stallhyra?

F

Fiffia

Hej!

Snart kommer jag att börja betala stallhyra och jag är fundersam till hur mycket som är rimligt att det kan kosta. Läget är så här:

Min häst står i ett stall med två andra hästar som ägs av stallägaren. Stallet ligger på landet och inte i närheten av någon storstad.
Min häst har ingen egen box utan står i utrymmet mellan de två boxarna och ytterdörren, ca 7-8 m2. (det är ett litet stall) Jag betalar en tredjedel av fodret (hennes hästar äter dock mer än vad min gör, hon äter kanske bara 1/4 egentligen) Vi använder min bil med dragkrok och kärra tex när vi ska hämta spån eller hö. Införskaffning av foder, stallprylar och dyl köper den som ska till stan först, typ.
Jag fodrar middagarna på vardagarna samt 2 kvällar i veckan och varannan helg. I kvällsfodring ingår även mockning efter varandras hästar samt fodra hennes övriga djur. Är det plusgrader är ytterdörrarna öppna så min häst och ibland de andra kan komma och gå som de vill (stallet ligger mitt i hagen) typ som lösdrift. Det blir alltså mer att mocka åt hennes hästar än åt min som i regel alltid skiter ute. Hennes hästar har också täcken som ska på och av.

Vad är rimligt att hon tar betalt? Normal stallhyra i dessa trakter verkar ligga på 1000-1500 inkl basfoder och in/utsläpp.

Tacksam för svar.

Sv: stallhyra?

Med det som du beskriver så skulle jag ge max 500 kr i månaden. Inkl. allt. Bara det att du inte har en egen box?? Mockar åt hennes hästar, täckesbyten mm.

ja! Max 500, låter ju som det är du som sköter stallet och står för alla praktiskt detaljer som hämtning av mat mm!!

Tack för era svar. Känner mig styrkt.

500 plus foder är nog min smärtgräns, vill hon ha mer så kan jag lika gärna byta stall, då kanske det skulle kosta någon hundralapp mer men jag skulle få mycket mindre jobb. Nu är det smidigt för stallet ligger på gångavstång och byter jag stall får jag ta bilen.
Har tidigare kännt mig beroende av henne pga att det har varit så billigt att ha hästen där men ju mer jag tänker på det ju mer inser jag hur mycket hjälp hon har av mig och även min man som förser oss med foder till stor del tex kraft och höbalar som levereras ända in i hagen samt makens kontakter som ger oss billigare foder. Så hon är nog rätt beroende av mig med.

Men eftersom relationen till henne gnisslar lite (pga att jag är så slarvig och häller upp för lite vatten, mockar på fel sätt, städar för dåligt, är otacksam, har för lite tid, tränar för lite NH med hästen, köpte fel häst och så har jag en gång glömt att släppa ut hennes ena häst efter middagsfodringen så den fick stå ett par timmar utan vatten men det har jag bett om ursäkt för och aldrig gjort om) så funderar jag på att flytta så småningom. När det har varit så billigt har jag kännt att jag måste svälja en hel del skit som iallafall till viss del inte varit befogat utan bara petitesser.

Vad kan man ställa för krav på en inackorderingsplats? Kan jag höja kraven när jag faktiskt betalar för platsen? Inga papper är skrivna. Finns det färdiga kontrakt för det här? Har ni andra något skrivet och vad står det då?

Hoppas ni har överseende med gnället från mig.

Vad kan man ställa för krav på en inackorderingsplats? Kan jag höja kraven när jag faktiskt betalar för platsen?

Tillgång och efterfrågan.. Vilka krav du kan ställa beror förstås på tillgången till alternativa stallplatser, vad det kostar där samt på hur pass beroende du är av stallplatsen och inte minst på hur pass beroende stallägaren är av dig! På din beskrivning låter det som att du ställer upp en hel del. Fundera utifrån vilka andra alternativ du har på hur mycket du tycker det är värt att betala/arbeta och på vilka minimikrav du har!

*kl*

ska du börja betala så måste ni skriva ett kontrakt!! borde ni göra oavsett, och där ska tydligt stå vad som ingår och inte ingår, vilka skyldigheter du har (alltså vad du ska göra) och vilka skyldigheter stallägaren har så det inte blir något sen att du ska stå för mer än du redan gör eller dyl!!
Jag hade nog flyttat, så farligt är det inte att köra en bit, beror givetvis på vad dina alternativ är :)

Tycker det låter klyddigt! MAx 500 kr!
Men finns det inget annat stall som hyr ut boxar i närheten så din häst kan få en riktig box!

Lutar faktiskt mer och mer åt att flytta. Det finns ett par alternativ inom ett par km omkrets, men inget som jag bara kan knata över till närhelst jag känner för att klappa om pållen lite. Men lite är det värt för att slippa att nästan ha ont i magen när man går dit av oro för vad jag kan tänkas göra för fel den gången. De senaste dagarna har hon varit i stallet när jag kommit ut för att fodra och då har hon redan gjort det åt mig med kommentaren att kan jag glömma att släppa ut en häst efter lunchen så kan jag ju glömma vad som helst så det är lika bra att hon gör arbetet själv. Dessutom glömde jag släcka efter mig häromdagen. Jag har aldrig glömt fodra hästarna så jag vet inte riktigt vad det hela handlar om. Dessutom håller hon på att göra sig av med sin ridhäst så är jag kvar får jag rida ensam jämt (fast det gör jag ju i regel redan eftersom hon alltid har en ursäkt till varför hon inte kan följa med trots att vi bestämt tider). Sen oroar jag mig lite för att hennes ena häst ger sig på min och ger rejäla kickar i magen och på baken. Fattas bara att det ryker av ett ben.

Nog med gnäll, jag har en liten fråga till er därute. Vi har ju inga papper skrivna eller något sådant, så vad har jag då för uppsägningstid??? kan jag bara ta hästen, mina grejer och min del av fodret och sticka (som elaka jag har lust med) ? Eller bör jag säga till tex en månad i förväg för att vara schysst? Att lämna stallet kommer sätta henne rejält på pottkanten både ekonomiskt och praktiskt men det är hennes problem och inte mina.

Tacksam för era fundringar kring detta.

Eftersom du inte ens har en egen box så kan du i princip ta dina grejjer och sticka samma dag, det har jag gjort vid ett tillfälle när jag ville ha kontrakt men inte fick något. Hittade ett annat stall och flyttade dagen efter.
Risken finns ju att om du säger att du ska flytta om en månad så kan din häst hamna i kläm om ni inte riktigt är sams eller så skickar hon kanske ut dig dagen efter och du är stallplatslös i en månad...

Tycker absolut att du skall leta efter en annan stallplats, där du kan få det bättre och definitivt en egen box.

Och det viktigaste av allt, att DU mår bra, det skall vara mysigt och avkopplande att vara i stallet och du skall inte behöva vara orolig för att du gör "fel" på något vis.

Se bara till så att du får ordentligt kontrakt vad du än beslutar dig för att stalla upp din häst, du skall inte bli "stallslav" åt någon, så att alla är överens om vad som gäller.

Lycka till!!

Jag skulle skaffa ny stallplats och sen säga att eftersom det inte finns nåt kontrakt och då inte nån uppsägningstid så flyttar du så snart det går.
Men se till att du HAR ny plats innan du säger nåt.

Jag betalar 500 i kallhyra för min BOX.... och då ingår utsläpp och morgonfodring, insläpp turas vi om att ha....så jag tycker nog att du inte bör betala mer än typ 500 som övriga skrivit...

Jag hyr stall av min granne (som vi även hyr huset av som vi bor i)! Jag betalar 400 kr för det.

Jag har nu en tjej som har en häst inackorderad hos mig. Hon betalar 750 kr i månaden. Då delar vi på stallhyran, det ingår även hö och in och utsläpp morgon och kväll på veckorna, sen delar vi upp helgerna! Och jag står för bil när det är hämtning av spån. Men vi sköter våra egna hästar.

Stallhyra 200 kr
Hö 400 kr
In och utsläpp 150 kr

Och är det dåligt väder så lägger jag ju givetvis på hästen täcke!

Men det är ju jag som har försatt mig i denna situationen genom att vara slarvig. Hur skulle ni reagera på att ha en inhyrning som inte betalar mer än sitt foder, visserligen hjälper till en del men som är slarvig och glömsk? Är det oförlåtligt att glömma släppa ut en häst så den får stå utan vatten efter middagen fram till kvällen(1 gång)? Och så har jag glömt släcka lyset vid ett par tillfällen samt gör andra småfel som tex har glömt skruva på en kork på en flaska (1 gång), missar någon pinkhög vid mockning (1 gång), glömt låsa sadelkammaren under ridtur (1 gång)? Hur skulle ni känna om en sån person? Som dessutom bara tar hästen och drar när det inte passar längre.

Jag har haft såna slarviga inackorderingar och det slutar alltid med att jag ber dem ta sin häst och flytta. Jag står inet ut med såna människor. Om den människan skulle flyttat själv skulle jag varit mkt tacksam för det är INTE kul att köra iväg någon.

Otrevlig stallägare, om man hör din sida av det! Men alla mynt har två sidor o hon tycker säkert en massa om dig med! Så är det för det mesta. :D
MEN om jag utgår från det du berättar hade jag packat mina saker så fort jag fått en ny stallplats! Livet är för kort för att du ska gå o må dåligt över hennes idéer! Det ska vara kul att vara hos hästen! Flytta till någon som uppskattar all din hjälp!
Lycka till!

Visst... att glömma släppa ut hästen, det hade nog vem som helst blitt sur och arg över! Skulle nog ta ett tag innan man glömmer det...
Men huvudsaken är ju att man inte glömt ge hästarna mat!
Men jag tror nog alla har glömt låsa sadelkammare ( om man har någon), sätta på en kork på nåt, glömt fylla på vatten nån gång!
Och jag tror nog inte hästen dör av att det är en kisshög kvar, hur är det i så fall med dem som har bädd hos sina hästar!
Vet ju inte alls hur situationen är mellan er! Men så som du har förklarat det hade jag också tagit min häst och mina saker och flyttat! Hade talat om när jag skulle ta min häst och flytta och varför!

Jag blev osams med min hästs uppfödare(ganska speciell av sig) bestämde över hur jag skulle sköta hästen och en massa!
Så till slut tog jag min häst och mina saker och stack!

Efter det bad hon om ursäkt...

att glömma lampor o hästutsläpp skulle jag inte tolerera!!!! o om jag blivit uppretad av sånt skulle jag nog reta upp mig över de andra små sakerna också...

det är en stress för stallägaren att fundera på att allt blir gjort när h*n inte är där...

detta är anledningen till att jag har eget stall o därför har möjlighet att sköta allt på mitt sätt... som jag vill ha det...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 347
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 779
Senast: SwedEmB
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 457
Senast: ameo
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Blod i urinen