Ställa ut..

amalia

Trådstartare
Jaha då börjar dagen d närma sig. Vi ska ställa ut våran dalmatinertjej för första gången. Storkillen har ju ett blått och ett brunt öga (och är desstuom kastrerad) så någon utställning har ju aldrig varit aktuell för honom.

Den 15:e är det dags och nervositeten kommer sakta krypande.

Tips och råd önskas: Vad ska vi komma i håg att träna på? Spelar det någon roll vad man har för halsband och koppel (misstänker att det är lite olika beroende på ras). Något annat att tänka på?

Sv: Ställa ut..

Vad spännande!!
Om du väljer att bada hunden ska du tänka på att göra det minst 3-4 dagar före utställningen. Annars är pälsen för mjuk och det kan bli en anmärkning för dålig pälskvalité. Tanken med kopplet är att det ska synas så lite som möjligt så att hunden ser "naken" ut. En tunn kedja är det bästa och finns att köpa på utställningen. Tänk på att inte ha för långt koppel, då det lätt blir trassligt. Det man kan öva på innan är att ställa upp hunden med en öppen sida och att låta någon främmande människa komma fram och ta på hunden på det sätt som domaren gör. Granska din hund kritiskt från båda sidorna och ställ upp den med den bästa sidan mot domaren. Sen måste man komma ihåg att det är en bedömningssport och olika domare gillar olika typer av hundar. En del vill ha tunna, andra kraftiga, en del gillar mycket prickar, andra lite, och en del tycker bäst om levertecknade, och andra svarttecknade.
Lycka till!!

Ps. Vad är det för stam på din hund?

Sv: Ställa ut..

Lilla fröken heter Becajo's Xpensive Milla och har SUCH Cabrie de seri Daquiri till pappa och Becajo's Susie Q till mamma.
Det jag är mest orolig för är att fröken kommer busa en del, särskilt när domaren ska titta på henne samt när det är massor av roliga kompisar runt omkring... Tack för tipsen!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 162
Senast: Shenzi
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 119
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar