Stallbandage

stjarnfrugt

Trådstartare
Hur gör ni andra då ni lindar stallbandage som ska sitta länge tex över natten? Hur hårt lindar ni och vad lindar ni (hur långt ner resp högt upp)?

Jag är alltid döskraj att stasa hästens ben då jag lindar och skulle aldrig drömma om att linda utan padd vid ridning. Idag satte jag kyllera + tidningspapper + fleecebandage som ska sitta över natten. Jag lindande lösare än vid ridning men vill ändå inte linda så löst att det inte sitter på plats. Jag fick utan problem ner ett finger mellan linda + padd både uppe vid knät och nere vid kotan. Men jag är ändå nojjig då jag inte lindat nattbandage på flera år:crazy::o
Jag bad en annan hästägare kolla bandaget innan hon åkte hem då de suttit ett par timmar. Men jag är iaf nojjig och funderar på att åka ut ikväll och linda om :angel:

Hur gör ni andra?

Sv: Stallbandage

Jag lindar stallbandage med fleece och rejäl padd. Fleece är ju inte elastiskt så jag är inte orolig att stasa benet. Drar i princip inte åt alls utan lindar bara på ända från knä/has och ned över kotan till kronranden.
Jag har aldrig varit med om att bandaget har flyttat på sig eller att det ser ut att ha suttit för hårt.

Lindan och padden var inte tillräckliga för att täcka knä-kronrand så jag har bara lindat ner över kota och sedan upp till knät igen. Använder fleecelinda + padd SM från Hööks med frotteinsida. Den är drygt 1 cm tjock.
Nog drog jag åt hårdare än att bara "lägga på" lindan men ändock inte lika hårt som då jag använder samma padd + linda för att rida.

Jag är en hönsmamma som alltid tror att man gör fel och ska stasa om än förnuftet säger att det är svårt att göra det med stumma fleecelindor som inte ens sitter lika hårt som arbetsbandage med samma material. Men man är som man är, och när det ska sitta så länge känner man sig extra hönsig :angel::crazy:

En dum fråga - vad betyder "stasa"?

Jag lindar ganska hårt, eller ja, så det sitter kvar iaf... Använder BoT-pad under inne ( och varierar med en tjockare pad från Horze) och en tunn yllepad under ute.

Jag lindar sällan eller aldrig då jag har haft något preparat på benen, är rädd för blistring istället för stasning.

Själv så lindar jag efter hård träning över natten med back on track paddar och fleece linda. Brukar även tejpa över själva kardborre fästet för att det inte skall släppa under natten. Att det skall stasa är jag inte orolig för då yttre stas är bättre än inre stas, dvs att benet svullnar upp.
Så har du en häst som är lugn inne, inte brukar äta på sina lindor så ser jag inga problem med att linda den över natten. Själv brukar jag sätta 12h som en maxgräns för lindor över natten. Har inget belägg för den gränsen men då jag använder back on tracken så känns den som rimlig.

/B

såhär ser det ut då jag lindat stallbandage:

Lindar med cabejo heater paddar och fleecebandage. Lägger på bandaget, drar inte åt alls, utan det sitter bara precis så hårt att bandagen sitter kvar över natten..Får in ett finger mellan ben och padd utan problem.

Kyllera var ett tag sen jag använde, men lägger tidningspappe-pad-bandage då. lindar som vanligt.. Kylande liniment lindar jag bara med paddar på benen direkt som vanligt..

Jag lindar sällan eller aldrig då jag har haft något preparat på benen, är rädd för blistring istället för stasning.

Jag lindande över leran för att först få den kylande effekten och därefter den varma. Lera ger väl ingen risk för blistring, hur isf? Liniment dremot är jag väldigt försiktig med.

När jag lindar mitt russ så börjar jag linda strax ovanför kotan och går sedan ner, lindar löst runt kotan, runt typ halva hoven och ballarna och lindar sedan upp .. lindar som en åtta runt knäet och sedan ner igen och fäster mitt på benet. Hon har ju så små ben så jag måste linda så för att hon inte ska ha fotbollar runt benen :D

På blodingarna lindar jag bara från kotan och upp ovanför knäet, tycker det är snyggast så och även bra om jag ska ha plast/kyllera/liniment på framknäna med, lindar även då som en åtta runt.

Hur hårt jag lindar, får utan problem ner ett finger emellan, jag lindar så pass att det sitter :)

Jag lindar ofta min hästs bakben eftersom han är ganska gallig. Men så hittade jag dessa stallbadagen och de är kanon! Snabba och smidiga! Plus att det är som en ficka inuti så man kan lägga i en BoT-padd eller ispåse! :laugh:

34946_1222205770.jpg

Jag lindar ofta min hästs bakben eftersom han är ganska gallig. Men så hittade jag dessa stallbadagen och de är kanon! Snabba och smidiga! Plus att det är som en ficka inuti så man kan lägga i en BoT-padd eller ispåse! :laugh:

34946_1222205770.jpg

Verkar ju väldigt smart! :D Vart har du hittat dom?

Men .. jag tycker ju om att linda bandage ... ;):o

Fanns på Ekohallen i Borås. Ordinariepris 679:-. Jag köpte dem för halva halva priset ungefär, 150 kr! :banana:

Jag skulle inte använda elastiska bandage på nätterna.I mina ögon är de elastiska arbetsbandage.Som man alltid ska ha padd till .
Och ofta är dessa lindor så tunna..;) det är ju värmen man vill åt. tror oxå risken för att man stassar benet är betydligt högre med elastiska lindor.

Är ju lite annorlunda att ha elastiska lindor på 1 tim när man rider och när hästen står inne i flera timmar över natten.Elastiska lindor är ju till för att ge stöd.Så iof vid en skada kanske det kan vara befogat att linda elastiskt även på box.
Så tycker jag. men andra kanske tycker annorlunda?

Senast ändrad:

Min ena häst är lindad bak varje natt sedan flera månader och ska så vara till våren på veterinärens inrådan. Fram lindar jag om han gått hårt eller när det varit stumt i marken. Använder liniment under (Blue Lotion el Arnika) vid behov. Jag använder så rejäla paddar som möjligt och fleece-eller acryllindor. Vill helst att paddarna ska vara så pass stora att jag fram får med benet från kronranden och upp en bit på carpus. Brukar bli ganska lagom i "hashöjd" bak då också tycker jag. Lindar fast men inte hårt, eller hur man ska beskriva... Brukar tom ha dem på en stund i hagen om han går ut en stund efter passet, brukar då tejpa med eltejp för säkerhets skull. De stallbandage jag lagt på genom alla år har alltid suttit kvar och aldrig stasat.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er! Idag när jag kom till stallet var hästen varm och svullen i kotan på ena bak, det fick bli att hänga tillbaka sadeln och ge...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Linnpan
·
Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 398
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 803
Senast: höstmåne
·
R
Hästvård Jag har lärt mig att man ska ha höga paddar när man lindar med stallbandage, så man kommer över kotan, osv. Dessutom sticker en bit av...
Svar
3
· Visningar
2 101
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka