clubman

Trådstartare
Jag betalar kallhyra. Så fort stallägarna inte är hemma så ser de i stort sett det som att jag ska hjälpa till! I kallhyran ingår in-utsläpp och fodringar 7 dagar i veckan.
När de reser bort flera dagar ska jag sköta alla in och utsläpp, fodringar, mockar deras boxar, ser till katterna, tar in posten osv.
Och ibland är de ju borta så länge att jag valt att hyra in min häst nån annanstans, för de har tagit sina hästar med sig så min hade blivit ensam kvar!
Är det då rimligt att jag ska betala hela kallhyran? Jag har ju tänkt att kallhyran betalar man för att få ha boxen även om hästen inte är där, men jag sköter ju även en massa jobb som egentligen ska ingå och som jag betalar för... Känns lite konstigt! Eller kan de utnyttja en så utan att man kan säga nånting om hyran??
 
Sv: Stallhyra

Jag måste säga att det var ett VÄLDIGT snällt upplägg av kallhyra från stallägaren.

I de fall jag betalat kallhyra tidigare, har det VARIT kallhyra. box, hage, el och vatten (ibland bara kallvatten) och att det varit ålagt stallägaren att laga stall och staket om det inte är tydligt att det är inhyrningarna som varit oförsiktiga.

Fodringar, ut och insläpp har varit på rullande schema mellan de inhyrda.

Just nu, har jag så bra stall att där brukar vi få hjälp med morgonfodringar, lunchfodringar och nattfodringar ett par dagar i veckan, med anledning av att min stallkompis har tufft arbetsschema och för att jag då inte ska behöva ta alla pass. Det kan räcka med ut och insläpp ändå.

Så jag skulle nog inte jämra mig om jag fick ta stallet, ta in post och vattna blommer om stallägaren reste bort då och då, med ett sånt guldupplägg som du har.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Stallhyra

Haha ok! ;) Jag har ju stått i lite olika stall och nu när du säger det så har det ju varit rullande scheman där... Man blir väl lite hemmablind. det jag reagerar mest på är väl egentligen att de tar det för givet... :(
Jag överreagerar säkert!!:angel:
 
Sv: Stallhyra

Jag måste säga att det var ett VÄLDIGT snällt upplägg av kallhyra från stallägaren.

I de fall jag betalat kallhyra tidigare, har det VARIT kallhyra. box, hage, el och vatten (ibland bara kallvatten) och att det varit ålagt stallägaren att laga stall och staket om det inte är tydligt att det är inhyrningarna som varit oförsiktiga.

Fodringar, ut och insläpp har varit på rullande schema mellan de inhyrda.

Just nu, har jag så bra stall att där brukar vi få hjälp med morgonfodringar, lunchfodringar och nattfodringar ett par dagar i veckan, med anledning av att min stallkompis har tufft arbetsschema och för att jag då inte ska behöva ta alla pass. Det kan räcka med ut och insläpp ändå.

Så jag skulle nog inte jämra mig om jag fick ta stallet, ta in post och vattna blommer om stallägaren reste bort då och då, med ett sånt guldupplägg som du har.

Mvh

IngelaH

Fast det beror ju på hur mkt kallhyran kostar. Jag har betalat allt ifrån allt från 600 till 2000 kr i kallhyra (och då ingår det in/utsläpp + fodringar i dom 600 kr... men inget i de 2000....).
 
Sv: Stallhyra

900 kr betalar jag, och då ingår gödselhanteringen... De har container.
 
Sv: Stallhyra

Fast, det beror ju bara på vad man lägger in i ordet kallhyra. Om det sägs i avtalet att man ska få in- och utsläpp, fordring etc, då är det vad som ingår oavsett vad man kallar avtalet för. Betalar man för det, så är det vad man ska få. Om det nu är så att TS betalar en låg hyra för all service som ingår (vilket det låter som i mina öron), då kan man kanske se det som rimligt att h*n hjälper till när stallägaren är borta.
 
Sv: Stallhyra

För min del spelar det ingen roll vad du har i kallhyra om det så är 1,- eller 2000,-/mån. Det som står i ditt kontrakt ska ingå, det ska ingå.

Självklart kan man hjälpa till då och då, men du ska inte bli utnyttjad.
Så nej, jag tycker inte att du överreagerar.

Lättast är väl att du pratar med de som äger stallet och berättar hur du känner det, att du tycker att det tas för givet och blir lite för mycket.

Lycka till!

Mvh Domino_s
 
Sv: Stallhyra

Min stallhyra är uppdelad på
Kallhyra
Tjänster
Grovfoder

Om jag tar pass så dras det av.
Varje pass har ett visst pris.
 
Sv: Stallhyra

Självklart hjälper jag till annars oxå! Med insläpp och fodringar! Oftast tar jag ju själv in min häst oxå så det slipper dem väldigt ofta göra! Det är ju mest de här gångerna när de är iväg flera dagar som jag känner att jag blir utnyttjad! Jag får ju inget tillbaka! Klart att de mockar till min om jag är sjuk eller borta nån dag... Är jag borta längre ställer jag alltid henne hos min tränare eller att min medryttare tar henne så då gör dem ju inte mer än vanligt! Och ibland då mindre än vanligt då hon står i annat stall! Det är väl mest det jag reagerar på att man blir tagen för given! Och det är så tråkigt! man vill ju kanske då få lite ersättning för att man hjälpt till eller reducering av hyran...
Nu trivs jag jättebra i stallet så jag står ju ut med det... Jag har ju en muskel och led sjukdom som gör att jag inte orkar så mycket.. så det är väl därför jag tycker att det är lite jobbigt också..
 
Sv: Stallhyra

Nu trivs jag jättebra i stallet så jag står ju ut med det... Jag har ju en muskel och led sjukdom som gör att jag inte orkar så mycket.. så det är väl därför jag tycker att det är lite jobbigt också..

Men kan du inte prata med dom, och säga som det är, att du tycker det blir jobbigt? Fråga om dom inte har någon kompis som kan komma o hjälpa dig med det hela när dom är borta?

Det kanske inte har slagit dom alls att du tycker det är jobbigt.
 
Sv: Stallhyra

Nja de vet ju om att jag har problem med att mocka alla boxarna.. har jag sagt till dem ett par gånger då jag vägrade ha alla hästarna inne på sommaren i två veckor... Så då fick deras gå ute och min fick stå hos min tränare de veckorna! dyrt som pocker blev det... :(

Så de vet om att jag har problem! En granne brukar ta kvällsfodringarna så jag behöver inte köra dit tre gånger/ dag....
 
Sv: Stallhyra

Jag hade under min utbildning återkommande kurser när jag var borta måndag morgon till fredag eftermiddag, totalt fyra veckor per "termin".

Mina dåvarande hyresgäster, fyra till antalet, hade en hyra på 800 kr i månaden eller om det möjligen var 700 då. Normalt skulle jag sköta in- och utsläpp samt täckesbyten och fodringar. Själv hade jag två hästar. För att de hjälptes åt och dela upp de tjugo dagar som jag var borta per termin (knappt om man räknar bort måndag morgon och fredag kväll) + mockade till och fodrade även mina hästar, så bjöd jag i stället på varsin hyresfri månad. Dvs slog man ut jobbet på alla så motsvarade det alla pass måndag kväll till fredag morgon för var och en och 4 x 2 mockningar till mina hästar. Hö och halm fick de däremot betala som vanligt.

Sedan försökte jag att göra mindre justeringar av hyran också om jag var borta någon hel helg. Men någon enstaka gång bad jag om att de skulle ta
t ex insläpp och kvällsfodring utan att vi behövde reglera det på hyran, lika väl som jag kunde hjälpt till och mocka åt någon av de andra om det körde ihop sig utan att ta mer betalt.

Så blir du utnyttjad i större utsträckning för att sköta också andras hästar och åka fram och tillbaka till stallet flera gånger om dagen, så tycker jag det är självklart att det ska kompenseras på något sätt.
 
Sv: Stallhyra

Detta låter ju mer rimligt i mina öron! Klart att man hjälps åt om det bara är nån enstaka dag eller insläpp och så... men just när det rör sig om flera dagar tycker man att man borde få nån sorts kompensation.. Lite trist att de bara tar för givet..:crazy:
Nu ska vi leta efter en egen liten gård och ha hästarna hemma... Så förhoppningsvis flyttar vi innan sommaren. :laugh:
Ska bara få sålt huset först!:cool: och har vi hästarna hemma kan min man hjälpa till på ett annat sätt.. eller rättare sagt han har inget val!:angel:
 
Sv: Stallhyra

Kallhyran är hyran av boxen utan några tjänster, foder, strö etc. Dvs endast hyran för att du har rätt till själva boxen. Och den hyran ska betalas oavsätt om du har hästen i boxen eller ej. Den försäkrar dig om att boxen är din och inte kan hyras ut till någon annan när du inte är där.

Varmhyra är hyran du betalar inklusive tjänster, foder och strö. Däremot kan det vara så att hyresvärden inte har någon kallhyra utan vill att man betalar varmhyra oavsätt om man utnyttjar tjänster etc eller ej. Det verkar vara fallet för dig. Antingen kan man se det så att du har en kallhyra och att tjänsterna (dvs ut-och insläpp mm) är gratis för dig. Du betalar inget för dem. Eller så kan man se det som att du inte har någon kallhyra utan en varmhyra som gäller även om du inte utnyttjar tjänsterna.

Ert avtal är ju överenskommet er imellan och ni får ha vilket avtal ni vill. Är det svårt att utlösa vad som gäller tex när du flyttar din häst - ffa när deras hästar inte är där så att din blir ensam annars - så finns ingen bestämmelse. Då kan du göra som du vill. Men däremot ska man alltid diskutera det med sin hyresvärd innan man slutar betala sin hyra. Det viktiga är att man är överens och är avtalet otydligt bör man skriva ett nytt. Så att det inte blir några missförstånd. Det är onödigt att göra sig osams om något som man kanske kan förhandla om.
 
Sv: Stallhyra

Visst ska man hjälpa till :) men tycker inte man ska ta det för givet och det är inte schysst att ta med sina hästar så att den inhyrda blir kvar ensam...
Jag betalar "varmhyra" eller vad man kallar det ;) där allt ingår utom kraftfoder och mockning. Men ibland (väldigt sällan kanske kan hända någon dag eller om de skulle resa bort en vecka) så sköter vi inackorderade in och utsläpp (vi är 3-4 st) så vi turas om. Och då får vi väl också mocka och ta hand om deras häst och det blir ju inte billigare för oss för det :) (jag har inte stått där länge alls så det har inte hänt än och de jobbar ju så antar att de mestadels har resor sommartid under semestern)
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 042
Senast: Görel
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 983
Senast: Sorgsen
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 771
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp