Stallbandage?

Skruttan

Trådstartare
Har fått ordination från veterinären att ha pållans ben lindade nattetid på värmens skull, och detta ska vara tills vidare. (Hon har just nu en kotledsinflammation hö.fram.)

För att få det så enkelt och bra som möjligt funderar jag på att köpa stallbandage som man slipper linda, likande de som finns att köpa på Hööks. Skulle vilja veta vad det finns för andra märken och alternativ (tycker de är lite dyra...fast å andra sidan har jag inget att jämföra med :smirk: ), behöver till alla fyra benen.

Nån som vet nåt bra märke/modell?

// :bump:

Det finns en del andra märken oxå, men jag tror faktiskt att Hööks är billigast. Såg iaf inte några billigare själv när jag har kikade runt efter sådana. Nu tycker jag dock inte längre att det är speciellt besvärligt att linda benen, efter ett tag får man rutin på det och då går det snabbt och enkelt, dessutom sitter lindor alltid bättre än färdiga stallbandage och efter vad jag har förstått så kan även dessa vara lite krångliga att sätta på.

Mitt tips till dig är att istället för att köpa färdiga stallbandage lägga pengarna på ett par back on track paddar och ett par fleecelindor. Back on track paddarna är ju dessutom bra för läkningen av kotledsinflammationen, rekommenderas av många veterinärer. :)

Jo, jag har funderat på BoT paddar också, framförallt nu när hon har kotledsinfl. Att linda är inget probem för mig, men eftersom jag inte bor vid stallet och det är stallägaren kommer att få ta dom på morgnarna och även ibland linda på kvällen vill jag underlätta även för dom om det går. Om det finns några vettiga stallbandage förstås...

Trots allt tycker i alla fall jag att det är lite jobb med lindor också, de bör ju t ex borstas av efter en natts användning innan man rullar ihop dom igen. Och jag ska ju ha på alla 4 benen och skulle fortsätta ha det äcven när hon är friskförklarad (hon hade från börjar kotledsinfl på hö bak också och det är ju lika bra att köra på både vä och hö sida....).

Jo det är klart. Om man skall överlåta lindandet/avlindandet till någon annan så kan det nog vara lämpligt att ha färdiga stallbandage istället. Det kan ju så lätt bli fel med lindor om man inte lindar rätt...

Jag funderade faktiskt själv ett tag på att testa köpa färdiga stallbandage och sedan använda dem ihop med back on track paddarna. De paddar som sitter i stallbandagen brukar ju vara löstagbara så man borde nog kunna ersätta dem med back on track paddarna istället. Det kanske hade kunnat vara ett alternativ. Själv har jag fastnat i lindandet, kanske skulle börja titta på såna där färdiga igen...

Hmm...där sa du nåt. Har inte tänkt på att man kanske kan byta ut paddarna som följer med till BoT-paddar... :idea:

Liknande trådar

R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 489
Senast: Thaliaste
·
Utrustning Jag har under större delen av sommaren försökt hitta bra benskydd som ger bra stöd till både senorna och även kotorna. Det finns ju en...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
24 128
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka