon annan skrev om ni kunde prata med varandra.
Tala om för tjejen att du inte ställer upp på att ständigt vara hennes "slav", och att om du skall betala också för att ha din häst hos henne så vill du ha ett kontrakt skrivet med regler om vad som gäller.
Betalar du till henne så skall du absolut inte göra hennes stallsysslor, ni kan dela på fodring och släppa ut hästarna, men sedan gör var och en sitt liksom.
Såklart kan man hjälpa varandra om någon av er skall resa bort eller inte kan komma en dag, men då skall det vara på lika villkor, det vill säga hon skall ställa upp för dig också någongång. :)

Hon kommer säkert bli sur på dig för att du vågar tala om för henne hur du känner, bry dig inte om det, diskutera bara lugnt med henne utan att bli arg, blir det så att ni bråkar är det bara ännu värre.

Men som sagt leta du lite efter andra uppstallningmöjligheter, det kan vara skönt att ha tillgång till en riktig box, i de fall om hästen mot förmodan skulle bli sjuk och behöva boxvila eller så kanske det vore skönt för hästen att få en egen box att slappna av i.
Och som sagt mår inte du bra, så gör i din pålle det heller.

Hon upplever att hon själv drar hela lasset och jag bara gör minsta möjliga, dvs min del av fodring. Som jag skrev innan så fodrar jag middagar på vardagar, 2 kvällar i veckan samt varannan helg. Det innebär ju att hon fodrar alla frukostar, 3 kvällar i veckan samt varannan helg. På kvällsfodringarna och helgerna ingår mockning åt varandra. Och visst tar hon mina tillfällen och jag hennes om man ska iväg på något eller inte kan eller så och jag tar hennes. Men hon har ju en kväll mer än mig i veckan dessutom är det mer att göra frukostfodringarna än middagarna som hon tar ju mer där. Å andra sidan har hon 2 hästar + några andra djur och min häst kräver minimalt med mockning då hon i regel aldrig står inne nattetid.

Att prata med henne är lite svårt. Hade det gått lätt hade jag väl inte hängt här:crazy: ...Jag har egentligen inga problem med arbetsbiten, självklart ska vi hjälpas åt. Det jag har problem med är att det jag gör aldrig duger och att jag alltid gör fel. Dessutom måste jag hela tiden känna in vad hon är på för humör och anpassa mig efter det. Ibland är hon väldigt trevlig och då tänker jag att ok, nu är allt bra igen. Och sen nästa dag så har hon hittat något nytt fel och är åskmoln igen. Som i helgen när jag hade talat om att vi var bortbjudna och därför skulle kvällsfodringen bli sen, kanske inte förrän framåt 22-tiden. När jag kommer bort 21.40 har hon redan gjort hela jobbet eftersom hon tyckte jag dröjde för länge, och hon var skitsur. Kunde väl ringt och undrat var jag var???
Men hon kommer aldrig att förstå varför jag flyttar eftersom det är jag som är slarvig och har gjort alla fel. Det är ju hon som vet hur allt ska va.
Det är inte arbetet jag vill komma ifrån utan klumpen i magen och så vill jag slippa rida ut själv hela tiden, samt att jag är rätt att min häst blir sparkad av hennes eftersom hon fått ett par rejäla kickar.

jag skulle nog flytta om jag vore dig. Låter som att du får jobba mycket med tanke på vad du får.
Ibland är det inte värt all irritation som det dessutom skapar för att spara in någon tusenlapp eller så. Tror att det skulle vara värt det, och att du dessutom får mer tid över.

Tycker väl att hon skall ha mer ansvar för stallet eftersom hon har mer hästar.
Bara det att det du gör aldrig blir bra i hennes ögon och att hon har växlande temprament är ett skäl till att "få upp ögonen" för situationen, du verkar vara alldeles för snäll och godtrogen mot henne, jag vet hur svårt det är i din situation, ja gär också aldeles för snäll mot vissa som inte förtjänar det :crazy:
Hon kommer säkert förstå med tiden varför du flyttar, tala om det för henne en dag hon är på gott humör, ja hon kommer bli sur säkerligen, men det är ett bevis på det dåliga samvetet.
"Man saknar inte kon förrän båset är tomt" ,heter det ju, och tids nog så mognar hon förhoppningsvis till och det går upp för henne att hennes beteende är oacceptabelt :(
Innan dess måste du nog kanske ta steget att bestämma hur du vill göra? det är inte bra att gå länge med "klump i magen" och må dåligt!

Har hon tänkt på att du mockar och sköter om TVÅ av hennes hästar dina fodringsdagar medans hon tar hand om en extra häst sina dagar? Ju mer du berättar ju mindre hade jag betalt för den stallplatsen.. Om du flyttar måste hon ju mocka åt sina två pållar vaaarje dag alldeles själv. Och fodra själv, och byta täcken själv och allt annat som kommer till. Jag hade dragit, men sån är jag :smirk: Orkar inte med sådana människor.

Ja absolut max 500, men jag tror inte jag skulle vilja betala mer än 2-300. Du gör ju nästan hälften av stalltjänsten, sen har hon ju 2 hästar och du bara en. Försök göra upp VAD som ska ingå i hyran (det du faktiskt betalar för), samt vilka dina arbetsuppgifter är. Du ska ju inte behöva sköta alla hennes djur, ställa upp o hämta foder (om du inte får någon ersättning för det).

Jag förstår att du tycker det är smidigt eftersom det är så nära, men jag tycker ändå du ska överväga för- och nackdelar att flytta till ett annat stall. Det kan ju inte va kul att stå i ett stall där man blir (det verkar faktiskt så) utnyttjad o ändå betala stallhyra, plus att man får en massa klagomål som inte är befogade. Då är det kanske bättre att ha lite längre till stallet, men att både du o hästen verkligen trivs med stallet o hästägarna, har ett riktigt kontrakt osv?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 779
Senast: SwedEmB
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 457
Senast: ameo
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II