Ställaut häst/tävla i Norge

Pudlan

Trådstartare
Undrar om någon här på Buke tävlat/ställt ut häst i Norge?
Vad behöver man för att kunna göra det. Tänker på veterinär, tull på norska o Svenska sidan. Hur funkar det?
Det är dags tur som funderas på. Åka på morgon o åter på kvällen.

Undrar om någon här på Buke tävlat/ställt ut häst i Norge?
Vad behöver man för att kunna göra det. Tänker på veterinär, tull på norska o Svenska sidan. Hur funkar det?
Det är dags tur som funderas på. Åka på morgon o åter på kvällen.
Vi var i Norge förra året och red fälttävlan. Det enda extra som behövdes var ett slags införsel/utförselbevis (per häst) som skulle visas i tullen tillsammans med hästpasset både på väg in och ut ur landet. Jag kommer inte ihåg exakt vad blanketten heter, men man deklarerar hästens namn, ägare, värde mm och man beställer det från norska tullen om jag inte minns fel (för vår del gjorde tävlingsarrangören detta, så jag kan inte säga exakt hur det går till). Kostade ca 300 kronor.
För tävlingshästar finns ett undantag från regeln om veterinärintyg (om man inte ska vara i Norge mer än 5 dagar före och 5 dagar efter tävlingen), dock ska du kunna bevisa att du ska/har tävlat (ta med startlista/resultat tex).

Vi var i Norge förra året och red fälttävlan. Det enda extra som behövdes var ett slags införsel/utförselbevis (per häst) som skulle visas i tullen tillsammans med hästpasset både på väg in och ut ur landet. Jag kommer inte ihåg exakt vad blanketten heter, men man deklarerar hästens namn, ägare, värde mm och man beställer det från norska tullen om jag inte minns fel (för vår del gjorde tävlingsarrangören detta, så jag kan inte säga exakt hur det går till). Kostade ca 300 kronor.
För tävlingshästar finns ett undantag från regeln om veterinärintyg (om man inte ska vara i Norge mer än 5 dagar före och 5 dagar efter tävlingen), dock ska du kunna bevisa att du ska/har tävlat (ta med startlista/resultat tex).

Tack! Då verksr det inte så krångligt som jag trodde.
Många tack för svar

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
514
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 782
Senast: MML
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 881
Senast: Ajda
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 487
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar