Stallet - När ska det bli ett företag?

pastejja

Trådstartare
Som jag nämnt i trådar tidigare letar vi gård och som det ser ut nu så har jag ingen aning om vart vi hamnar och om det blir möjlighet att ha någon inackordering, men finns det möjlighet är det absolut intressant. Måste man starta företag vid första inackorderingen? Eller om man hyr ut ridbanan till någon?
/U

Sv: Stallet - När ska det bli ett företag?

Som jag nämnt i trådar tidigare letar vi gård och som det ser ut nu så har jag ingen aning om vart vi hamnar och om det blir möjlighet att ha någon inackordering, men finns det möjlighet är det absolut intressant. Måste man starta företag vid första inackorderingen? Eller om man hyr ut ridbanan till någon?
/U
Nej, det är valfritt. En fördel med företag är ju momsen förstås, jämför lite mellan företag och inte så kommer du nog fram till ett bra beslut. Jag skulle inte starta företag från första hästen, däremot om in- och utflöde av pengar börjar bli lite större. Svårt att hålla isär pengarna mellan verksamheten och den privata ekonomin då. Man vill ju att stallhyran ska täcka inköpen av strö och foder, och inte hamna i bensintanken eller på pizzerian:D

Sedan kommer det att beror lite på själva gården du köper. Är den taxerad som jordbruksfastighet så är den med automatik också en näringsfastighet, alltså ett företag. De flesta mindre lantbruk drivs som enskilda firmor. Om det är en sådan fastighet så har du också ett företag. Det man ska göra så fall är att registrera sig för moms hos Skattemyndigheten om man har inkomster från fastigheten.

Ok, då jag får spekulera vidare på detta när vi köpt den där gården. Tack för svar!
/U

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 565
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka