Stallbyggnad?

M

Mie

Söker efter ett hus med tillhörande stall eller ladugård men eftersom utbudet är väldigt begränsat undrar jag vilka regler som finns för att man skall få bygga eget stall? Är det bara att smälla upp hur som helst eller vad gäller?

Sv: Stallbyggnad?

Det är lite både ock kan man säga. I vissa fall är det bara att smälla upp det i andra så blir det en massa papper och tillstånd innan man ens kan börja.
Det beror på var man tänkt bygga om det är på en jordbruksfasighet eller inte och om det ligger inom planerat område eller inte.
Sedan beror det på för hur många hästar man tänker bygga det. Under fem kräver än så länge ingen förprövning, som fem eller fler gör.
Till sist så berorende på vad man tänker använda det till så kan det behövas tillstånd från kommunen.

Ett stall för 2 hästar, hobbyverksamhet. Villatomt utom stadsplanerat område. Vad gäller då? Inom planerat område..regler?

Ett stall för 2 hästar, hobbyverksamhet. Villatomt utom stadsplanerat område. Vad gäller då? Inom planerat område..regler?

bästa svaret får du av din kommun plan och miljö heter dom i alla fall här som tar handom bygglov mm och dom vet oxå vilka regler som gäller för stallet

Var bor du? Lite nyfis då jga vet en mindre gård 9200kvm tomt stall m tre boxar ,2 på 11,2 kvm o en på 14 kvm och plats för ännu mer boxar ca 3 mil norr om Uppsala, ridavstånd till paddock och ridhus en mil bort privatägt som ska ut på marknaden om ca en månad.

om det är ett lantbruk behöver du inte bygglov för stall.

läser man TS så står det villatomt utan stadsplanerat område vilket jag förstår att det inte handlar om en jordbruksfastighet

men frågan är ju när får man kalla tomten jordbruksfastighet:confused:

Det är i princip bara ekonomibyggnader för eget bruk på jordbruksfastighet och "friggebodar" som inte behöver bygglov.

Så för 2 hästar och det inte är jordbruskfastighet så blir det nog snällt till att söka bygglov... om ni inte kan hålla stallet mindre än 15 kvm !

Även om man bygger för några få hästar så ska jordbruksverkets regler avseende boxyta (spiltor får ju inte byggas), takhöjd, ventilation, brandskydd m.m. följas till punkt och pricka, skillnaden är att det normalt inte kräver förprövning.

Ni har ju förmodligen redan varit i kontakt med kommunen för att få tillstånd att hålla hästarna hemma - så fråga samma tjänstemän hur ni ska gå vidare, dom är skyldiga enligt förvaltningslagen att luska ut vem ni ska kontakta.

Om det är jordbruksfastighet eller inte är inget man väljer själv, utan det är en klassning som myndigheter gör beroende på tillgång på mark etc.

Senast ändrad:

Ni har ju förmodligen redan varit i kontakt med kommunen för att få tillstånd att hålla hästarna hemma - så fråga samma tjänstemän hur ni ska gå vidare, dom är skyldiga enligt förvaltningslagen att luska ut vem ni ska kontakta

tillstånd att hålla hästar hemma :confused: hobbyverksamheten TS skriver om kan ju vara heltenkelt hästar som rids eller tävlas på fritidsnivå då behövs väll inte tillståndet det är väll först när pållarna börjar göra pengar :confused:

*KL*

Jag köpte en jordbruksfastighet (tror gränsen på den benämningen går på 2,5 hektar?).

Det krävdes ändå ett bygglov på kommunen för en stallbyggnad.
Kostade några tusenlappar.

Beror också på hur det ser ut runt omkring, men det är inte säkert man får bygglov till stallbyggnad om det finns närliggande villor närmare än 200 meter? Det har ju varit många sådana fall på tapeten den sista tiden...

Så, mitt råd är: vänd dig till kommunen och för enheten där man söker bygglov.

//Jezz

"I fråga om ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller därmed
jämförlig näring inom områden som inte omfattas av detaljplan
krävs bygglov endast för åtgärder som anges i första stycket 3."

(Svensk författningsamling 1987:10)

Generellt kan man säga att man inte behöver bygglov för ekonomibyggnader för eget bruk, ska man hyra ut tex stallplatser så blir det ju en bedömningsfråga om det är för eget bruk eller inte.

Vet en kommun som fick för sig att dom ville ha bygglov för en ekonomibyggnad... men det var en "gammal bonde" som dom hade att göra med så där fick pärmbärarna backa från bygglovstramset :banana:... var för övrigt samma kommun som inte hade koll på förvärsvrätten för arrendatorer heller, man ska vara mycket som bonde - däribland jurist.

Däremot krävs bygglov så fort man blandar in bostäder i det hela, kollade för ett tag upp om man skulle behöva bygglov för fristående pannrum på gården - det behövdes inget bygglov om pannan/pannorna betjänade ladugård, verkstad, växthus m.m. men om kopplade in boningshuset också så skulle det helt plötsligt behövas bygglov för exakt samma byggnad...

För några år sedan var det ett krav att jordbruksfastighet skulle ha minst 2 hektar jordbruksmark, men det kravet tror jag är borta idag och att man nuförtiden gör en samlad bedömning utifrån ekonomiska förutsättningar, varaktighet m.m.

Senast ändrad:

Tycks inte vara helt enkelt att bygga till ett stall. Tror det blir till att fortsätta söka hus/gård med befintligt stall/ladugård.
Det var någon som undrade var jag bor... Strax utanför Sundsvall.

I Västernorrland så är markpriserna oförskämt låga och pärmbärarna få och ordentligt utspridda.... leta reda på en jordbruksfastighet med åtminstone 2-3 hektar jordbruksmark till, så ska du se att stallbygget inte behöver bli så superkinkigt att få till.

Ett stall kan ju dessutom användas för flera djurslag än bara hästar... eller om du skaffar en häst som är ordentligt inkörd... då behövs ju byggnaden för driften av jordbruksfastigheten = inga bygglov krävs utan endast förprövning om du ska mer än 4 djurenheter :D

Tycks inte vara helt enkelt att bygga till ett stall. Tror det blir till att fortsätta söka hus/gård med befintligt stall/ladugård.
Det var någon som undrade var jag bor... Strax utanför Sundsvall.
Det behöver inte alls vara några konstigheter. Prata med din kommuns bygglovshandläggare innan du lägger ner planerna. Det är inte säkert att de anser att du behöver bygglov för ditt stall, men du måste fråga, och fråga kostar ingenting. Och när det gäller att bygga stall på en jordbruksfastighet så räknas inte stall till ekonomibyggnad och därför ska man anmäla detta till kommunen oavsett om det är jordbruksfastighet eller ej. Ekonomibyggnad är t ex. maskinhall, lada för hö eller ensilage och liknande byggnader som behövs för att den befintliga verksamheten ska fungera.

Det finns ju en viss kutym bland kostymnissarna att anse att ridhästar inte är jordbruk... dock är ju hästar livsmedelsproducerande djur (därav hästpassen) och kan jämställas med tex biffkor.

Har man en arbetshäst som används för jord/skogsbruk så är ju stallet att anse som en "maskinhall"... har man hötork på skullen så är det inte bara stall... etc.

Det är alls ingen självklarhet att ett stall inte ska ses som ekonomibyggnad, enligt förvaltningslagen ska det i varje enskilt fall göras en individuell bedömning av ärendet baserad på kända fakta.

Dock kan kommuner göra begränsningar i det regelverk som styr ekonomibyggnader men då ska det finnas laga beslut om detta... inte bara vara nån halvhjärtad praxis.

Senast ändrad:

ridhus är alltså också en ekonomibyggnad då?
eller har jag fattat fel nu?

Betyder det då att jag, om jag har jordbruksfastighet där jag driver hästverksamhet, behöver bygglov för ett extra stall på 5 boxar - men får bygga ridhuset hux flux?
Vad gäller om jag bygger lada för att förvara hö och halm i och sen kommer fram till att jag bara behövde ha halm och hö på 3/4 av ytan, får jag då bygga boxar på den restrerande ytan? Eftersom jag ju då bara ändrar insidan..

*noll koll*

Bygglov måste man ju ha förstås, beroende på vilka regler som finns för marken. Och när stallet väl är uppförst måste det förprövas innan det får användas för hästhållning. Håller du 4 hästar eller mindre dock, så behöver man inte förpröva djurstallar vad jag förstår. Sålänge måtten och allt stämmer överens med bestämmelser förstås.

För säkerhets skull föreslår jag att du ringer din kommun, efter som att regler kan variera på olika ställen och mitt minne kan vara lite rostigt. Jag kollade mest upp vad som gällde för bygge av ligghall och hållande av fler hästar på lösdrift än befintligt antal boxar i stallet. Och då sa de att jag inte behövde göra någonting alls sålänge jag inte höll 5 hästar eller fler. Jag behövde inte förpröva eller söka tillstånd nånstans. Men såklart var jag tvungen att följa de regler och lagar kring mått och annat.

Ring kommunen. Dom är väldigt hjälpsamma och har personer som har hand om sånt här som är kunniga. Du kan läsa dig till vilka mått som gäller kring djurstallar på jordbruksverkets hemsida. :)

Det finns ju en viss kutym bland kostymnissarna att anse att ridhästar inte är jordbruk... dock är ju hästar livsmedelsproducerande djur (därav hästpassen) och kan jämställas med tex biffkor.

Har man en arbetshäst som används för jord/skogsbruk så är ju stallet att anse som en "maskinhall"... har man hötork på skullen så är det inte bara stall... etc.

Det är alls ingen självklarhet att ett stall inte ska ses som ekonomibyggnad, enligt förvaltningslagen ska det i varje enskilt fall göras en individuell bedömning av ärendet baserad på kända fakta.

Dock kan kommuner göra begränsningar i det regelverk som styr ekonomibyggnader men då ska det finnas laga beslut om detta... inte bara vara nån halvhjärtad praxis.
Du blandar ihop det lite nu. Hästar är livsmedelsproducerande djur, ja. Men det hör inte ihop med "jordbruksfastighet" eftersom en fastighet som taxeras som jordbruksfastighet inte nödvändigtvis behöver ha ett stall eller en ladugård. En jordbruksfastighet kan vara en fastighet som enbart består av en åker t ex. Ett jordbruk behöver inte heller bedriva någon typ av djurhållning för att kallas jordbruk.

bedömning av ärendet baserad på kända fakta. Det är alls ingen självklarhet att ett stall inte ska ses som ekonomibyggnad, enligt förvaltningslagen ska det i varje enskilt fall göras en individuell Någon bedömning kan inte göras om inte byggnadsnämnden får reda på att man vill bygga, och därför ska man kontakta handläggaren. Det betyder inte att man måste söka bygglov för det.

Cili: I vår kommun anses inte ridhus som ekonomibyggnad då det inte är nödvändigt för djurhållningen/jordbruket. Det räcker dock i allmänhet med att bara anmäla önskemålet om att bygga ridhus och var man tänkt lägga det så att grannar mfl. ska kunna få yttra sig om det skulle bli så att ridhuset kanske stör på något sätt. I andra kommuner har man säkert en annan syn. Vi har väldigt många stall i vår kommun och om alla skulle få för sig att bygga ridhus så skulle det inte bli särskilt trevligt för någon, och sedan blir det ofta så att det blir mer trafik till och från ridhuset (träningar osv) vilket medför mer trafik på vägen, kanske genom bostadsområden eller så, och det är ju också sådant man måste ta hänsyn till.

Nä, jag har inte menat att man måste ha djur på en jordbruksfastighet för att det ska räknas som jordbruk.

Min poäng är att hästar kan vara jordbruk... i synnerhet som väldigt många hästar blir livsmedel eller används som arbetsredskap inom jord och skogsbruk... och relativt ofta hålls tillsammans med nöt eller får.

Det är nån konstig grej inom våra myndigheter att hästar ska ses som jordbruk bara när man har nackdel därav... och annars ses som nöje och rekreation när man har nackdel av det synsättet - och i slutändan ska man stå där med bara nackdelarna och inga av fördelarna.

Ungefär som när man får frågan från skattemyndigheten om någon nöjesrider på arbetshästarna.... dom frågade aldrig om någon brukar nöjesköra fyrhjulingen vilket förmodligen är ett vanligare scenario ute på landsbygden än att det nöjesrids på arbetshästar :mad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 190
Senast: Thaliaste
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 020
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 168
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar