Tagliabue

Trådstartare
Jag är i valet och kvalet på att byta stall till mina 2 hästar, då det är en hel del saker nu på sista tiden som går i krasch och retar mina nerver så enormt. Samtidigt tänker jag att det kanske är jag som är alldeles för pedant och har för höga krav? Har en travare (starthäst) och ett russ (avelssto).

Mina krav på ett lämpligt stall:
- Bra luft
- Stora boxar
- Hagar med skog lr dylikt så de kan komma undan väder osv
- Bra träningsmöjligheter; backe och lämplig värmningsslinga/bana
- Hyfsat billig stallhyra
- Träningskompisar

Positiva saker i nuvarande stall:
- Bra stallägare
- Bra hagar
- Billig stallhyra
- OK träningsmöjligheter (saknas backe och bra omskötta banor)

Negativa saker i nuvarande stall:
- Får näst intill alltid sopa gången
- Dålig luft
- Surputte som rätt var det är får fruktansvärda utbrott om man stampar på tån hans (hästägare)

Finns en hel del saker med, men det är helt enkelt så att alla kommer inte överens, man gör saker utan att kolla med de andra i stallet om det är OK osv. Fick min vilja igenom att ta ur alla fönster i sommar och låta det vara öppet och få in frisk luft, idag åkte fönstren in igen då det börjar bli kallt och dragigt enligt vissa, då funderar jag; är jag verkligen så dum i huvet som hellre har så öppet som det bara går s att frisk luft finns i stallet än stänger in hästarna och därmed får sämre luft och även luftvägar? Det är mesta dels bara tävlingstravare i stallet just nu.

Kan säga att jag jobbar just nu åt en mindre proffstränare som har ett otroligt bra år på travet just nu, hans hästar går som skott och han har varenda fönster borta i stallen och hästarna ställs in helt blöta (t ex efter en regnig dag osv) och vi har inte en enda sjuk häst .. varför är mina stallkamrater så frutansvärt rädda för att ha fönstren öppen? Även stallägaren tycker att fönstrn ska vara borta men han vågar inte öppna truten mot surputten i stallet ...

Så frågan är, ska jag byta stall eller ej? Det är även en ekonomisk fråga då vi kommer fruktansvärt billigt undan (1000 /månad för båda mina, men då köper vi foder och spån själv, hästarna släpps ut på morgon och vi tar in dom själva). Saker även som kvällsfodringen är ojämn, de flesta tar in sina egna hästar själva och kvällsfodrar när de är klara, alla hsätar fodras alltså olika tider och mina fodras så sent som möjligt.

Sv: Stallbyte

Om du hittar ett stall som har bättre förutsättningar och är ok ekonomiskt så bör du väl byta.

Om du inte redan har försökt kalla till möte för att duskutera det som inte fungerar samt tagit upp med stalläagren att denne är för snäll och att du funderar på att flytta pga att vissa har attitydproblem så borde du nog flytta.

Hästarna borde ju utfodras samtidigt vilket för mej är en självklarhet och borde inte vara så svårt att fixa om man hjälps åt. Även här kanske stallägaren är för snäll och låter alla göra som dom vill?

Sopa ska ju alla alltid göra efter sig kan man ju tycka.
Personligen gör det inte mej nått att sopa hela stallgången efter både mej och andra under förutsättningen att dom andra även kan göra det efter mej lika ofta.

Ekonomin rimmar däremot kanske lite dåligt i mina öron.
Man får ju alltid vad man betalar för. Ju bättre stall, bättre träningsmöjligheter och ju bättre banorna skötts ju kostsammare är det för stallägaren och ju mer måste han ta ut av sina hyregäster.

Fönster eller ej kan man diskutera. Frågan är om det drar på hästarna och det är de dom andra tycker men inte du. Och de kan man ju inte ge svar på om man inte varit där.

Om du inte redan har försökt kalla till möte för att duskutera det som inte fungerar samt tagit upp med stalläagren att denne är för snäll och att du funderar på att flytta pga att vissa har attitydproblem så borde du nog flytta.

Hästarna borde ju utfodras samtidigt vilket för mej är en självklarhet och borde inte vara så svårt att fixa om man hjälps åt. Även här kanske stallägaren är för snäll och låter alla göra som dom vill?

Sopa ska ju alla alltid göra efter sig kan man ju tycka.
Personligen gör det inte mej nått att sopa hela stallgången efter både mej och andra under förutsättningen att dom andra även kan göra det efter mej lika ofta.

Ekonomin rimmar däremot kanske lite dåligt i mina öron.
Man får ju alltid vad man betalar för. Ju bättre stall, bättre träningsmöjligheter och ju bättre banorna skötts ju kostsammare är det för stallägaren och ju mer måste han ta ut av sina hyregäster.

Fönster eller ej kan man diskutera. Frågan är om det drar på hästarna och det är de dom andra tycker men inte du. Och de kan man ju inte ge svar på om man inte varit där.

Möte hade vi regelbundet förut, men detta existerar inte längre då alla tycker det fungerar bra förutom jag. Ägaren har inte mål i munnen då en av de inhyrda är den som "bestämmer", dvs ägaren vågar inte säga emot en inhyrd pga att ägaren är rädd att denne inhyrde ska ta sitt pick och pack oh dra vilket inte gör mig ngt, men gör denne inhyrde det så har inte stallägaren någon hjälp att släppa ut hästarna, dock står det bara 6 hästar där och det är ju inte så såvrt att ta ut dom på morgon ...

Ang. fodring så hade vi en given tid förut, aldrig fodra före kl 18, den som är sist i stallet fodrar hästarna - ALLA hästar. Men då tar vi upp denne givne inhyrd igen som tyckte att de var på tok för sent att kvällsfodra efter kl 18 .. så han började ge sina egna hästar runt 16 när han var klar för dagen i stallet ..

Det är sjukt irriterande att sopa hela stallet när man har brått själv, eller när man haft en dålig dag på jobbet så är de små saker som man lätt irriterar sig över och då är även resten av dagen förstörd. Småsaker som går att undvika hur lätt som helst.

Jag har ett annat stall på gå nu, ska prata med stallägaren som jag jobbade åt tidigare i sommar, och som ev. kompensation för stallhyra ska jag hjälpa till att träna deras 2 hästar, jag kommer ha tid framöver att hjälpa dom satt.

Känns som att livet är för kort för att ödsla energi på att sura för att man får sopa en stallgång..

Det är väl bara att leta vidare och se om du hittar något som passar dig bättre?

Eller så inser du att du trots allt har det rätt bra och står kvar och är mera nöjd med det.

Vill du egentligen inte flytta så får du ju styra upp det som du vill ha det. Surpuppan går det ju att prata med. Samma sak med regler för stallet. Kan ni inte ha en varsin städvecka tex där man sopar stallgången en vecka i taget?

Se till så att stallet fungerar istället för att flytta, speciellt om det är gynnsamt ekonomiskt.

Vill du egentligen inte flytta så får du ju styra upp det som du vill ha det. Surpuppan går det ju att prata med. Samma sak med regler för stallet. Kan ni inte ha en varsin städvecka tex där man sopar stallgången en vecka i taget?

Se till så att stallet fungerar istället för att flytta, speciellt om det är gynnsamt ekonomiskt.

Denne surpuppa går inte att diskutera med. Han kör sitt race och så är det. Han är rent ut sagt vidrig när han får sina utbrott om han är på dåligt humör. Vi har haft regler i stallet tidigare men iom att alla ändå gör som dom sjävla tycker och tänker så har reglerna kommit bort ..

Om det ändå fungerar praktiskt med stallet så är det ändå problem med träningsvägarna då dessa inte sköts optimalt osv. Banorna hör inte till stallet jag står i, utan i grannstallen.

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV