Stallbandage, hur länge i sträck?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare klabbarparn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 024
K

klabbarparn

Är det nån fara om hästen står med stallbandage längre än över natten? Min är tvungen att stå i box och sjukhage i minst 8 veckor och jag skulle vilja hjälpa honom lite med blodcirkulationen så han inte ska bli så tjock i benen.

Sv: Stallbandage, hur länge i sträck?

Jag brukar bandagera om morgon och kväll om det är en häst som behöver bandage dygnet runt.

/M

Min häst hade total boxvila i 2 veckor, och gick inte i "vanlig" hage på 3 månader, sjukhage korta stunder under dagen. Han hade då lindor hela tiden dag som natt, på inrådan från vet. Lindade av när jag var där så att han skulle få stå utan en stund av dagen.

Jag hade tidigare hört att man inte skulle linda mer än 8 timmar i sträck, men detta stämde tydligen inte. Men hör med din vet. om du är osäker.

använd riktigt tjocka paddar och oelastiska lindor så går det. även om det inte är idealisk...

Har min Bebb lindad hela dagarna, hage som box för stunden :( lindar om på morgonen innen utsläpp och linnementar då. tar av lindorna sen vid 6 när hon kommer in sen lindar jag på dom igen vid nio när hon får kvällsmat. Haf tjocka paddar och fleecelindor

Så farligt är det inte.
Min val. hade 5 v. boxvila när han var 14 o var fin i benen hela tiden trots djupt strö.

Om din dessutom får står i sjukhage lär det knappast behövas.

Massera den ibland- på övriga kroppen.

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 638
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 974
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 719
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 578
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025