stallhyra?

Sv: stallhyra?

Det kommer inte bli bättre om du stannar kvar!

Hitta en ny stallplats, skriv ett kontrakt med den nye hyresvärden och flytta! Givetvis kan man som hyresgäst ställa krav. Med ett ordentligt skrivet kontrakt framgår också vem som ansvarar för vad och vem som ska göra vad. Hade ett riktigt klart och tydligt kontrakt där jag hade min häst uppstallad förut, det var skönt. Vi hyresgäster var själva med och påverkade hur det skulle utformas.:banana:

Har stått i hyrstall i ca 5 år, har fungerat olika bra. Men börjar det skära sig mellan dem i stallet så är det inte många gånger det blivit bättre...

Spontant tycker jag inte att du ska stå kvar - inte för några pengar i världen. Inte om så hon betalade dig! (Jag har dock inte hela historien, så det kan finnas argument som jag inte känner till)

Hon menar säkert inget illa, men av dina inlägga att dömma påverkar hon din självbild. Du skriver om dig själv som att du är slarvig etc. Du har gjort ett par missar. Du gör inget fel med vet och vilje. Du nonchalerar inte dina brister. Detta innebär att du är på goda sidan! Racka inte ned på dig själv.

Klumpen i magen. Den hjälper inte. Du ska inte ha en klump i magen om du så är den som gör flest missar i hela världen! Den gör dig så orolig över att göra fel att du i värsta fall kommer att göra fel, på fel, på fel, på fel.. och bekräfta din bild av att du är en slarvmaja, som inte förtjänar respekt. Och hennes bild av att du är en slarvmaja som måste övervakas och som borde vara tacksam över att få mocka till hästarna. Har man väl börjat köra fel program, så är det svårt att byta.

Jag vet inte hur man skaffar självförtroende, men utan självförtroende har andra svårt att lita på en. Hitta på bra svar - var hjärtsvallande glad och övertyga dig själv om att hon gjort dittt arbete som en väntjänst. Om hon drar upp gammalt - säg att du är ledsen över att det hände och att du inte har gjort om det (men om hon tål skoj, säg att du kan köra favorit i repris på lördag). Om hon drar upp incidenter som du inte känner igen - fråga när det skulle ha hänt. Erkänn hennes oro och ilska men låt den inte förminska ditt värde. Du kan erkänna att du gjort fel, men inte att du är fel.

Ska du stå kvar, ska det finnas ett ordentligt kontrakt. Ni ska skriva ned vad som gäller. Ni skulle eventuellt ta ett gemensamt stallpass med fika regelbundet och prata med varandra.

Hej igen!

Stallägarens förslag till stallhyra är på 300 kr i kallhyra samt att vi fortsätter som vanligt med foderkostnaderna. Hade nästan önskat att hon begärt mer för då hade det varit lättare att flytta. Med hjälp av min matematikälskande make räknade vi ut att det blir en totalkostnad på ca 700 kr/mån med fodret. Ett annat stall ett par km bort tar 1200 för helinackordering och ytterligare ett som jag är mest intresserad av tar 1000 kr. Dvs för 300 kr extra slipper jag fodra, mocka åt någon annan än mig själv samt får folk att rida ut med. Dessutom mindre att fundera över. Men varför tvekar jag då??? Därför att jag är inte en sån person som bara lämnar någon i sticket och dessutom bryr jag mig om vad andra tycker och tänker om mig. Vi var ju bra kompisar tidigare och hade stora planer på hur kul vi skulle ha ihop med våra hästar, så det känns som om jag sviker. Och att flytta längre bort där det inte är lösdrift kräver daglig bilresa för att mocka mm, så tidsmässigt vet jag inte om jag tjänar på det.

Jag skulle nog inte påstår att jag har dåligt självförtroende (förutom när jag provar bikini:D ) men jag är nog lite för snäll. Att skriva om mig som en slarver - det räknar jag som god självinsikt.:banana:

Men jag gör som jag skrivit tidigare, jag kollar upp alternativ (ska återigen försöka få tag på hon som har 1000-kronorsstallet) och tänker ha som krav om jag ska betala 300 kr /mån att vi bara mockar åt egna hästar samt att jag bara betalar min del av fodret eftersom min häst äter mindre än den tredjedel jag nu betalar för alt ha egen tunna kraft. Så får vi se hur hon tar det....

jag tycker faktiskt att du ska byta stall! har det väl börjat strula en gång så kommer det aldig att bli bättre! en kortare tid möjligtvis men problemen finns alltid kvar och kommer dyka upp igen!

Jag stod inhyrd i ett stall med min förra häst. det hela slutade med att jag tog hästen och stack. morgon och lunchfodring ingick likaså utsläpp. insläpp hjälptes vi åt med. täckesbyten skulle ingå men rätt som det var så var hästen utsläppt utan täcke mitt i vintern vissa dagar. sen hade hon även regel på att man inte fick vistas med hästen i stallet eller ens gå in där förän efter kl 4 på kvällen. så mocka mitt på dagen va inget att tänka på. hon blev skitsur direkt. fråga inte varför, det vet jag inte än idag:crazy:

Vad alla är snälla mot mig fast jag är en sån tankspridd slarver. Blir nästan rörd.
Fast jag håller med om att det enda allvarliga var att glömma släppa ut hästen, resten är bagateller som blir stora bara för att hon har börjat reta sig på mig och letar fel.
Jag tror att jag kommer att göra såhär. Det är nytt år och jag kommer att ge det hela en chans till. Jag ska superanstränga mig för att inte glömma något mer men är hon på mig orättvist igen så sticker jag omedelbart, tar hästen, min del av maten och flyttar samma dag. Hoppas jag bara hittar någonstans att flytta till.... men jag har min mentala hälsa och nattsömn att tänka på också. Jag ska börja höra mig för i bygden om alternativ eftersom det nog mest bara är en tidsfråga innan det blir aktuellt.
Är trött och har ont i ryggen, har fodrar middag och kväll idag = fyllt 2x3 ikeakassar med hö, diskat 3 foderhinkar och 3 vattenhinkar, gett kraft + mineral + övr foder till 3 hästar + några andra djur, mockat åt 3 hästar (totalt 5 kärror) släpat fram en spånsäck a 30 kg? och fyllt på till hennes hästar, diskat badkaret och fyllt på vatten, fyllt på kraft från uteförrådet till inneförrådet samt mineraler från storsäck till lilla hinken, sopat stallgolv och sadelkammare 2 ggr, moppat sadelkammaren 2 ggr, sopat av trappen, satt på täcke på hennes häst. Dessutom släckt lyset efter mig...

Eftersom du vet att du glömmer ibland så gör en liten checklista, (du har den nästan klar i ditt inlägg ovan). Innan du går hem så kollar du av listan. Då vet du att du inte har glömt något. Men se till att prata med stallägaren och fixa ett kontrakt. Hon kanske slänger ut DIG om du inte i hennes ögon "sköter" dig.
Att byta stall är inte samma sak som att komma till paradiset. Du kanske får nya problem, snacka med varandra i stället. Det finns alltid folk som retar sig på andra i stall. Ilskna lappar överallt du har inte gjort si eller så!!!! Lappar är tråkiga och till slut läser ingen dem, vilket gör att viktig info kanske inte tas del av. Prata med varandra istället!:banana:

dubbelpostat

Senast ändrad av en moderator:

Vad som hänt sen sist...

Stallägaren har två gånger kommit på min häst med att skicka igen boxdörren om hennes häst när de är inne och äter. Detta innebär att det kanske inte alls var jag som glömde släppa ut hennes häst efter middagen utan min häst som var smart nog att stänga till om hennes. Hon har bett mig om ursäkt för att hon troligen anklagade mig när jag var oskyldig. Och visst, det kan ha gått till så, eller glömde jag släppa ut hästen, jag vet inte...

Ett stall en bit härifrån har en plats ledig men jag måste bestämma mig inom ca 2 v. De tar 1000 kr för box, spån, grovfoder och utfodringar. Kraft tillkommer (köper jag dock billigt av maken min)

Hon håller på att sälja sin ridhäst vilket innebär att jag får rida ut själv i fortsättningen om jag är kvar (fast det gör jag i regel redan nu) Detta innebär dock troligen att min häst får en egen box.

Stallägaren har varit supertrevlig sista tiden och allt har fungerat bra sen julhelgen. Är det början på en positiv trend eller lugnet före stormen? Jag har heller inte glömt något tex lampor el dyl.

Hur ska jag göra?
* Sticker jag sätter jag henne i klistret, får lite högre månadskostnad och det kommer ta mer tid (som jag som småbarnsmamma inte har så gott om) Och hon får bara 1 häst kvar som helst inte ska gå ensam. Men jag får sällskap. Å andra sidan kraschar grannsämjan och hennes ekonomi.
* Är jag kvar får jag rida ut själv, det blir lite billigare men jag får lägga ner rätt mycket arbete bl.a. på att ta hand om hennes hästar (mocka, täcken, fodra, vattna, hämta foder mm). Och när som helst kan hon vara på mig om fel mm och jag får hela tiden tänka på vad jag säger. Samtidigt är det smidigt för det ligger så nära, slipper ju ta bilen.

Är så villrådig.....:eek: :eek: :eek:

Hej. Svårt läge det där! Jag vet faktiskt inte vad jag skulle gjort för som någon tidigare skrev så är det inte säkert att nästa stall är är så bra på alla punkter. Och hon har ju ändrat på sin attityd eller?

Men om du bestämmer dig för att flytta till t ex det där 1000 kr stallet där det tydligen ingick grovfoder - ta reda på hur mycket grovfoder som ingår! Jag stod nämligen i ett stall där det ingick grovfoder men det ingick bara ca 8 kg hö och det var alldeles för lite för min pålle. Man kunde inte köpa extra hö av dem heller och de blev sura när jag ville köpa eget extrahö "för det fanns ingen plats och det skulle bli så rörigt om alla började med eget" :( .

De tyckte jag var fjantig för min lille häst skulle klara sig utmärkt på 8 kg. Kan nämna att han nu äter ca 11-12 kg hö + fri tillgång på halm och är i utmärkt hull och kondition.

Så ta verkligen reda på precis alla detaljer som verkar lite "luddiga".

Omöjligt att säja. Håller på att skissa lite på en schablon för vad stallhyror bör vara, men mycket beror ju på tillgång och efterfrågan som någon skrev. Men generellt sett så är ju efterfrågan större i större städer och även tillgången mindre, så bor du i en liten stad kan du ju gå på den lägre stallhyran som i kallhyra bör hamna runt 400-500 kr för ett hyfsat bra stall. Sedan får du räkna på arbetskostnade för dej själv och de andra. Vad är arbetet värt i tid och hur mycket lägger var och en i tid.Här kan man generellt säja att stora stall har en del stordriftsfördelar eftersom det oftast inte tar så mycket längre tid att släppa ut/in, fodra mm fler än färre hästar och så har ju större stall ofta mer maskiner (men kanske då en högre kallhyra pga detta). Sedan kommer maten till hästarna, det är ju lättare för den kostar vissa pengar och man delar helt enkelt upp det på var och en, den som står för inköpen kanske vill ha lite för arbetet och resorna så då får man lägga på det osv...
Som du säkert förstår är det rätt mycket att tänka på, men väl värt besväret att göra upp från början hur man ska ha det för att slippa senare konflikter.

Kan det vara så att din kompis faktiskt har mått rätt dåligt den senaste tiden? Det låter ju som att hon har haft/har dålig ekonomi osv? Vet av egen erfarenhet att småsaker, som man annars skulle tagit med en klackspark, kan utgöra oöverstigliga hinder/gå en på nerverna/få en att gå i spinn när man är pressad. Om hon nu säljer ridhästen så lär ju hennes ekonomi bli bättre + att det blir mindre att göra för dig när du hjälper till, och din häst får egen box... Så kanske kan det bli riktigt trevligt i fortsättningen?

Det är ju svårt att veta hur hon är för oss som inte har träffat henne, men bara att hon självmant bett om ursäkt när hon kom på att hon kanske anklagat dig för något du inte gjort tycker jag talar för henne! Det krävs ju faktiskt lite ryggrad för att göra det.

Om jag var du skulle jag nog vänta och se, men även ta ett rejält, men förutsättningslöst (Dvs inga anklagelser eller så och ingen gard uppe, utan bara tala om för henne hur du upplever situationen och hur du känner det, samt naturligtvis låta henne komma till tals också), snack med henne för att rensa luften. Förvånansvärt ofta förstår man varandra bättre än man tror om bara ena parten vågar vara "sårbar" (e.g tala om att man haft en klump i magen el. dyl.) Kanske kommer ni gemensamt fram till att det blir bättre om du flyttar, kanske kommer hon på att hon tagit ut sina egna frustrationer på dig och lovar bättring; och skulle hon bete sig jätteotrevligt när du försöker prata med henne - ja, då är det ju inte så mycket att fundera över längre... Win-win, liksom. :)

Förlåt om det här inlägget blev långt och psykologiserande, men eftersom stallägaren är både din kompis och granne så är det nog värt att försöka komma överens, eller i alla fall förstå varandra och göra upp i godo, hellre än att det ska sluta med grannfejd och sura miner. Sånt kan man ju också få klumpar i magen av...

Hoppas det reder ut sig till det bästa!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 779
Senast: SwedEmB
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 457
Senast: ameo
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar