N

niboonkh

Hej alla glada :banana:
Jag undrar lite grann över vad ni betalar i stall hyra
och vad som ingår i den foder & strö
Sen vad ni har tillgång till ridbana / ridhus /sadelkammare osv ?
Och hur ni hjälps åt eller om det är helinackorderig

Tacksam för svar

Sv: Stallhyra

Jag har min pålle hos "Lindis" eller rättare sagt i samma stallsomhette och under hennes "beskydd" ;)
Jag betalar 800kr/mån för min shettis, då ingår detta (om jag fått allt rätt)

*Box (stor)
*Strö
*Hösilage
*Kraft (de man själv vill ha..så köper stallägaren in de)
*In/utsläpp
*Fodringar
*Hagar
*Sadelkammare
*Täckesbyte

..sen har jag lyxen att Lindis tar hand om min pålle 100% så hon mockar och ser till att han får motioneras osv. :) !

***STOR eloge till Lindis...min räddare i nöden*** :bow: :bow:

Jag bor i Jämtland. Stallhyran är 750kr för bara boxen, men dåp finns det spolspilta, sadelkammare, varmvatten, toalett mm. Plus att det finns ett kvällsledigt ridhus bara ett par hundra meter bort.

Har ingen häst fn. men kommer få betala 625:- för box inkl. torvströ och anläggningsavgift. Då ingår hagar, vet dock inte exakt hur det är med hagmaterialet i sig.

Sedan finns det uppvärmd sadelkammare, rejält med plats för foder. Möjlighet att köpa hösilage fri tillgång för 100:- i månaden. Spolspilta. Tillgång till två ridbanor, den stora banan är väl kanske 35 x 70 m, den lilla är väl kanske 20 x 40 m, ridhuset är 20 x 40 m.

Kraftfodret fodras inne, sedan äter hästarna frukost hösilage/hö i hagen, vid 7.00,
lunch får de oftast ca 13.00 och kvällsfoder vid 21.00 (hösilage + krafft), pga. olika "viljor" när hästarnas ska tas in får man ta in sin häst själv, vissa låter inte hästen ens gå ute alls vissa dagar, en del tar in 15, andra 16 och en del tar in in förens vid 19. Så det är väldigt olika, men de flesta tar dock oftast in 16, så här års men vår-sommar-höst brukar hästarna gå ute till 20-21.

oj vilka schyssta priser... :( när jag blir fodervärd kommer min stallhyra ligga på mellan 2500-3500... inlkluderar in-utsläpp, täckesbyten, ridhus, halm, hö, betfor och korn. vet inte hur det är med resten ännu.

Hade min häst inhyrd för 2 år sedan...ska försöka minnas allt:

Box 3 x 3.25 ( har en liten häst)
Utsläpp på morgonen
Hö och ensilage ca. 15 kg
Havre
Korn
Halm till bädd
Uppvärmd sadelkammare
Varm o kallvatten
Gott om plats för sadel,täcken o.s.v.
2 st hagar att dela med de andra.

Det var nog allt..extra foder fick vi köpa själva och att använda ridbanan kostade extra.(klubbens)

Det var ett nybyggt stall med 6 boxar så allt var nytt och fräscht. Men vi mockade själva och delade på lunch o kvällsfodrningar och insläpp.Skulle nog velat haft lite mera foder som ingick och service för hyran vi gav...då det ligger på landet.

Gav 1200:- och det har nu höjts till 1400:- men inget mera ingår.

Har eget nu...mera jobb men billigare och jag får hjälp då jag delar stallet med min familj...är inte lika låst som förut. :)

Jag betalar 300:- för lösdrift platsen och 500:- för boxen.
Då ingår morgon fodring/utsläpp mån-fre samt kvälls fodring mån-sön och sen har vi som hyr in oss fasta pass (jag har tex lördag insläpp osv) varje vecka och morgon passen på helgerna är rullande schema.
Sen har vi tillgång till 2 ridbanor. Ensilage, havre och torv finns att köpa till vettiga priser.

Jag betalar 1800:- och jag får:

* 4 fodringar dag
* in- och utsläpp
* hösilage, hö, havrekross, helhavre, korn, mineraler, betfor
* sadelkammare som är uppvärmd
* ridhus och paddock
* stora hagar
* strö

Kram Favina :bump:

Jag bor i Halland, hyr in mej i ett stall där jag sköter ALLT själv, ingenting mer än mark till hagar ingår (vi får stängsla själva). Betalar 500:-/ box, är helnöjd, eftersom jag är kontrollfreak och gillar att sköta mina hästar själv!
Har nära till ridanläggning, 5 minuters skrittväg.

//tuttiboo

niboonkh skrev:
Hej alla glada :banana:
Jag undrar lite grann över vad ni betalar i stall hyra
och vad som ingår i den foder & strö
Sen vad ni har tillgång till ridbana / ridhus /sadelkammare osv ?
Och hur ni hjälps åt eller om det är helinackorderig

Tacksam för svar

I mitt stall hyrs två boxar ut. En kompis har sina två hästar där.
Det som ingår är följande:
*stora boxar (4*5m)
*bra och stora hagar
*uppvärmd sadelkammare
*foderkammare
*lunchfodring och nattfodring
För detta betalar hon 0 kr. Hon får själv ta in och ut sina hästar samt ge frukost och kvällsmat. Hon står själv för strö, foder och allt som hon behöver. Vi står vi en skottkärra och spångrep + utrymme att lagra spån.
Hon sköter mockning och allt till sina hästar själv.
När det är som vanligt brukar jag släppa ut hästarna på morgonen och ge frukost, ge lunch-hö, sen brukar hon ta in sina hästar och ge kvällsmat. Framåt natten ger jag hö igen.
Sen ställer vi upp för varandra så gott det går, ibland tar jag in hennes hästar, ibland släpper jag ut dom och ibland ger hon middagshö osv. Vi är väldigt flexibla.
Här finns inget ridhus på gården, istället finns det ett 8 km iväg.
Paddock finns 100 meter iväg, 2 km iväg och 3 km åt andra hållet. Annars är det miltals ridvägar i skogen.

Betalar 1000:- just nu...(reducerad stallhyra eftersom jag köper eget foder)(egentliga stallhyran inkl. foder är 1600:-)

Då ingår:
In/Utsläpp vardagar
Fodringar
Stor box
Täcke på/av
Hage
Uppvärmd sadelkammare
(Hösilage fri tillgång)
(havre, betfor, korn, kli)

-------------------------------------

Jag köper eget foder pga den dåliga hösilageanalysen.
Fina ridvägar och stubbåkrar att rida på
2 st ridhus inom skrittavstånd (20 resp 45 min)

Bor i Bohuslän och har mina hästar inhyrda i ett kollektivstall i närheten.

Kallhyra 500:-/box.
Allt foder och strö köper man själv.
Spolspilta, uppvärmd sadelkammare och rejäla ytor.
Mycket lättarbetat stall.
Belyst paddock (något liten men helt OK)
Stora hagar, fina ridvägar.

Eftersom det är ett kollektivstall hjälps vi åt allihop. Innebär i praktiken ett ut- eller insläpp per box i veckan (inkl fodring) samt ett ut- eller insläpp varannan vecka. Vi mockar våra boxar och blandar foder och väger hö själva varje dag.

/FiaLotta

Jag har en b-ponny och ett halvblod, för spiltor betalar jag 900:- för ponnyn och 1100:- för hästen. Då ingår:
*ridhus 20*40 på gården, alltid ledigt
*paddock 20*40
*varmvatten
*spolspila
*WC
*fritt med hö
*fritt med havre
*in och utsläpp (men jag tar in själv när jag kan)
*fodringar 4 ggr per dag

Vill man ha täckesbyten blir det 5:- per gång... :crazy: (tur att man har oklippta hästar..)

Halm finns att köpa billigt.

Då är det värt att åka 7 mil t&r om dagen för att komma dit..

Jag betalar 600.- i kallhyra. Då ingår box, vatten, el, hagar och material.
Sedan står vi själva för grov o krafftfoder och strö.
Har tillgång till ridplan och ca 1 mil till ridhus.

Jag bor i södra Dalarna och har en stor privat hästgård.

Mina inackorderingar har tillgång till följande:
- Stora beteshagar
- Små rasthagar
- Ridbana med hinder
- Spolspilta med varmvatten
- Torkrum för täcken
- Tvättmaskin för täcken
- WC
- Uppvärmd sadelkammare med kyl/frys och micro

Jag står för:
- In/utsläpp
- Täcke på/av
- Utfodring 4ggr/dag
- 5 balar spån/månad
- Fri tillgång på hö/havrehalm
- Saltsten/mineraler

Månadshyra: 1600:-

Jag bor i Smålands djupa skogar och har mina 2 hästar inhyrda i ett stall med 9 hästar 5 km hemifrån mej.

Jag har tillgång till:
- 2 stora boxar
- Stora beteshagar
- Små rasthagar
- Fina ridvägar
- Uppvärmd sadelkammare
- Foderkammare
- Rundkorall under tak
- Ridbana 20 min skrittväg
- Ridhus 20 min transportväg
- Trevliga människor och hästar

Jag står för:
- Insläpp av mina 2 hästar
- Täcke/lindor på/av vid insläpp på mina 2 hästar
- Utfodring 1 av 4ggr/dag

Stallägaren står för:
- Utsläpp
- Täcke/lindor på/av vid utsläpp
- Utfodring 3 av 4ggr/dag
- Vatten
- El
- Övrigt material

Sen hjälper jag gärna till med lite allt möjligt, ibland hjälper jag till med utsläpp/insläpp, bygga hagar, mockar åt andra osv.

Månadshyra: 500:- för 2 hästar, billigt och bra ;)

Mvh Bella :)

Senast ändrad av en moderator:

Stall 1:
-Lagom stor box (äger en liten häst..)
-Fri tillgång till hö och halm
-In och utsläpp alla dagar
-Kraftodergiva 2ggr/dag
-Högiva 3ggr/dag
-Fina hagar, inte super stora och räcker definitivt inte för bete till en häst.Räcker bra för ex. ponnyer som inte klarar av kraftigt bete.
-Liten paddock MEN med väldigt bra underlag.Finns hinder också.
Betalar: 1000:-/månad.För ponny betalar man 800:- ev. mindre.

Jag brukar hjälpa till med in och utsläpp samt fodringar om det behövs!

Stall 2: (Det är meningen att jag ska vara här, men jag är tvungen att skaffa en sällskapshäst så tills dess fick jag flytta ner till Stall 1 ..)
-Stora fina luftiga boxar
-Stora hagar (finns lite mer än 5 ha mark)
-Ett stort skjul som har fyra väggar (två ingångar som har skjutdörrar!)
-Väldigt fina ridvägar!
-Nära till stor paddock med mycket hindermaterial.
Pris: 500:-/box

Här får man sköta allt själv..7,5 km rätt ut i..INGENSTANS :p men det är här jag och hästarna trivs bäst :)

2 olika stall i Norrland:

1200:-, box ca 10 kvm, in/utsläpp 7 dagar/veckan, 3 fodringar 7 dagar/veckan, stora och många rasthagar, enorma sommarbeten, upplyst paddock 20x60 m, täckes på/avtagning, hö, havre betfor, spån. 600:- i hyra under sommarbetet.

500:-/mån, box ca 8 kvm, in/utsläpp 7 dagar/veckan, 3 fodringar/dag 7 dagar/veckan, 2 rasthagar, sommarbete hos grannen, täckes på/avtagning 7 dagar/veckan,. Ingen stallhyra under sommarbetet.

2 olika stall i Göteborg

1250:-, box ca 8 kvm, 15 kg ensilage, 2 kg havre, 1 kg betfor + mineraler + spån, in/utsläpp 7 dagar/veckan, 3 fodringar 7 dagar/veckan, stora men få rasthagar, sommarbete, upplyst paddock 20x40 m, täckes på/avtagning 7 dagar/veckan, 650:- i hyra på sommaren.

600:-, box ca 8 kvm, in/utsläpp 7 dagar/veckan, 2 fodringar/dag (delad lunch), stora rasthagar, paddock 20x40 m, täckes på/avtagning 7 dagar/veckan, ingen stallhyra på sommaren. Sommarbete fick hyras på annat ställe. Hö/kraftfoder/halm köptes till självkostnadspris.

Jag betalar 1660:- i månaden och då ingår
in/utsläpp
fri tillgång på hösilage/kraftfoder/halm/spån
mineraler/saltsten osv
Vi har uppvärmd sadelkammare, varm o kallvatten, spolspilta
stora hagar, stora boxar och bra ventilation.
Jättefina ridvägar som plogas vid snö/ harvas och underhålls, nära till ridhus.

Jag är nöjd, men ser mig om efter lösdrift, i nuvarande stallet går hästarna in när det blir mörkt, och de 15 timmarna det blir i boxen då gör ont i mig...

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 887
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar