Ställer ni av hästarna ?

K

Kurant

hoho :)
Ställer ni av era hästar över vintern, då riktar jag mig faktiskt inte till er lyxmänniskor som har ridhus ;) ..utan oss som kanske har paddock ..

Berätta , berätta :D

Sv: Ställer ni av hästarna ?

Jag har gjort det för stunden. Men egentligen inte pga vintern utan pga att han precis blivit behandlat av en equiterapeut och ska skrittas i 2 veckor.
Sen är det bara blankis överallt ute både på vägarna och i paddoken :( så det går ändå bara att skritta.
Så han kommer få ta det lugnt till efter nyår som det ser ut nu...
Vill inte ens ta transporten till ridhuset pga att det är så jäkla halt.

Vill ha "riktig" vinter, med snö, då kan man rida på hur bra som helst. Men det här är skita tråkigt!

Jag har inte ens paddock och vägarna är ofta glashala på vintern. Istället för att rida när underlaget tillåter så låter jag mina promenadpållar ha semester under värsta vintermånaderna. Istället för sommarsemester. Och de verkar helt nöjda med det arrangemanget!

Nej, det finns ingen anledning att ge hästen vintervila.
Han rids inte särskilt hårt och han tävlas inte.
Underlaget är heller inget problem eftersom vi har så mycket olika ridvägar att välja på.

Jaa fattar inte alls vad det är för mening med att ställa av hästarna på SOMMAREN !?
Öh , om jag inte har fel så är det ju den bästa och finaste tiden att rida på förutom broms o skit som irriterar men annars är det ju härligt.

Danke för era svar !

Senast ändrad av en moderator:

När jag stod i ett stall som bara hade paddock gjorde jag inte det. Jag brukade skritta ut i skogen och trava o galoppa på ängarna där det var mjukt. Tömkörde mycket också...

Det har ju helt klart blivit mindre ridning o av lättare slaget på vintrarna,men att ställa av är inget jag är för direkt. Man kan rida eller promenera,tömköra eller bara skritta ut en runda om man inte är för lat.. :smirk:När det dessutom fortfarande är mjukt i marken tycker jag att kommentarer som "det e för tråkigt väder"eller "det e för kallt" är en ursäkt för att man är lat..(har hört det lite mycket nu... :crazy: Detta året ska pålle gå så mycket som möjligt eftersom han börjar bli till åren,och blir stel om han står för länge,dessutom blir han uttråkad och börjar gnaga på boxen*visar tydligt* :angel: Men jag kan förstå att vissa ställer av sina,men jag tävlar ju inte eller så,så älsklingen rids så mycket som möjligt..önskar bara att det kunde komma lite snö nån gång..för det är uppskattat,både från matte o pålles håll.;)

För mig som bara har en frusen paddock och långa asfaltvägar som är glashala är det heller inte lönt att ge sig ut.Det är bara idiotiskt med tanke på hur min häst beter sig också!
Om man ska rida honom så rider man 6 dagar i veckan med lagom motion när marken tillåter, så på vintertid blir det vila för honom med.
Annars har jag inte problem med vädret, inget regn eller någon kyla kan stoppa oss ;)
Men jag försöker syssla med lite annat iaf om det går. Tex. NH och promenader.

//Sussie

Idag har det snöat här :love:
Äntligen ett avbrott på alla glashala vägar!!!!

Iofs får jag ju ändå bara skritta just nu men annars hade det blivit en häääärlig snögalopp!! :bump: :banana:

Ställa av hästen bara för att det är vinter är inte min grej. Det är ju nästan bättre underlag då än på sommaren!

Min har varit avställd det senaste året pga husrenovering och sjukdom. (hos mig, inte hästen)TYVÄRR!

Passade dock på att betäcka henne i somras, så jag har inte så dåligt samvet just nu! :angel:
Avelsston brukar ju inte arbeta så hårt.

PÅ vintern tar jag det annars lite lugnare, kanske rider/kör 2-3 ggr i veckan. Vissa veckor inte alls pga väder. Har ingen paddock.
Så hon är väl nästan avställd på vintern. Håller igång lite för psykets skull bara.

Häls. Embla

Is- finns broddar
snö- finns snösulor
ridhus- kan man välja att flytta till

:-)

jag har stått på landet utan paddock, utan ridhus i många år.
jag red till ridhuset som tog ca 40 min eller ledde hästen dit.
red en stund inne sen gick vi tillbaka.
Och inte bara med en häst, hade 2 hästar i full kondition då.

det är först på sista åren jag valt att stå vid ridhus, men jag håller mig ändå så mkt jag kan ute i naturen.

ridhus är givetvis ett stort plus. Mest för att det är ljusare där inne.
Men visst klarar man sig en hel vinter utan ridhus.

Har man möjlighet till fält/ängar så är det ett superbra alternativ.

avelston ska ej arbetas hårt men dom måste röra på sig, även via motion. annars kan dom ha för dålig ork/muskler för fölningen.

Förra vintern hade jag min häst uppstallad på ett ställe utan ridhus, och ställde inte av min häst över vintern. Jag red henne åtminstone 5 dagar i veckan, varav 2 pass för instruktör.

I år har jag hästen uppstallad där det finns ridhus, men nu har hon kotledsinflammation och alltså konvalecent/avställd.

Snacka om ödets ironi ;)

Jag ställer inte av på vintern, har inte ridhus men en ridbana som i regel inte fryser.

Är underlaget stenhårt så skrittar jag , och skrittar........... :crazy:
Tror ibland att jag är en levande skrittmaskin.
Det går att träna en hel del i skritt, fast man behöver en del fantasi.

När det är becksvart så använder jag 900m väg från stallet där det ej kommer så mycket bilar och rider fram och tillbaka ett par gånger och tränar, den är tyvärr så dålig på vintern att jag ej vågar köra med transport där ( för att komma till ridhus.) Skogen är inte att tänka på i mörkret.

Men, vill man som jag komma igång och tävla på våren så måste man ligga i, annars har man inget att hämta mot konkurrenter som har ridhus att tillgå vinterhalvåret. ;)

Nej , det blir naturliga avbrott ibland som man inte räknat med. Sen ska inte min spattiga pålle stå utan ska motioneras regelbundet.

just nu går han lite halvt om halvt, typ max 2 ggr/vecka.
har han gjort sen mitten av november.
sen början av okt har han haft ont i ryggen av en felutprovad sadel (sadelutprovare), -riktigt- ont. sista behandlingen av ETn blir på måndag och han är nästan helt frisk.

fram till mitten av november red jag faktiskt barbacka 4 dgr/vecka, han behövde gå en del för att bli bra i ryggen.

men jag har ingen sadel, och det är mörkt och regnigt och alldeles slaskiga ridvägar och jag kan ända inte träna så bra utan sadeln (han är inte så jättelätt att rida barbacka) så nu rider jag honom max 1 gång/vecka.

jag red och försökte träna barbacka i 1½ månad, samt 1½ månad i sommras när jag inte heller hade någon sadel. så nu har jag tröttnat.

jag har inget ridhus och ingen paddock, men paddock 20 min ridtur (3 km) härifrån´. ridhuset är 5 min med bil härifrån, och 40 min till häst.

ska och titta på en sadel imorn, som jag ska prova ut och tror passar honom, och när jag fått den börjar jag träna igen.
hoppas då på att snön har kommit så det blir ljusare att rida!

kommer få skjuts vid bra vägunderlag på hopp/dressyr-träning på helgerna, rida till paddocken och ridhuset själv.
så när sadeln fixat sig SKA han banne mig igång igen så vi kan komma tillbaka till tävlingsbanorna i vår!

Jag bor i skogen utan ridbana. Men ställer av gör jag inte. Tycker det är bättre att hålla kondisen någorlunda så man inte beh börja våren med att bygga upp en ny kondis, då jag tävlar under sommarhalåret.

Har dock en liten gräsplätt som vi använder som ridbana, fast eftersom jag jobbar tills mörkret kommer rider jag bara där när det är ljust. Annars rider jag i skogen alltså. Och så gillar jag inte pannlampor så jag rider ut i kolmörkret så man knappt ser örona på hästen, men det är mysigt tycker jag. Och så har jag en säker häst som ser sej för ordentligt och vet vart han ska, så mörkret har vi inga problem med..
Och för min del går det att både trava o galoppera även då det är mörkt, med risk för att bli påhoppad för den meningen? ;)
Snösulor o brodd! :D
Så det blir inte enbart skritt inte..

Så ingen avställning helt under vintern för min del, dock rider jag inte om det är för kallt men vem gör det :crazy:
Men lite lugnare tempo och lite lättare ridning än resten av året blir det ju förstås.

Senast ändrad:

Jag har tillgång till både ridbana och ridhus, men funderar ändå på att ge min häst ett par veckors vintervila efter nyår. Hon har "varit igång" sedan augusti förra året, då hon hade en veckas vila i gräshage dygnet runt. Sommaren som gick var det inte läge att släppa henne, eftersom det var så otroligt dåligt väder.

Vitsen med att släppa hästarna på sommarbete och inte rida alls, den har jag ännu inte fattat. :confused:

Immer

klart det går att trava o galopperra när det är mörkt! Kanske inte ligger o cantrar men lugn och sansad trav och galopp absolut inga problem! annars skulle jag aldrig kunna hålla hästen i kondition under vinterhalvåret då jag nästan alltid rider på kvällen efter skolan i mörkret...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 573
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar