Ställer vi för höga krav på den moderna hunden

Fodong

Trådstartare
Visst avlar vi fram de hundar som lämpar sig för det vi vill använda dem till och visst tar vi bort mindre önskvärda egenskaper.
Men vi kan inte ta bort hundens natur.

Förr visste de flesta barn och vuxna vad som gällde i kontakt med kända och okända hundar. Det verkar som om den kunskapen och förståelsen i stort har försvunnit.
Vi ställer väldigt höga krav på hundarna idag, är de rimliga?

Enligt lag finns i stort sett inga ursäkter för en hund som biter.
Det kallas attack och hugg oavsett hundens intentioner.

Många föräldrar låter barnen och barnens kompisar trakassera familjehunden bäst de vill och säger hunden ifrån med en morrning är det hunden som får banning, inte barnen.
Slutligen kanske hunden känner att det är lika bra att säga ifrån ordentligt och så slår det slint.

Vi som håller på med hästar har vid flera tillfällen hört föräldrar säga åt sina barn att inte gå bakom hästarna. Alla, även föräldrar som helt saknar hästkunskap vet att man inte bör gå bakom en häst. När sen barnen frågar varför, kan man höra föräldrarna förklara att hästen kan bli arg eller rädd och sparka.

Hur kommer det sig att vi (samhället i stort) accepterar att en häst kan bli rädd och skada en människa, men om en hund gör detsamma skall den avlivas på stört utan "rättegång"...

Jag tror att hundklubbarnas stora uppgift just nu borde vara att informera kreti och pleti om hur man uppför sig kring hundar.
Visst skall hundarna formas efter samhället, men någon jäkla måtta får det väl vara?
 
Sv: Ställer vi för höga krav på den moderna hunden

jag har börjat fundera p¨å att om man ska ha en hund.. alltså skaffa sin första hund så tycker jag att det nästan ska vara lag på att man går en kurs om nått slag.
om man lixom aldrig har varit i jkontakt med hund förut... jag ser väldigt många exempel på människor som inte går ihop med hundar alls, men ändå ska dom ha en.. och blöir det fel så är det alltid hunden fel.. men en sån lag kommer nog aldrig å fungera.. men man önskade att många kunde tänka lite innan dom skaffar en hund, som är så stort ansvar lixom..
 
Sv: Ställer vi för höga krav på den moderna hunden

Jag tänker inte i första hand på hundägaren i detta fall. Jag menar att resten av samhället gör hundägandet till ett så mycket större problem.
Folk som har fina väluppfostrade hundar blir attackerade på stan/byn för än det ena än det andra. Det förutsätts också att hunden skall sitta fint och vifta på svansen även om någon slår efter husse/matte eller hunden själv.
Om den inte gör det, då är det kört för både hundägaren och hunden.
Man ställer krav på hundar som man inte ens skulle ställa på människor.
De skall stå ut med hugg och slag från barn, de skall stå ut med att barnen följer efter och drar i svansen, ställer sig på dem osv. de får inte morra, de får inte nafsa.
Jag vet att jag hade morrat så ungen grät av rädsla om han/hon gjort något liknande på mig. Varför får inte hundar säga ifrån?
 
Sv: Ställer vi för höga krav på den moderna hunden

Hundklubbarna informerar kreti och pleti i hur man uppför sig bland hundar. Bekymret är inte de som går på brukshundsklubb, problemet är alla de som inte gör det.

Sen tycker jag inte att det är BK som ska ansvara för det, det är alla som föder upp hundarna som ska ansvara för att de kommer till ett gott hem. När man föder upp 3-10 valpar måste man beräkna att i detta kommer stödet och hjälpen som valpköparna måste få.

Det är här problemet kommer, för en seriös uppfödare säljer inte ens en valp dit de ser att det blir bekymmer, medans de som inte har kunskap nog bara vill bli av med valparna.

//E
 
Sv: Ställer vi för höga krav på den moderna hunden

Jag vet att jag hade morrat så ungen grät av rädsla om han/hon gjort något liknande på mig. Varför får inte hundar säga ifrån?

Och det är väl klart att hunden får säga i från, men det är du som hundägare som har strikt ansvar att se till att läsa din hund så att du ser att den tänker varna/bita. Hundägare som inte kan det, allt för hög procent, ligger då risigt till.

//E
 
Sv: Ställer vi för höga krav på den moderna hunden

det håller jag med om.. så fort en hund säger ifrån så blir det stora rubriker i tidningarna istället.. men det gäller nog i första hand dom som inte kan tyda hundspråket om jag säger det så.. dom tror att en bra hund ska kunna tåla stryk osv.. det är därför jag tycker att man ska gå en slags kurs innan man skaffar hund.. för å veta hur man ska behandla hundar.. eller läsa mycket.. men det finns faktiskt hundar som tål allt som små barn gör med dom.. när jag var liten hade vi en golden retriver som jag kunde trampa på bäst jag ville, då kanske jag var 1-2 år.. och hunden gjorde mig ingenting... den kanske kände att jag var väldigt liten.. och hunden var gammal nog så han kanske visste hur "små människor" gör.. nä men den hunden var en väldigt bra familjehund.. ^^ men jag ångrar mig när jag får höra hur jag gjorde mot den som liten.. men vid det stadiet är det föräldrarna som ska visa hur man behandlar djur.
 
Sv: Ställer vi för höga krav på den moderna hunden

Hundklubbarna informerar kreti och pleti i hur man uppför sig bland hundar. Bekymret är inte de som går på brukshundsklubb, problemet är alla de som inte gör det.

Sen tycker jag inte att det är BK som ska ansvara för det, det är alla som föder upp hundarna som ska ansvara för att de kommer till ett gott hem. När man föder upp 3-10 valpar måste man beräkna att i detta kommer stödet och hjälpen som valpköparna måste få.

Det är här problemet kommer, för en seriös uppfödare säljer inte ens en valp dit de ser att det blir bekymmer, medans de som inte har kunskap nog bara vill bli av med valparna.

//E

Jag pratar som sagt inte om hundägarna...

Jag tycker att det borde ligga i hundklubbarnas intresse (kanske SKK) att informera kreti och pleti, inte hundägare utan de andra.
Genom att "informationsbomba" alla medier, lägga en massa PR pengar på att marknadsföra den vanliga människans kontakt med hundar och hur den lämpligtvis bör gå till.
Informationsprogram på TV, som är mer "basic" än de som går nu.
Populistiska men med mycket lättsmält information om hundars beteende och språk.
Artikelsserier och insändare i tidningar av alla slag både större rikstäckande tidningar och lokaltidningar.
 
Sv: Ställer vi för höga krav på den moderna hunden

För många år sedan träffade jag en farbror, han hade en jättego drever. En dag så fick hans granne besök av sina barnbarn. Grannen ringde och sa -Kom hit med din hund så den får lära sig umgås med barn. Farbrorn svarade -Kom du hit med barnen så ska jag lära dom umgås med hunder :D

Bara ett litet inlägg ;)
 
Sv: Ställer vi för höga krav på den moderna hunden

precis, dit med barnen och lär dom blir hundvänner ^^
 
Sv: Ställer vi för höga krav på den moderna hunden

Och det är väl klart att hunden får säga i från, men det är du som hundägare som har strikt ansvar att se till att läsa din hund så att du ser att den tänker varna/bita. Hundägare som inte kan det, allt för hög procent, ligger då risigt till.

//E

Min hund behöver aldrig säga ifrån, jag gör det i hans ställe.
Den förra hunden tittade alltid på mig när saker och ting började bli för mycket, han visste att jag löste problemet och hade aldrig en anledning att själv ta itu med problemet.
Men en förälder med flera barn och ett späckat schema kan ibland missa vad som händer. Man kan då inte straffa hunden för att den morrar till eller nafsar efter ett barn som är i trotsåldern. Hunden skulle ha gjort detsamma mot en jobbig valp och såvida den vuxna eller barnet gör något åt situationen i ett sånt fall, så blir det inte mer än så.
 
Sv: Ställer vi för höga krav på den moderna hunden

Jag tycker det skulle vara en idé att faktiskt schemalägga "hundkunskap" i skolan. Ta dit en instruktör från den lokala bk:n exempelvis.
Inga avancerade grejer men saker som att man inte går fram till bunda hundar, alltid frågar ägaren om lov innan man hälsar på främmande hundar och lite hur man beter sig då.. Att man ska respektera hunden, inte vara hårdhänt, dra i öron osv...
Sådana grundläggande saker för att inte riskera barn/vuxna människor och hundars säkerhet.
 
Sv: Ställer vi för höga krav på den moderna hunden

varför kan inte vi vanliga hundägare ta lite ansvar själva? jag pratar ofta med barn och ungdomar om hur man uppför sig med hundar, och förklarar varför hundarna beter sig som de gör. ibland följer de med på våra promenader och då får de hålla i Lokes koppel och ett par ungar har fått vara med på lydnadsträningarna och gå lite med båda jyckarna.

båda hundarna har också varit med på friluftsdagar som hundstation och där har ungdomarna fått lite fakta och uppgifter att utföra tillsammans med hundarna.

om man har en barnkär oh social hund så varför inte utnyttja det!?

tyvärr läser man ofta här på buke att "min hund är MIN, bara min och ingen annan får klappa eller knappt ens titta på MIN hund".
 
Sv: Ställer vi för höga krav på den moderna hunden

Jag håller med dig, det finns inget som säger att det är andras ansvar att lära sig hund, precis som jag är tacksam att ingen tvingar mig att lära mig massor om frimärken...

Sen fattar jag inte hur svårt det kan vara egentligen att ha en nåt så när tolerant hund. Visst, jag lämnar inte mina hundar utan uppsikt med barn, men inte fasiken tutar jag i mig själv att de inte tycker om barn. Loka har varit mindre glad i barn, men vi har tränat och nu går det riktigt bra och hon får faktiskt avgöra det där själv.

//E
 
Sv: Ställer vi för höga krav på den moderna hunden

om man har en barnkär oh social hund så varför inte utnyttja det!?

tyvärr läser man ofta här på buke att "min hund är MIN, bara min och ingen annan får klappa eller knappt ens titta på MIN hund".


För att om något händer blir du personligt ansvarig och din hund avlivas...
Om allt ansvar läggs på hundägaren, får man också acceptera att hundägaren skyddar sig själv och sin hund på det sättet.
 
Sv: Ställer vi för höga krav på den moderna hunden

Jag håller med dig, det finns inget som säger att det är andras ansvar att lära sig hund, precis som jag är tacksam att ingen tvingar mig att lära mig massor om frimärken...

Fast frimärken anses inte som pontensiellt farliga och de är ingens familjemedlem.
Det är som att säga: -Jag gillar inte bilar och tänker aldrig ta körkort, därför tänker jag inte lära mig att leva i ett samhälle där trafik är ett naturligt inslag. Kär de på mig är det deras fel.

Hunden är en del i samhället och har varit så i många hundra år. Folk är så himla glada när hundar hittar knark, borttappade människor och mögel. Men däremellan verkar de vilja att de skall leva i hundgård.
 
Sv: Ställer vi för höga krav på den moderna hunden

fast man är väl inte så dum att man utsätter sin hund för en situation den inte klarar av? en hund som är normalt funtad i skallen och hyfsat uppfostrad biter inte bara sådär. det ska normalt till en hel del och uppvisande av diverse hotsignaler innan det går så långt som till ett bett.

så att det skulle vara en anledning köper jag inte.
 
Sv: Ställer vi för höga krav på den moderna hunden

Hunden är en del i samhället och har varit så i många hundra år. Folk är så himla glada när hundar hittar knark, borttappade människor och mögel. Men däremellan verkar de vilja att de skall leva i hundgård.

det där måste vara något med stockholm. så upplever inte jag alls att det är. de flesta som går förbi mina hundar tittar på dem och ler. folk med barnvagnar stannar och säger "titta vilka fina vovvar" till sina barn. många frågar om de får klappa.
 
Sv: Ställer vi för höga krav på den moderna hunden

*KL*
Många frågar ju om de får klappa hunden, det är helt OK. MEN, det finns en del föräldrar samt mor -och farföräldrar idag som tar för givet att deras barn/barnbarn naturligtvis måste få springa fram och klappa alla hundar de ser. Jag tycker att det borde vara lätt att lära barnen att aldrig gå fram till en främmande hund utan att fråga husse/matte först om de får. Det fick man lära sig förr och det borde väl gå även nu i dagens "pedagogiska" samhälle.

Att lära alla icke hundägande människor hur hundar fungerar tror jag inte på. Men att lära barn hur man uppför sig mot hundar, precis som mot hästar, borde vara en enkel sak.
 
Sv: Ställer vi för höga krav på den moderna hunden

om man har en barnkär oh social hund så varför inte utnyttja det!?

tyvärr läser man ofta här på buke att "min hund är MIN, bara min och ingen annan får klappa eller knappt ens titta på MIN hund".

Mina hundar får den som vill klappa och hantera. Det är inga problem för vare sig hundarna eller för mig :p

De flesta av mina hundar får till och med umgås med andras hundar :eek: Och alla får hanteras av barn och hundovana vuxna..

Den som jag är mer restrektiv på det området med, är jämthanen. Han får inte umgås med andra vuxna hanar hur som helst. I övrigt så är det relativt fritt fram..Naturligtvis beroende på var man är och andra omständigheter.

Jag anser inte alls att vi ställer för höga krav på dagens hundar. Tvärtom!!

Många hundar får aldrig lära sig hur man fungerar med andra hundar och människor, än de som finns i familjens lilla värld och det är inte till gagn för hunden..
 
Sv: Ställer vi för höga krav på den moderna hunden

Många hundar får aldrig lära sig hur man fungerar med andra hundar och människor, än de som finns i familjens lilla värld och det är inte till gagn för hunden..

wow! en till som tycker som jag! inte illa alls... tyvärr verkar vi vara ett ganska sällsynt släkte bland de aktiva hundmänniskorna.

Solis: självklart måste de fråga först! jag går inte fram och petar på folks barn utan att be om lov och på samma sätt ska folk fråga mig innan de klappar mina hundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 594
Senast: cello
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 230
Senast: Zewz
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 188
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp