Stallgarderob

cactuspower

Trådstartare
Vad tror ni om denna garderob från IKEA , som stallgarderob..?
53850_PE154486_S4.jpg

Sv: Stallgarderob

ser alldeles för vek ut, fukten i stallet kommer göra att den säckar ihop.. köp hellre de här bredare systemet som har plastbackar, byxhängare m.m och dra fast i en ram av 50x50 mm reglar för att hålla det stabilt..

tänkte söka på det på ikea.se men dom har börjat me något jävla script som gör att man får börja bygga ritade bilder när jag bara vill titta på bilder av de riktiga varorna.. skitsida.. edit: den autostartade planeringsvertyget för mig, vad har jag gjort för ont liksom :confused:

men iallafall, undvik laminerade spånplattor, satsa på trä rätt igenom när det gäller stall..

Senast ändrad av en moderator:

Du får gärna komma med förslag , du är ju bra på och skissa osv ;) Jag skulle vilja ha en bra och stabil garderob som helst inte kostar över tusenlappen , något öre hit eller dit har väll dock ingen betydelse. Det bör gå in två sadlar i den och gärna lite annat smått och gått också ..

Hade hittat en bra beg , som jag tyckte verkade mer stabil och väldigt bra med lådorna , precis lagom stor med. Har ett visst utrymme där den måste kunna gå in... så här såg i af garderoben ut:
garderob.jpg

Gick loss på en femhundring men.. tyvärr kunde jag inte åka och hämta den och de ville inte hjälpa mig att få den hitfraktad + att frakten skulle gå loss på typ 800 kr minst .. så det bidde ingen affär tyvärr :( .

jao, bygg en ram för själva skåpet samt ram för dörrhalvorna, inred med vanliga hyllor och sadelhängare på befintlig bakvägg och på tvätbitar i ramen kan du sätta krokar, sedan kan du spika på panel runt hela skäpet och på dörrhalvorna och sätta på dem med gångjärn, snyggare med panel än bara plank ;)

Fast jag är inte så säker på om det går och spika , borra och ha sig i väggen , det biir nog inte speciellt lätt för det är i af inte trä där , utan det är nåt annat :p . (Jag är såå bra på o förklara :angel: ) vore enklare och köpa nåt befinligt .. finns det några liknande den jag visade (antingen ikeas eller den nedre ) som går loss på under tusenlappen ?

så du hade tänkt sätta fast en sadelhängare i 2 mm tjock baksidesplatta i en vanlig garderob? :rofl: det håller inte :)

men iallafall, om du då inte har någon vägg att kunna sätta fast någonting i så gör baksidesplattan helt i plank, 20 mm tjock eller så, samt att du sätter en lodrät planka på insidan där du sätter sadelhängaren/na på..

Den ser bekant ut, undrar om inte jag har en variant eller föregångare? (Utan lådorna) Den fungerar utmärkt, och verkar tåla stallklimatet bra.

En del kommuner har "second hand"-försäljning där man kan köpa begagnat byggmaterial, garderober m m som lämnas in på återvinningsanläggningen. Har ni inte något sådant där du bor eller i närheten? I så fall kanske du kan hitta billig garderob där. Frakt bör väl gå att lösa med en hästtransport?

Ett annat alternativ är att bygga skåpet direkt på plats om du har någon händig far, kompis el dyl.

känns ju lite slöseri o ha en sån fin garerob i stallet.
men har du kollat på typBra & Begagnat o sånt?
Annars kan du ju alltid bygga en själv! om du är händig (eller har en händig pappa ;) )

Svarar er alla, jag suger verkligen på den här fronten :p . Men på någe vis skulle jag vilja ha en garderob och hänga in mina två sadlar i , kanske två träns o ev lite annat i. Jag är verkligen inte händig hehe :D och jag tror inte min far eller nån annan vill bygga en garderob till mig heller. Dåligt med butiker är det här med (begagat ) , men det är klart går säkert att hitta inne i öret kanske.

Fler förslag ??

För övrigt håller jag med om att det känns lite synd att köpa en sånn fin garderob till stallet, den andra jag visade på bild (se länk !) är lite mer vad jag eg vill ha..

Vad stor garderob! Vi har 50 cm breda o typ 180 höga eller nåt, får knappt plats med något fastän jag har en dubbelgarderob + tävlingsskåp på loftet.
Min dubbegarderob fick jag från klädagenturen jag jobbade på förrut, stadig och praktiskt, har faktiskt bara täcken i den och har gjort mig av med allt skräp.
Smågarderoberna tillhör stallet och man får inreda dom själva med hyllor, backar, trådbackar etc. Hållbara och så, antar att dom kommer från Ikea. Dock ska vi få nya skåp till sommaren tror jag.

Jag tror inte det blir billigare att bygga en än att köpa en befintlig... Men jag tror som många andra att den kanske är lite klen i bakänden. Det går absolut inte att sätta dit en sadelhängare... Men man kanske kan sätta dessa på en pall på golvet och ha ett hyllplan över så man ändå får plats med annat... Mina "skattkistor" från Curver är jättebra att hänga sadlen pan dessutom lägga saker i . Finns från Stubbs också.

Inte alls säkert att det är problem med fukt, beror ju på om sadelkammaren är uppvärmd eller ej! :)

Den garderoben ser ju jättefin ut! Stor också o bra med hyllorna. jag har 2 vanliga, enkla vita garderober. köpta på järnaffären o jag tror jag fick 2 st för ca 1000 kr. men du kan tyvärr inte sätta in en sadelhängare, för väggarna är inte alls så hållbara. antingen får du nog förvara dina sadlar nån annanstans, eller så kan du enkelt snickra ihop en liten träbock som du kan ställa på golvet i garderoben o sen hänga sadeln på den (det finns oxå sadelbockar att köpa, på ex börjes, men de är rätt höga så de tar nog för stor plats).
annars är garderober suveräna för förvaring av alla andra prylar! lite krokar på insidan av dörren ska den nog hålla för (eller om du sätter upp dem inne i garderoben, så kan du ju hänga träns o sånt där).
täckena brukar jag ha på hyllor, lindor o småprylar är bra att ha i trådkorgar som man kan dra ut så kommer man enkelt åt det man behöver.

jag har haft ngt liknande, men dom är dåliga, även inne i huset.
Jag hade satsat på o åka till en loppis o köpa :D brukar ha gamla tåliga gadrober för MKT bra priser :D

svarar alla igen ; synd att den inte kommer funka för sadlar :( lagom stor och bra annars . Det är precis så den får plats inne där jag har mina grejer. Har ni förslag på andra garderober ? ev sadelbockar där inne kan ju vara en idé men helst skulle jag vilja sätta fast ordentliga sadelhängare ...

Vi har ännu ingen uppvärmd sadelkammare .. , dock är det ju alltid några plus i stallet , men jag kanske eg borde vara lite tålmodig och vänta ett slag med garderob? För vi håller på och ska bygga ett rum (uppvärmt ) däre sadlar o träns ska hänga , allt annat övrigt får vi ha i våra "rum".

Är det OK med de du delar sadelkammare med att du sätter in en så stor garderob? På en del ställen kan det ju vara lite känsligt om någon brer ut sig för mycket.

Vi har typ eget förvaringsutrymme , så ja har en viss yta mitt emot min boxplats där ja förvarar viss del av mitt hö, halm o strö (så man inte behöver gå upp till skullen varje dag ) + kraftfoder o sen grejerna. Alla har varsin "plätt" vid sina boxar o ha grejerna på.. där vi har grejerna har det typ varit ponnyboxar tidigare , det är mitt emot våra egna boxar s.a.s . Så det är inga bekymmer beträffande ytan.. däremot bör inte garderoben vara så mycket större en den som ja la in på bilden dock .

Jag har tänkt bygga en egen förvaringsgarderob. Den kommer ungefär att ha måtten 120 bred, 70 djup och 190 hög. Konstruktionen är stabil och samtliga hyllor och dörrar är är löstagbara, så den inte väger 100 kg när man skall flytta den. Stabila plankor sitter fast på utsidan av bakplattan i rätt höjd så att jag kan ha två sadelhängare fastsatta (hade hela bakskivan varit tjock hade den blivit skittung).

Måtten är anpassade så att jag skall kunna ha två sadlar på höjden, all vardagsutrustning samt säsongens täcken. Dörrarna kommer att vara tudelade (så att de inte går sönder av tyngden), ha hästinspirerade knoppar och såklart vara låsbara. På insidan av dörrarna skall det sitta spöhållare och korgar för allt småplock.

Jag har detaljerade byggskisser och materialbeskrivning på den... dock på papper. Jag beräknar att den ungefärliga byggkostnaden hamnar på 3000 kr, exkl färg och siliconkitt (rätt dyrt men tätar även stora springor skitbra och är elastiskt). Jag skall lacka den i slät hammarlack (Ljusgrå utanpå och vit inuti) för då får man nästan en metallyta som är lätt att hålla ren. Färgen lär dock kosta en del.

Note: 3000 kr är inklusive alla olika krokar, plastbackar, korgar, gånggärn, knoppar, låsanordning och hängare. Ett rätt okej pris med tanke på att den kommer att vara helt genuin och hålla en evighet... om man bara orkar att lyfta den... ha ha...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en vettig uppstigningspall. Förr körde jag alltid Ikeas pall, men den har efterhand blivit klenare och ranglig i sin... 2
Svar
26
· Visningar
1 406
Senast: Efwa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Vad har ni för pallar? Vi har jättehästar och kikar efter en högre modell men som fortfarande är stabil och inte kostar 3000. Ikeas... 2
Svar
23
· Visningar
1 610
Senast: Time Lord
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka