Ställa ut valp

linafina

Trådstartare
Jag har funderat lite på att ställa ut Jason på Malmö Valp i november då han är fem månader. Jag tycker det skulle vara en bra erfarenhet för honom och kul för mig på samma gång. Någon som har tips på hur jag kan förbereda mig på bästa sätt?

Någon här som ska ställa ut där?

Någon som vet om det finns någon hemsida till den stora hundutställningen i Stockholm i december? Jag skulle gärna vilja åka upp dit detta året.

Sv: Ställa ut valp

Träna på att stå fint! Många hundar sätter sig när man försöker att ställa upp de och det ser inte så roligt ut och man rasar snabbt i konkurrensbedömingen då. Sen ska valpen kunna gå snyggt i trav vid din sida, inte galoppera. Träna också på att någon får klämma på valpen och titta på tänderna! Det behöver inte varahysteriskt perfekt allting, men visst är det roligt att ge valpen en fin chans! Domarna är vana och kan titta på tänderna även på den vildaste valpen :D

Det är just det problemet jag har. Han sätter sig ganska ofta och jag har nu börjat öva honom på att stå men det är inte lätt. Några knep på hur man kan göra? det är lite svårt att bara hjälpa honom upp så att säga. Jag lockar honom med en godis när han sitter och säger stå när han ställer sig men det kanske inte är en bra idé? Sen berömmer jag honom när han står kvar men snart så sitter han igen :D!

Känna på honom och kolla hans tänder övar vi på valpkursen och det går bra. Trava fint bredvid mig har jag inte börjat öva in ännu. Jag kan tänka mig att det är ganska svårt med då dom lätt faller i galopp :)!

Ja det är den del jag får öva honom på.

Senast ändrad:

linafina skrev:
Jag lockar honom med en godis när han sitter och säger stå när han ställer sig men det kanske inte är en bra idé? Sen berömmer jag honom när han står kvar men snart så sitter han igen

Du är på helt rätt väg. Kom bara ihåg att hålla godisen mer framför än ovanför så blir det lättare för valpen att förstå att den ska söka sig uppåt, framåt. En hjälpande hand under magen är inte fel det heller och det kan du även göra på utställningen om han bara sätter sig ner där (det är ju rätt mycket för valpen ändå på en utställning, så om det inte funkar där så är ju inte det så konstigt). Du kan också lyfta upp valpen i stående med en hand under magen samtidigt som du kommenderar "Stå!". Beröm MASSOR när han står kvar! :)
Nu vet jag ju inte vad du har för ras, men jag har ju en Boxer och där håller vi upp svansen på dem så min Stella lärde sig tidigt att när jag tog i svansen så var det "stå fint" och inte "sitt" som gällde. På samma sätt kan den där handen under magen funka som en signal till din hund vad som gäller. Sen tar du bara bort den allteftersom, så att du till exempel går från att ha hela handen under magen till att lägga ett finger vid ljumsken (hoppas du fattar hur jag menar... :crazy: ).

Lycka till!
/JES

Kassiopeja skrev:
Du är på helt rätt väg. Kom bara ihåg att hålla godisen mer framför än ovanför så blir det lättare för valpen att förstå att den ska söka sig uppåt, framåt. En hjälpande hand under magen är inte fel det heller och det kan du även göra på utställningen om han bara sätter sig ner där (det är ju rätt mycket för valpen ändå på en utställning, så om det inte funkar där så är ju inte det så konstigt). Du kan också lyfta upp valpen i stående med en hand under magen samtidigt som du kommenderar "Stå!". Beröm MASSOR när han står kvar! :)
Nu vet jag ju inte vad du har för ras, men jag har ju en Boxer och där håller vi upp svansen på dem så min Stella lärde sig tidigt att när jag tog i svansen så var det "stå fint" och inte "sitt" som gällde. På samma sätt kan den där handen under magen funka som en signal till din hund vad som gäller. Sen tar du bara bort den allteftersom, så att du till exempel går från att ha hela handen under magen till att lägga ett finger vid ljumsken (hoppas du fattar hur jag menar... :crazy: ).

Lycka till!
/JES

Tack för dina tips dom ska jag prova. Det låter ju som en bra idé att hålla honom under magen. Det är en schäfer jag har.

Jag tror dock att få honom att trava fint blir det allra största problemet. Han är ju väldigt glad för att studsa och hoppa när han ska gå fint ibland och springa gör han i full fart. Trava har jag inte sett honom göra särskilt mycket så det blir nog tufft :D!

Imorgon ska jag prova och se vad han kan åstadkomma :)....

Vissa hundar kan vara rätt annorlunda på utställning.
Mina är tydliga exempel, dom blir alldeles spaka av allt liv och rörelse så som stänger helt av.
Fördelen är att dom springer fint i ringen inte leker och busar!

För övrigt så har jag tränat mycket passivitet med dem. Att de skall kunna ligga ner och bara slappna av, "Matte tar hand om all".
Det har varit mycket användbart på utställningar. De har legat lugna hela tiden och inte stressat och varit hispiga.
Många säger "Ja men Nova är så lugn" precis som om vi hade glidit på någon räkmacka. Men vi har faktiskt tränat det mycket mycket.

Liknande trådar

Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
797
Senast: Kirre
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 801
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 549
Senast: anna_panna
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 005
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar