Ställa ut löptik

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Gilly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 007
Sv: Ställa ut löptik

Och jag tycker faktiskt att det är skittöntigt att inte man ska kunna tävla med sin tik om hon är som vanligt fast hon löper.

Det kan ju faktiskt vara ett ganska stort störningsmoment för andra hundar som tävlar då.

Ja, och det kan viltspår på planen, blåsande löv, åskådares hundar, tappade korvbitar, prassel i påsar och högtalarljud också vara. Det är ju trots allt en tävling i lydnad. Man får väl se till att träna på klubben ofta så man får sådana störningar.

Har man en hane som är så kåt så är det något man SKA träna med hunden.

Vad gör du den dagen det gått en löptik precis utanför planen, eller sitter vid sidan av när du ska tävla?

MINA hundar har inga som helst problem med att träna/tävla med höglöpande tikar i närheten.
Det har dom vackert fått lära sig som något naturligt från första början.

Jag kan däremot tro att det kan vara en av anledningarna till bestämmelsen.

Ja visst är det så men JAG personligen tycker det är löjligt att ens ha det som argument.

Jag med. Trots att jag är hanhundsägare.
Det är orättvist att tikägarna ska bli de som får lida för att vi inte har styr på våra hanar.
Min lilla slyngel kan nog bli jobbig med tikar, men det är mitt problem och mitt ansvar att träna på.

Precis som alla andra problem ( störing ) man råkar ut för på en tävling, man tränar och gör hunden van att jobba även med störning.

Kl:

Jag tycker oxå det är fjantigt att man inte ska få tävla lydnad med sin löptik. Hanhundarna får väl helt enkelt lära sig att kontrollera sina drifter!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har tänkt att frysa in sperma från min ena hane i år, i fall att jag själv vill använda honom längre fram. Är det någon som har...
Svar
2
· Visningar
715
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
544
Senast: movi
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 915
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 130
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka