Stallgång eller box?

Nominous

Trådstartare
Håller på att planera mitt stall nu och kollar på boxar och boxstorlek.

Mitt stall som jag skall sätta upp är 9,6x9,6m . Normala boxar i det stallet är ju de vanliga standardmåtten 3x4 och 3x3m. Jag ska ha 3 boxar i stallet, spolspilta, foderutrymme och sadelkammare.
Men med dessa mått blir utrymmena små och stallgången GIGANTISK! Jag känner inte att jag som ska vara ensam i stallet behöver 3,6m bred stallgång??

Såhär blir det om man sätter sådana boxar:
33083219.jpg


Så jag funderar på att göra om boxarna och stjäla utrymme från stallgången.

Vad tror ni om detta istället?

33083220.jpg


Då blir det 3 stora boxar och lite större sadelkammare men smalare stallgång. Men jag känner inte att jag behöver mer än 2,6m bred stallgång??

På nåt sätt blir det viktigare för mig att utrymmet är störst där hästarna vistas mest, och det är ju i boxarna. Och det vore guld värt att ha 3 stora boxar så jag slipper en liten.

Vad tror ni? Blir stallgången för smal? Den stallgången som finns i inhackorderingsstallet jag hyr i nu tror jag inte är mycket bredare än så.

Blir det konstigt med fyrkantiga boxar ? Vet inte om jag sett det innan??

Idéer?? :) Det är svårt att börja tänka ut eget stall. Man vill ju få det bra.
 
Sv: Stallgång eller box?

Jag tycker att en bred och bra stallgång är super! 3 m är en lagom bredd, hatar stallgångar där man inte kan gå förbi uppbundna hästyar:/ Jag vill kunna gå förbi med skottkärra, sadlar osv.
 
Sv: Stallgång eller box?

Är bara du själv som kan bestämma hur man prioriterar. Jag hade nog tänkt likadant i ett så litet stall, skillnad om det är ett större stall med mer spring i gången. 2,6 meter låter ju ändå nog för att lätt kunna vända hästen i gången osv.
 
Sv: Stallgång eller box?

Jag gillar när stallen är luftiga och när man får plats med grejer. Hellre lite för mycket plats än en känsla av att det är trångt.

I ditt fall hade jag kompromissat med de två alternativen och gjort boxarna lite mindre och stallgången 3 meter bred. På ett ungefär. Det är skönt att kunna köra in med en traktor ifall det behövs också. En bred stallgång är aldrig negativt.
 
Sv: Stallgång eller box?

Jag gillar när stallen är luftiga och när man får plats med grejer. Hellre lite för mycket plats än en känsla av att det är trångt.

I ditt fall hade jag kompromissat med de två alternativen och gjort boxarna lite mindre och stallgången 3 meter bred. På ett ungefär. Det är skönt att kunna köra in med en traktor ifall det behövs också. En bred stallgång är aldrig negativt.

Så skulle jag också gjort!:bow::bow:
 
Sv: Stallgång eller box?

Blir det konstigt med fyrkantiga boxar ? Vet inte om jag sett det innan?


Förlåt att jag bortgår från ämnet men vad? Det här förstår jag inte. I alla stall jag har varit i så har alla boxar varit fyrkantiga (förutom nån enstaka som har varit lite annorlunda) så jag förstå inte hur du menar med den här meningen? Vad för sorts boxar har de haft i de stallen du har vistats i om du inte har sett fyrkantiga boxar tidigare?
 
Sv: Stallgång eller box?

Eftersom du ska vara ensam i stallet behöver ingen passera och då räcker det med den smalare stallgången. Om du blandar förslagen och sätter 2 st 3.5 x 3.5 "överst" och 3 x 4 "nederst" får du ett mellanting 3.1 m gång.
Fyrkantiga boxar är väl inget konstigt. När man har avlånga boxar brukar man vilja ha den korta sidan mot stallgång, men det är inte alltid det går när man ska ha ha in dem på bestämd yta.
 
Sv: Stallgång eller box?

Kanske såhär:

Skrmavbild2012-05-30kl183053.png


Då blir ju alla boxar rymliga, samtidigt som gången blir luftig :)
 
Sv: Stallgång eller box?

Jag gillar när stallen är luftiga och när man får plats med grejer. Hellre lite för mycket plats än en känsla av att det är trångt.

I ditt fall hade jag kompromissat med de två alternativen och gjort boxarna lite mindre och stallgången 3 meter bred. På ett ungefär. Det är skönt att kunna köra in med en traktor ifall det behövs också. En bred stallgång är aldrig negativt.

Håller med, det är överlag skönt med utrymme. :)
 
Sv: Stallgång eller box?

Jag håller med Lyrisk. Rejäla boxar och en rejäl stallgång på samma gång :) Jag är själv i mitt stall och skulle absolut inte vilja byta ut min tre-meters stallgång. Hästarna har gott om plats i sina boxar och hovslagaren och veterinären är mycket nöjda med att slippa stå trångt när de jobbar :) Du har ju förvisso en spolspilta de kan hålla till i, men det är i alla fall jätteskönt att ha ordentligt med utrymme i stallgången. Ingen risk att fastna i något med ett täcke eller annat :)
 
Sv: Stallgång eller box?

3 m djup spolspilta är förlite. När vi byggde var tanken 3 m djup och 2,8 bred.
Det var för kort! Jag är jätteglad att jag ändrade mig, nu är den 3,7 m x 2.8 och det är perfekt. Gott om plats på bredden men de kan inte valsa runt för mycket. Även de stora vänder lätt runt.
 
Sv: Stallgång eller box?

Svarar alla

Hmm bra tankar!! Alltså har mätt stallgången i stallet jag står i nu och den är 2,40 och jag tycker den är alldeles lagom. Men såklart skulle 3m vara skönt. Men då blir ju antingen boxarna mindre än 12 m2 eller så blir det väldigt små utrymmen för foder och sadelkammare. Knivigt. Det hade ju vart grymt med ett lite längre stall men jag vet inte om sambon går med på det.. jag har ju trots allt bara en häst;) Och nu kommer det ju bli en till när vi reser stallet såklart. Men nån stans måste jag ju hejda mig.

På våran 2,40m stallgång som vi står i idag är det inga som helst problem att vända dem eller gå förbi med kärra.
Men jag är ju uppvuxen i travstall där man har 3,5m stallgångar. Och det är klart det är härligt.

Fasen vad svårt.

Bilden som du ritat Lyrisk, blir inte det väldigt konstigt när inte stallgången hamnar centrerat i stallet? Jag är riktigt freak när det kommer till sånt och skulle nog inte kunna leva med det :p Att det ser snett ut..

Funderar på denna lösning. Vad tror ni om det?

33083874.jpg


Kom på att på 9,6x9,6 så bortfaller ju 10cm på vägg så jag ahr väl bara 9,4x9,4 att röra mig på. Så jag inte blir snopen sen :cool:
 
Sv: Stallgång eller box?

Och det där med fyrkantig box kan ni ju låtsas om att jag aldrig skrev.. Har helt snöat in mig på att standarden är 3x4 :angel: Min egna står ju idag i 9,3x9,3 så.. ;)
 
Sv: Stallgång eller box?

3 m djup spolspilta är förlite. När vi byggde var tanken 3 m djup och 2,8 bred.
Det var för kort! Jag är jätteglad att jag ändrade mig, nu är den 3,7 m x 2.8 och det är perfekt. Gott om plats på bredden men de kan inte valsa runt för mycket. Även de stora vänder lätt runt.

Du har nog rätt i det.. Måste fundera lite på det. Alternativen är ju att ta bort spolspiltan ooh lägga avloppet i stallgången mellan sadelkammaren och foderrummet och göra utrymmet mindre och som torkum och ta mer yta till boxar eller skippa torkrum och göra mycket större sadelkammare.

Tåls att fundera på..

Vore bara sååå jäkla skönt att slippa allt vatten i stallgången :crazy:
 
Sv: Stallgång eller box?

Och det där med fyrkantig box kan ni ju låtsas om att jag aldrig skrev.. Har helt snöat in mig på att standarden är 3x4 :angel: Min egna står ju idag i 9,3x9,3 så.. ;)

Oj. :eek:
Min står i en box som är 7x4 och det tycker jag (och alla andra som ser den) är jättestor. Din måste vara gigantisk.
 
Sv: Stallgång eller box?

Hahahahaha :rofl::rofl: Jag skriver ruskigt fel kan jag säga!! 3,3x3,3 är den.. ;) Vette tusan vart tankarna var :D
 
Sv: Stallgång eller box?

Haha, ja om du vill ha det helt symmetriskt så så blir det ju klurigare :)

Har just upptäckt ett nytt program på datorn och pillade ihop en helt annorlunda variant, måste foder och sadelkammare vara separat? (tänkte om det är av någon särskild anledning)
Här har du annars en helt symmetrisk variant, med två uppbindningsplatser på var sida av stallgången, kanske en separat dörr till dynghögen åt ena hållet?
Hästarna får samsas om varsin exakt lika stor box, och spolspiltan blir rymlig, en rejäl dörr om två meter leder in i stallet från mitten.. (det här var ju skitroligt! :D)

Stall2-1.jpg
 
Sv: Stallgång eller box?

En sak som är bra och tänka på är att ha spolspiltan i ett hörn. För att det inte ska bli fuktigt i stallet.
Ska du har dörrar på både änden av stallet så du kan "köra genom stallet"?
 
Sv: Stallgång eller box?

Vart ska du lagra grovfodret?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 026
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 582
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 272
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp