stallhyra, skatta?

mataii

Trådstartare
Jag funderar på att hyra ut en eller två stallplatser i mitt stall. Hur gör jag med hyran? Jag hade tänkt mig 500 kr/häst. Måste jag då redovisa detta och skatta på det, eller kan jag bara stoppa det i fickan och använda till de det är tänkt för - el, staket, färg och ev. renoveringar/lagningar.

Bör tillägga att jag inte är ute efter att tjäna några pengar på detta, utan jag vill bara gå +/- = 0

Tacksam för hjälp!

Sv: stallhyra, skatta?

Du kan redovisa det som hobbyverksamhet, Men du måste då ha kvar kvitton etc för utgifterna för specifika boxplatser att redovisa om du avkrävs på dessa. De ska finnas tillgängligt i 7 år efter inkomståret, för går du vinst dvs du har en större inkomst än utgifter så måste du skatta för detta. Och att detta är av mer stadigvarande natur och inte tillfälligt, jag minns inte nu, men tror att det står någonstans i länken att det handlar om en vinst överstigande 5000 kr per år.

http://startaeget.ifokus.se/article...etta-galler-da-du-bedriver-en-hobbyverksamhet

Aha på så sätt! Måste jag anmäla någonstans att jag tänker hyra ut dessa platser, eller är det något jag enbart tar upp i deklarationen?

Fattar jag det hela rätt att om inte dessa pengar går åt under ett år för att hålla stallet i drift, och vinsten överstiger 5000 kr, måste jag skatta för det? Annars inte?

Jag antar att svaret blir olika om gården är registrerad som lantbruksenhet eller ej.

Ifall den inte är det så borde du ju kunna ta det som hobbyverksamhet. Annars så räknas det väl in bland gårdens övriga inkomster.

Personligen skulle jag inte ta upp det. Som du säger så lär du ju inte direkt tjäna några pengar pä det, så att sen eventuellt behöva skatta på det gör det ju inte bättre.

Men då är ju saken biff, om man inte tjänar något så behöver man inte skatta.;)

Till TS. Du tar upp detta på din deklaration, med en kallhyra av 500 kr per månad och 2 boxar så har jag svårt att se detta gå med vinst. Trots allt så finns det ju en del saker man måste betala för, jag utgår ifrån hagar och annat, Kanske behöver något repareras i stallet, vattenkopp, krubbor, brädor etc.
Av min delaktighet i ett kollektiv så ser jag ju vad som behöver göras varje år, och det kostar pengar också trots att vi gör så mycket själva samt innehar kunskap hos en del hästägare som gör att det blir så mycket billigare. Ändå är det kostsamt.

Men sedan återstår ju frågan som ställts tidigare, har gården några inkomster som tas med i deklarationen för då ska även boxarna in här.

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon som förvarnats om höjd stallhyra till hösten? De stallägare som köper in foder måste ju reglera hyran för att få det gå... 6 7 8
Svar
153
· Visningar
16 880
Senast: lillamy73
·
Äldre Visste inte riktigt vart som var bäst att lägga tråden men chansar på detta. Jo det är så här: Har typ fått möjlghet att byta bostad... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
10 569
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text... 2
Svar
28
· Visningar
5 114
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är... 2 3
Svar
44
· Visningar
5 205
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka