Stallapotek

S

Swannie

Har insett att min apotekslåda i stallet inte är så välfylld längre som den borde vara, den behöver fyllas på, så jag är intresserad av att höra vad NI har i ert stallapotek?
Dessutom; om någon har tips på en bra handbok om sjukdomar, foder och sånt som man kan behöva i stallet? Förslag mottages tacksamt :smirk:

mitt stallapotek är tyvär inte så väl fyllt det heller :crazy: mina hästar brukar inte skada sig så det mesta av mina grejor brukar hina gå ut inan jag har andvändning för dom.

men jag har
kompreser
gasbinda
eqiwrap
zinkbandage
klorhexedin
termometer
helosan salva
plåster till mäniskor ;)
sen har jag även lite olika liniment samt kyl lera.

vad det gäller böcker så gillar jag håll hästen frisk av harry petterson och bernt green och apotekets häfte.

sen har christina planck gett ut en ny foder bok (komer tyvär inte på vad den heter) :rofl:

Jag har följande:

Isbalsam
Bomull
Tejp
Fetvadd
Sax
Termometer
Pincett
Jodopax
Idominsalva
Lila Sårspray (nej förresten, den är slut för tillfället)
Gasbinda
Plåster
Stallindor
Sterila kompresser
Linement
Handdukar

(tror jag fick med allt... eller inte.? Bra fråga, ska kontrollera vad som finns "kvar" imorgon, jag har rätt taskigt minne)

Jag rekommenderar att ha boken "Hälsoråd för häst" som man kan köpa på apoteket för en inte så dyr penning. Där står faktiskt ganska mycket!

Jag har:

Helosansalva
Jodopax
equiwrap
fetvadd
elastiska bindor
bandagesax
rena frottehandukar
gaffatejp/byggtejp (Att tejpa över bandage med)
spensalva(penicillinsalva)
Penicillinsalva som blir ett hårt "skal" vad det nu heter, bra vid infekterade sår som det går flugor i.
skalpell
vass kniv
blåspray

/KT

termometer
jodopax
såpa
idomin
gasbindor
sterila kompresser
sax
liniment
bomull
4essalva
..?

...glöm inte att ha gips....när man minst anar det är olyckan framma och man kanske behöver gipsa hästen innan vet kommer eller om man skall transportera till klinik.

Det finns gipsbinda att köpa på apoteket, den är enklare att hantera (bara att blöta) än löst gips som måste blandas i en bunke ( ca 1/3 vatten och i med pulvret tills det blir små "öar" på ytan, då är vattnet mättat med gips och du får röra runt, rör inte innan blandningen är mättad. )
jag vill inte vara besservisser, men kanske inte alla visste hur man blandar gips :D

Jag visste inte :).

Kan inte alla skriva vad ni använder de olika sakerna till (inte sax och termometer och sånt :smirk:), vissa saker har jag aldrig använt (har haft väldigt friska hästar, ta i trä :))

Sv: Stallapotek

mitt stallapotek är inte heller så välfyllt som det borde vara, men jag får väl ta mig i kragen & inhandla lite nya saker snart.

jag har:

helosansalva, som jag använder till torra mungipor b.la.

jag hade en jodopax innan ( som jag använde till hovarna så att det blev mindre risk att han fick strålröta ) men den har sprungit iväg ngnstans ?? eller så har min häst gömt den :D

bomull, till att tvätta sår med ( såklart ) :D

tjära, mest för att hålla flugorna på lite avstånd :p

påster, till människor.

typ "tejp" som man kan använda på pälsdjur :)

sax, till att klippa saker med :D

sen kommer jag inte på mer just nu :cool:

har senaste veckorna varit storkonsument samt flitigt användare av:

termometern
vadd
sorbackompresser
lindor (såna självhäftande)
gaslindor
natriumklorid (har gjort av med ca 3 liter på två veckor)
alsolsprit
lactacydtvål
plastsprutor (att skölja sticksåren med)
brems (ovärderligt hjälpmedel)

Andra saker i mitt apotek:
helosansol
jodopax gel
sax
flugspray
arnikatinktur
sårsalva för ytliga sår som flugorna gärna irriterar, minns inte namnet...

KL

Shiiieeet, vad mycket folk har i sina stallapotek haha!
Själv har jag det rätt simpelt:
Termometer
Helosan
Sårspray (lägger sig som en hinna över såret för att förhindra att flugor och sånt kommer dit)
Jodopax
Klorhexidin
Hexocilschampoo
Bandage av olika slag
och såklart en sax!

Thats it!:D

Ja, jag hade betydligt mindre tills ponnyn gjorde rejält illa sig för 2 veckor sedan så nu vet jag vikten av att ha åtminstonde endel av det jag använt mängder av vid djupa sticksår:(

Oj, nu ska vi se...

Aloe vera-gel
Helosansalva
4 ess-sårspray
Elastiska lindor
Självhäftande lindor
Bomull
Termometer
Sax
Brems
Plåster

...och så ett första hjälpenkit för människor innehållandes diverse kompresser och liknande. Aloe veran är för övrigt det bästa i min låda, den hjälper mot allt ungefär. :p

Min behöver egentligen också uppdateras lite... men detta är vad jag har:

Såpa
Aloe-tvål
Handdukar och svampar
Bomull och fetvadd
Jodopaxgel
Koksaltlösning i pipetter
Helosan
Helosan sol
Idomin
Skillingarydssalva
Termometer
Sax
Fleecelindor
Vetflex
Blue lotion liniment
Pencillinsalva
Plastsprutor

Och så hälsoråd för häst förstås, med nummer till distriktsveterinär, djurambulans, privatveterinär och seminstation mm.

Andra böcker jag rekommenderar är "Håll hästen frisk" och "Den skadefria hästen". Vad gäller foder är "Hästens näringsbehov och utfodring" eller vad den heter kanonbra!

Hm få se nu ....
sax
självhäftande bandage
snögg
termometer
spruta
bommull
bluespray
jodopax
armens förstaförband
gasbinda
plåster
rena frottehandukar
bandage av olika slag
plåster
gaffa tape
tror jag fick med allt :)

kapar o frågar lite bara,
na klorid, det är salt o vatten va?
men vad är skillnad på klorhexidin och alsolsprit?
vad är skillnad på lila sårspray och att spraya jodopax lösning på?

har idag även inhandlat opsite ( tror jag det hette ?? ) som man sprayar på ytliga, rena sår & så blir det som en hinna över. det blir som ett vanligt plåster fast man sprayar på det ist för att klistra med sånt där vanligt, för det e lite svårt att göra det på djur :d

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 749
Senast: Lillefrun
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 218
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 633
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar