Sv: Stallhyra

jag betalar 550kr i månaden och inget ingår förutom ridbana.
Köper foder själv och tar in ut och mockar själv.. :crazy:

Jag betalar 1150 kr i "kallhyra". Jag står uppstallad i ett kollektivstall med 10 hästar på en ridskola där det bara står privathästar (ridskolan har ett eget stall). Då har jag tillgång till:

Stor box
Utsläpp vardagar
Lunchfodring vardagar
Ridhus 20*60 (ledig sen kväll och helger)
Stor paddock
Låsbar och uppvärmd sadelkammare med egna skåp
Spolspilta
Foderkammare
Toalett
Omklädningsrum
Instruktörer
Rasthagarna är tyvärr ganska leriga och inte allt för stora
Ingen tillgång till sommarbete

Vi har en fast morgon eller kväll i veckan där vi fodrar morgon och fodrar och insläpp kväll. Helgerna har vi enligt ett rullande schema (var tionde helg).

Vi står för allt foder och strö själva. För min del innebär det ca 900 kr extra i månaden.

Mvh//LG

Jag har min häst i ett litet stall med tre boxar. Sadel och foder kammare finns inte utan allt finns i stallet... Ingen paddock, men ska antagligen byggas ivår.
Ingår:
-morgon och lunchfodring
-utsläpp
-insläppen och kvällsfodringarna är vi 6 st som delar på
-hö
-torv
-havre
-betfor

Betalar 1000:-/mån för det.

har min häst i ett stall i södra skåne, betalar 1200:- (får billigare för jag hjälper till att jobba där osv, annars är den rikitga stallhyran 1700:-

Detta ingår i hyran
*halm, 5 kg hö lr 7 kg hösilage (om man behöver mer betalar man extra per kg/månad) krossad korn, havre, betfor, kli, mineraler.
*in o utsläpp må-fre, inkl. täckespåtagning vid behov.
*4 fodringar, varav en är i hagen.
*rasthagar med 2-3 hästar i var, men dom är rätt leriga men i vissa finns det lite gräs i kvar.
*sommarbete, då betalar man bara 600:-/månaden på sommaren.

Detta kan man köpa till i hyran:
*fri tillgång till paddocken inkl hinder 100:-/månad, paddocken är av bra kvalité med belysning.
*morötter (15 kr för 25 kg) och hippo vitlök, 70 kr/kg som man köper av stallägaren.

På helgerna är det ett rullande schema, och var och en har helg ungefär var 5:e vecka som man sköter 2 och 2.
Om man inte vill eller har tid att göra detta får man betala 200:-/månad extra till den person som sköter den helgen åt en.

Detta finns i stallet:
Stallet är indelat i 4 småstall i ett stort stall.
*"nya stallet" har 4 nygjorda boxar med vattenkoppar, rätt bra ventilation och ljust. I detta "stallet" finns det även spolspilta, uppv. toalett o sadelkmammare.
*"logen" här finns det 4 boxar, det är HÖGT till taket för boxarna är byggd i en gammal loge, här finns det oxå uppv. sadelkammare, hösilagebalen förvaras oxå här och all halm.
*"uteboxen" här finns det en STOR utebox, där hästarna även har tillgång till att gå ut i en rasthage, i boxen finns det 2 hästar men här kan lätt vara 3 hästar.
*"lilla stallet" finns det 2 nygjorda boxar med vattenkoppar, stallet är rätt springit ibland för alla måste gå igenom detta stallet för att komma till uteboxen, logen eller nya stallet.
De som har häst i lilla stallet har sina grejjer i nya stallets sadelkammare. De har ett eget foderrum som de delar med de som har hästar i logen, här förvaras oxå halm som de i nya stallet anväder och de i lilla stallet.
I detta stallet finns oxå utgången till gödselstacken och alla skottkärror, + att det alltid finns 2 stora skottkärror fulla med hösilage som är till alla som inte har häst i logen, så de slipper springa in i logen och hämta hösilage hela tiden.
Finns även en spolplats i detta stallet.

Det ligger även busshållsplatser precis framför stallet och bra bussförbindelser.
Det finns ridvägar till stranden, men tyvärr finns det ingen skog man kan rida i men gott om ängar och grusvägar.
Det finns ridhus som tar 10 min att köra dit med bil och även en stor skog som tar 15 minuter att köra dit, så om man vill kan man alltid lasta hästarna och rida i skogen, går även att rida dit men då blir det en långritt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag betalar 1800 kr/mån och i det priset ingår:
Spån

Betfor
Havre/korn
Täckesservice

Stallet sköts kollektivt av inhyrningar tillsammans med stallägaren. Stallet har idag 6 hästar. Jag bor i södra Norrland. Vi har 5 min skritt till ridhus/ridskola.

niboonkh skrev:
Hej alla glada :banana:
Jag undrar lite grann över vad ni betalar i stall hyra
och vad som ingår i den foder & strö
Sen vad ni har tillgång till ridbana / ridhus /sadelkammare osv ?
Och hur ni hjälps åt eller om det är helinackorderig

Tacksam för svar

Jag har min häst hos en bekant som även är diplomerad hästhomoepat.
Det kostar mig ca 1200:-/månaden, beror lite på hur mycket hö och halm som gått åt.

Detta ingår:

- Utsläpp/insläpp varje dag.
- Alla fodringar / 6 st per dag /.
- Hö, halm, spån.
- Upplyst ridbana.
+ att hon går igenom min häst så ofta det behövs, så fort hon ser att hon har ont någonstans är hon där och klämmer. perfekt! :)

Jag är supernöjd med att ha hästen där, stallägaren är underbar, hästen trivs, jag trivs, vad mer kan man begära?
Plus att jag får rida hennes två hästar så ofta jag vill eftersom min är skadad. :)

MVH F

Hej hopp. Jag ha mina hästar på min sambos gård. Hans mamma o jag ha ett stall ihop o hjälps åt med allt. Är det nån gång inte jag kan så ta hon det o tvärt om. Jag behöver inte betala för stallplatsena, hö, ensilage och halm. Jag betalar 500:-/häst i mån. för kraftfoder (fodra med färdigblandat foder), mineraler, vitaminer m.m. Fn har jag en häst men förhoppningsvis få jag hem en till häst nästa fredag, så då bli det 1000:-/mån.

Finns jättebra ridvägar här, men tyvärr inget ridhus. Kan åka till ridhuset, ta ca 20 min att köra.

Tycker detta är bra pris iaf.

2300kr/månad för stor häst.

Då ingår detta ALLA dagar:

Mockning
In och utsläpp
täckesbyten
fodringar

Halm
Hö(fri tillgång om man vill det)
Havre, hel el kross
korn
betfor
mineraler
saltsten

Isolerad och uppvärmd sadelkammare,bekyst padock

Usch, efter att ha läst era inlägg känner jag nästan att jag måste flytta. :(

Betalar 2100 för kallhyra
75kr per spånbal(rena rånet)
40kr halmbalen och ca 50kr per höbal.
Köper sen till kraftfoder för runt 100kr/månad
Foring/in-utsläpp avgift på 300kr som man kan arbeta av om man hjälper till.
I stallet ingår litet ridhus(långsidan är stor som en kortsida), två utebanor varav den ena är upplyst och fina ridvägar.

Tyvärr finns inget täckes-på-och-avtagning att få ens mot betalning :crazy:

Stallet ligger i stockholm och har suveräna kommunikationer så det är nog det som gör att priset är så högt.

sen har vi ingen sadelkammare heller utan både min och hästens utrustning får trängas i ett skåp...

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 887
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar