Stallapotek (sammanslagna trådar)

Innehåll i stallapotek?

Vad ska ett stallapotek innehålla?
och kan man t.ex köpa våra termometrar till hästarna eller måste det vara en speciell termometer till dom?

/Daffne

Re: Innehåll i stallapotek?

Sök på stallapotek här på forumet så hittar du en massa tips om vad som är bra att ha i sitt stallapotek. Annars har även Agria en lista på vad som bör ingå i ett stallapotek på sin hemsida.

En vanlig termometer som är avsedd att användas i ändtarmen funkar bra på hästar (inte en sån som man använder i munnen!). Finns att köpa på apoteket. Det brukar också finnas termometrar att köpa i välsorterade hästsportbutiker men inte heller det är några speciella "hästtermometrar".

Stallapoteket...

... vad innehåller erat? Vill cheka så jag verkligen har allt... ;)

Sv: Stallapotetkets innehåll?

I mitt "stallapotek" finns följande.

-Termometer
-Brems
-sax
-stetoskop
-visitertång
-bomull
-fetvadd
-självhäftande linda (coflex)
-elastiskalindor
-gasbinda
-kompresser
-hovkniv
-livrem
-helosan-idomin och div andra salvor och medel
-plasthandskar
-sårspray
-Jodopax-alsolsprit
-hovtjära
-hovkrats
-Lactacyd tvål
-tape
-kniv
-kylpåse
-munkil
-yllelindor+paddar
-liniment
-ingivare

Kommer inte i håg mer just nu....

Senast ändrad:
Sv: Stallapotetkets innehåll?

Jag såg att börjes har den krämen. Går att skicka efter

Bäst att ha i stallapoteket?

Får hem häst nu till helgen. Det var länge sedan jag hade privathäst så nu undrar jag vad ska man ha i stallapoteket? Vad anser ni vara ovärdeligt där?

Sv: Bäst att ha i stallapoteket?

Mest grundläggande tycker jag är jodopax, bomull, trasor, bandage/lindor och eventuellt bandageunderlägg, febertermometer, sårsalva och vaselin. Jag har också alltid en STOR tub med Helosansalva, bra till mycket.

/FiaLotta

Jag har "bara"
Vatten salt blandnig
Alovera salva
bomull
termometer
mungivare
stekioskop
Bremas

Kram

Sv: Stallapotek (sammanslagna trådar)

Tror de flesta nämnt de saker som jag har.

Det enda jag kan rekommendera som inte nämnts är väl fixomull (finns att köpa på apoteket) Man använder det till att fästa kompresser över sår, fäster även på päls! jättebra om man har sår som man vill skydda mot smuts och inte vill/kan linda.

Dethär finns i mitt stallapotek:
- Sax
- Kompresser
- bomull
- makeupbomull (de runda plättanra med bomull)
- Alsolsprit
- Helosansalva
- Idominsalva
- Fixomull
- Termometer
- Lactacydtvål
- Koksalt på småflaskor (för sårvård)
- Zinksalva

har även efter senaste såret
solitacylsalva (tror det stavades så)

Det ger sig själv om du tänker i termer av vilka problem du vill kunna klara med hälp av apoteket.

Febertermometer - för att veta om hästen har temp
Väteperoxid - för att kunna "koka ur" smutsiga och infekterade sår
Vanlig sårtvätt, t ex koksaltlösning, du kan köpa steril färdigblandad brukslösning eller koka själv (i så fall behöver du salt och en vattenkokare)
Sterila kompresser/bomull, gasbinda/vetflex linda - för att kunna lägga förband och hejda en större blödning tills veterinären kommer

Sax, pincett är bra att ha
Mjukgörande salva (helosan, idomin)

Brems måste du ha tillgång till så finns det inte i stallet behöver du det också.

Visitertång, hovkniv kan man ha om man vet hur man ska använda dem annars hjälper det inte så mycket.

Man samlar ju oftast på sig grejer med tiden men febertermometer och någon typ av sårrengöring och bandageringsgrejer kommer man rätt långt med.

mvh
Lejonelle

Använd denna tråd för stallapotek, här finns så det räcker åt alla. ;)
MVH Boj/moderator

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
691
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka