Ställa ut i Tyskland?

Lenis

Trådstartare
Någon här som gjort det? Eller som är flink på tyska och kan hjälpa en vilsen själ att läsa på de förb.. sidorna på nätet? :o:D

Funderar på hur det funkar där, är sugen på att ta ett varv och ställa i sommar (har lång ledighet) och det är ju inte så himla långt. När jag ändå fixat pass och rabiesvaccinationer till jyckarna. Men vet inte hur de har det med avmaskningskrav, anmälningar etc.

Sv: Ställa ut i Tyskland?

Du kan få vdh.de på engelska också. Det sitter en liten engelsk flagga precis under bilden längst upp.

Ofta har rasklubbar utställningar i samband med VDH-utställningar. På VDH kan du ställa ut utan att vara medlem, om du vill ställa ut på rasklubben så kolla om man behöver vara medlem. Det kan variera. Ena dagen VDH andra rasklubben.

Utställningen funkar ungefär på samma sätt som här men man måste vara på plats från det utställningen börjar på morgonen tills man har fått sin kritik oavsett hur det har gått. Så även om du har fått t ex Good på hunden måste du stanna tills all bedömning är klar i ringen, alltså tills man delar ut kritiken allra sist. Om man ska delta i stora ringen så får man en lapp man ska visa upp för personalen i stora ringen och så får man en ungefärlig tid när man ska in i ringen.

Antingen så tar man endast ut en vinnare eller så tar man ut 1+2+3 i sluttävlingen.

Glömde: Man måste visa upp hundpasset och det PM man fått hemskickat vid insläppet till utställningen. Man väljer redan när man anmäler om man vill ha katalog eller inte och betalar olika avgift. Det förekommer att det är billigare att anmäla före ett visst datum och därefter kan det vara rätt mycket dyrare.

Senast ändrad:

Tack så mycket för info! :bow:

Från början, man kan alltså inte komma in när utställningen startat?

Senast ändrad:

Jag vet inte, har aldrig testat. Det enda är att man vet inte i förväg vilken ras som ska vara först i ringen. Förargligt att komma när den klass man skulle varit med i redan är klar när man kommer. Till vissa utställningar i nordtyskland går det att ta första morgonfärjan Gedser-Rostock och Rödby- Puttgarten och man hinner i tid. Vi har till och med hunnit till Hamburg.

Jag vet inte, har aldrig testat. Det enda är att man vet inte i förväg vilken ras som ska vara först i ringen. Förargligt att komma när den klass man skulle varit med i redan är klar när man kommer. Till vissa utställningar i nordtyskland går det att ta första morgonfärjan Gedser-Rostock och Rödby- Puttgarten och man hinner i tid. Vi har till och med hunnit till Hamburg.

Jaha, såna luringar :) Ja då är det ju lika bra att vara i god tid! Tänkte åxå köra på nordtyskland, det är långt nog ändå. Får hoppas att ringsekreterarna kan engelska bara annars blir det tufft för lilla mig, jag som inte kan räkna på tyska heller, blir intressant om jag kommer fatta när jag ska in :D

Brukar de vilja ha avmaskningsintyg av dvärgbandmasken? Och vet du hur noga de är med rabiesvacc (1,2,3 år)?

Jaha, såna luringar :) Ja då är det ju lika bra att vara i god tid! Tänkte åxå köra på nordtyskland, det är långt nog ändå. Får hoppas att ringsekreterarna kan engelska bara annars blir det tufft för lilla mig, jag som inte kan räkna på tyska heller, blir intressant om jag kommer fatta när jag ska in :D

Brukar de vilja ha avmaskningsintyg av dvärgbandmasken? Och vet du hur noga de är med rabiesvacc (1,2,3 år)?

De är noga med rabiesvacc.Det är 1 år som gäller om det inte står i passet hur länge medlet varar. Avmaskning är det ingen som bryr sig om, utan det är den svenska sidan som vill ha det. Men från och med i år är det slopat.

Vi kommer att avmaska våra hundar ändå men 28 dagar efter första resan till utlandet. Smidigt att bara skriva upp när man åkte, gå till apoteket och fixa piller och avmaska hemma.

Som det redan står i tråden som vet du oftast inte före när du ska ställa din hund utan det får du reda på när du kommer. Har aldrig testat att komma för sent utan är där när jag ska för att vara säker på att komma in.

De är noga med rabiesvacc.Det är 1 år som gäller om det inte står i passet hur länge medlet varar. Avmaskning är det ingen som bryr sig om, utan det är den svenska sidan som vill ha det. Men från och med i år är det slopat.

Hmm då är frågan.. för i mina vovvars pass står det utsatt när nästa dos ska ges, och det är om 3 år. Undrar om det är ok då? Kan ju fråga dem när jag är där för ingen kommer hinna gå över ett år innan jag hinner dit, om allt går som det ska :)

Hmm då är frågan.. för i mina vovvars pass står det utsatt när nästa dos ska ges, och det är om 3 år. Undrar om det är ok då? Kan ju fråga dem när jag är där för ingen kommer hinna gå över ett år innan jag hinner dit, om allt går som det ska :)

Då är det 3 år som gäller. Vilken utställning hade du tänkt dig att åka till?

Är landets regler man åker till som gäller, inte vad tillverkaren av vaccinet säger.

Då är det 3 år som gäller. Vilken utställning hade du tänkt dig att åka till?

Bremen i augusti som det ser ut nu, eventuellt tidigare om tiken som blivit parad går tom. Annars kommer det skjuta fram det hela lite då jag vill få henne i bra päls, hon är den jag hoppas allra mest på. Ska försöka rota vidare om det finns någon rasspecial i närheten på söndagen när man nu ändå åkt..

Reglerna i tyskland säger att det är det datum som tillverkaren säger som gäller.

Samma som här egentligen då :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 170
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag har ägnat senaste 24 timmarna åt att fundera, gråta, fundera mer, gråta ännu mer, förkasta, fundera ännu mer och förkasta ännu mer...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 183
Senast: Rea
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 737
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII