Stallapotek (sammanslagna trådar)

cherie

Trådstartare
Stallapotek

Jag ska möjligtvis skaffa foderhäst till hösten. Därför undrar jag lite om stallapotek - Vad tycker ni att det behövs? Jag ska bara ha hästen i lite mindre än ett år..

Re: Stallapotek

i mitt stallapotek finns följande: Sårtvätt (t.ex jodopax eller vanligt koksalt), bomull, rent bandage, febertermometer, en brems, en ren liten hink att ha sårtvätten i. Det klarar man sig bra på.

Jag resonerar så här, har jag ett komplet stallapotek så gör inte mina hästar sig illa så följande saker har jag i mitt.

Stetoskåpp (stavas det så)
Termometer
tvåll
koksaltslösnig
alsolspritt
Trätjära
Jodopax
Bumull
Kompreser altid två storlekar
Gasbinder
Fetvad
Elsttiska linder
rena padar
Yllelinder
Kalla omslag
Varma omslag
Hovkniv
Liniment
Steril sax helst två st.
Hellosan salva
Skilingaryd salva
sårpudder
vaselin
Idominsalva
Hirudoidsalva(Dena salva används då man ex vis tagit ut en kanyl och får en underhudblödnig. inte vesäntlig att ha i alla stallapotek då jag har en häst med en död ven i halsen.)
Spruter och kanyller (måste enligt lag förvaras inlåsta)
Pincett
Svamp
Ficklampa

du behöver
bomull
gasbinda
koksalt och jodopax
en sax
brems
salva (finns många bra, jag brukar ha helosan,idomin el likn)
Lotagen (ettsar bort svallkött)
powerflex

tänk på att koksalt ska förvaras kallt och inte längre än 2mån..(oöppnad) :)

stallapotek

undrar,kan någon ge mig en bra lista på det man bör ha i ett stallapotek,kollade igår genom mitt stallapotek efter att ponnyn hade fått en spark på benet =( (ingen fara)
och ser att det behöver en "uppdatering" om man säger så!
:)
men iaf en lista... :bump:

keep smiling :)

Re: stallapotek

Det här är saker jag försöker att ha i mitt stallapotek.

Stetoskåpp (stavas det så)
Termometer
tvåll
koksaltslösnig
alsolspritt
Trätjära
Jodopax
Bumull
Kompreser alltid två storlekar
Gasbinder
Fetvad
Elsttiska lindor
rena padar
Yllelinder
Kalla omslag
Varma omslag
Hovkniv
Liniment
Steril sax helst två st.
Hellosan salva
Skilingaryd salva
sårpudder
vaselin
Idominsalva
Hirudoidsalva(Dena salva används då man ex vis tagit ut en kanyl och får en underhudblödnig. inte vesäntlig att ha i alla stallapotek då jag har en häst med en död ven i halsen.)
Spruter och kanyller (måste enligt lag förvaras inlåsta)
Pincett
Svamp
Ficklampa
Ibland finns det plåster.

Jag ger alltid som råd att man ska ha saker som man vet vad de ska användas till och även hur.

Själv har jag:
Bomull
Alsolsprit
Väteperoxid
Jodopax
Benlindor och paddar
Sax och kniv
Självhäftande lindor
Fyra ess hästsalva
Plastpåse (att klippa sönder och använda till våtomslag)
Rena och torra handdukar

Har klarat mig bra på det de senaste 5 åren!

Detta är vad jag har i mitt stall apotek... Min häst är en sån som ALLTID skadar sig i hagen på ingenting... Liksom nu! hehe...

Jodopax
desivon
koksaltlösning
alsolsprit
väteperoxid (kanonbra!) :bow:
helosansalva
karledssalva
idominsalva
bluespray
tre ess salva
liniment
arnika gel
laktasyd tvål

gummi handskar
plast handskar
pinsett
sax
termometer (kontrollera att den ger rätt temp. min som jag köpte på apoteket visade +0,5grader! när jag tempade så hade minhäst 38,8 och egentligen så hade hon 38,3 ganska stor skillnad! köpte en ny på clas olsson och den fungerar perfect + att den var 80:- billigare hehe) :)
termometer skydd så slipper man tvätta ren tempen. :bow:
en tomflaska att blanda jodopaxen i..
lindor vanliga sånna med snöre i slutet
gasbindor i massor
coflex lindor i massor :bow:
bumull på 1kg rullar (kanoon bra) :bow:
hm.. vad har jag mer... :confused:
en jättebra linda klistrig sådan.. som man har till ko spenar.. den är luftig och bra! finns på granngården
tops
bomullsrondeller eller vad det heter.. :confused:
en stor låda att förvara allt i.. ;)
en tvättsvamp som endast används till sår rengöring
en handduk (till dej själv och vetrinären) :rofl:
oops glömde en kortisonsalva som jag fick av vet när min häst trampat sig på kronranden med brodd... den är i en spruta.
och en ren spruta som inte har några kanyler kvar till som jag använder när det är djupa sår som måste ha väteperoxid i sig för att kokas ur..

ja jag tror att jag fått med allt! Hoppas att det hjälper dej och ditt apotek...

Colombia Girl :bump:

TACK!!!
för svaren! :)

nu vet jag vad som ska köpas in & vad som jag redan har.

men som sagt tack!

Take Care!

Jag använder väteperoxiden till att "koka" ur sår med... enligt vetrinär ord...

Colombia Girl :bump:

Stallapotetkets innehåll?

Igår gick jag igenom stallapoteket och bestämde mig för att illa kvickt förnya och fylla ut dess innehåll.

Så idag begav jag mig till Granngården för att införskaffa diverse produkter. Kom fram till att det är till 3 olika ändamål jag behöver grejer.

1. Mot insekter
2. Mot soleksem
3. Till ev. sår

Mot insekterna kör jag stenhårt på Renons och Hästsalva. Är jättenöjd med dessa produkter och det är väldigt sällan jag behöver ta hand om några sår som orsakats av äckliga små kryp. Hästsalvan fungerar ju även bra som sårskydd och som mjukgörande "klet". Förutom Hästsalvan köpte jag även Blåspray, Sårtvätt och bomull till sår-ändamålet.
Till Nellans eksem har jag förlitat mig på kådsalva och Nylanders kräm tidigare år. Kådsalvan är suverän och den hittade jag också på en HälsoKraft-butik när de inte hade den på Granngården. MEN Granngården sålde inte heller Nylanders krämen. :eek: Det som jag verkligen uppskattat med denna produkt är att den går bra att späda ut med vatten och på så sätt är den jättelätt att få in ordentligt i mankammen. Finns det något annat jag kan ersätta den med eller är det bara till att skicka efter på postorder?

Så till själva frågan;
Vad tycker ni är nödvändigt i ett stallapotek? Vilka produkter tycker ni är helt oumbärliga? Det känns som om jag har missat något, nämligen... :smirk:

Re: Stallapotetkets innehåll?

Fick just anledning att gå igenom detta då min häst fick ett otäckt sår...
För sårvård:
# Lactacydtvål och Koksaltlösning för tvätt.
# Bomull (massor)
# Sterila kompresser
# Gasbinda
# Självhäftande elastiska lindor
# Antibiotikasalva mot ev. infektion av såret
# Febertermometer

Har man dessa grejer är man väl förberedd för att ta hand om sår på ett bra sätt.

Mot insekter använder jag RB86, det skyddar även mot fästingar vilket jag tycker är bra.

Någon bra salva för sår/skav/mugg är bra att ha. Använder MSM-salva som är antiinflammatorisk och funkar jättebra. Vitaminsalva är också bra.

Apotekets jättebra bok (billig)
Hälsoråd för häst.

:)

DEN måste jag skaffa! Sicken tur att jag ska tillbaka i morgon och hämta ut kådsalvan, då kan jag passa på att gå in igen på apoteket.

I den står dessutom vad man kan ha i sitt stallapotek. :)

Jag fyller på lite.

Två saxar (bandagesax + vanlig)
Pincett
Olika storlekar på spolsprutor
Engångshandskar
Klorhexidin
Jodopax (använder nästan aldrig, men bra att ha)
Tarplaster (plåster på burk)
Stora 1:a förband
Tjärsalva
Vaselin
Tunna bomullslindor
Zinkaband
Vanliga plåster till sig själv.
Thrush buster (ursäkta stavningen)
Överkurs:
Har även sterila skalpeller och suturset

Det är bra att kunna sy ihop kräken om det är långt till Vet.

Oh my God! Skulle aldrig våga mig på att sy ihop någon slags sårskada själv... Men är man så illa tvungen så är det väl bara att bekämpa oviljan, antar jag... :crazy: Men jag skulle vara så rysligt rädd att göra det hela värre. Det borde finnas någon slags amatör-kurs i "häst-första-hjälpen" att gå. Det kanske det redan finns?

Ingen som har något alternativ till Nylanders krämen förresten? :confused:

Jag har upptäckt att hästars sår inte är så olika våra, Jag syr om det är nödvändigt det kan vara svårt att tejpa ihop ett sår på en häst. Gå en första hjälpen kurs för människor du kan omsätta det på djur också. Jag har ofta fått vara vet.ass åt andra hästägare som inte vågat hjälpa vet.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
691
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023