Stalla upp stoet på hingststationen?

kopparberg

Trådstartare
Ökar det chansen för att få stoet dräktigt? En bra veterinär jag känner sa att om man vill ha högsta oddsen för att få stoet dräktigt, då skulle man betäcka med färsk sperma från en hingst som tappades på stationen där stoet skulle insemineras.
Sedan läste jag att ston ofta lättare går i brunst om de får vara med andra brunstiga ston och se fölungar.

Så om man då stallar upp stoet på hingststationen som ska inseminera stoet och dessutom använder en hingst som står på stationen, ökar man då chansen att stoet blir dräktigt?

Mitt sto ska betäckas till våren. Det är hennes första föl (om hon blir dräktig) och hon har mycket tydliga brunster.
 
Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?

Det måste väl rimligen bero på vad det är för hingst, och vad han har för kvalitet på sin sperma, hur väl den tål transport, etc? Skulle jag tro. Men är det en hingst med dåliga dräktighetsresultat kan det kanske vara bättre att seminera på plats. Men det är ju förmodligen bättre med transportsperma från en hingst med bra fertilitet än färsk sperma från en hingst med dålig.

Liten fotnot bara, jag gissar att du väl är ute efter de lägsta oddsen, inte de högsta, väl? Om du vill ha stoet dräktigt? ;)
 
Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?

det stämmer! jag heter kathrin talamo och har avlat endel... och hästen blir lite stressad av att åka transport fram och tillbaka till stationen och det kan göra att dom tappar ev dräktighet! så absolut låt henne stå kvar på stationen.. och då kommer hon antagligen att gå med andra ston som brunstar och se lite föl i andra hagar!!
 
Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?

Jag är en dålig spelare! Så det där med odds är svårt för lilla mig! :angel: ;)

Hingsten jag hoppas står på samma station nästa år har mycket hög dräktighets %.
Men det är ju också något att tänka på, att kolla hingstens fertilitet och inte stirra på att den står på stationen! Det ska jag tänka på, tack för tipset! :)
 
Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?

Min pålle är rejält resvan, så hon stressar inte upp sig när hon åker. Men om det kan göra nytta att få vara med andra "hästmammor och hästbebisar" så är det ju bäst att göra så!

Min häst är dessutom föltokig, hon skulle bli skitlycklig med en massa föl framför ögonen! :D
Sist hon såg en fölunge skulle hon försöka följa med den och dess mamma in i boxen! Vilket ju fölungens mamma inte hade tyckt var någon strålande idé om hon lyckats med!
 
Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?

Det finns
N, naturlig betäckning
AI, seminering med färsk sperma på stationen där hingsten står
TAI, transporterad färsk sperma
FAI, fryst sperma

Av dessa typer har AI störst dräktighet totalt, alla hingstar räknade. Men om man jämför en mindre fertil hingst på AI kan han har lägre dräktighet än en bra på FAI. Så man kan inte säga att AI alltid är bäst utan att ta hänsyn till andra faktorer.
Med AI slipper sperman vänta på att komma in i stoet, men man slipper bakterierna hingsten för med sig vid naturlig betäckning, därav det högsta dräktighetsresultatet. Stå på stationen och se/höra/lukta är ju mycket bra för stoet, men det kan hon ju göra även på en station där hon inte betäcks med just stationens hingst.
 
Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?

Mitt sto har regelbundna brunster & visar brunst tydligt och då jag hade nära till mycket VÄLRENOMMERAD hingststation med aktuell hingst på station, så valde jag att transportera henne (hon är resvan och stressar inget) dit.

Vi var där på fredag & UL, då påväg in i brunst.
Fick komma tillbaks på måndag, allt såg bra ut, i med en spruta pregnyl (?) och seminerades samma dag. Hingstägaren rekommenderade att hon skulle stå kvar till på onsdag.
Hon UL på onsdag och hade släppt ägget så då fick jag åka & hämta henne.

Nytt UL på 16 dygn -> dräktig! Detta sto stod alltså endast 3 dygn på station.

Så har du nära till station & ditt sto brunst & visar normal brunst så tror jag inte hon måste stå 'länge' på station.

Jag valde stationshingst & AI eftersom det var första gången jag betäckte och hade också hört att det är 'lättare att få dräktigt när hingsten står på stationen'. MEN såhär i efterhand hade jag inte varit rädd för att ta hingst med bra spermakvalitet på TAI.

Det är ju MÅNGA faktorer som spelar in, men personligen skulle jag ABSOLUT titta på hur bra sperma hingsten ifråga har och hur duktig seminveterinären är.
 
Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?

Mitt sto kördes till station i högbrunst, UL, semin och hem efter 2 dagar. Sedan åkte hon dit igen och kollades på 16 dagar. Dräktig.

Hingsten stod på TAI och hade hög dräktighets%.
 
Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?

Sedan läste jag att ston ofta lättare går i brunst om de får vara med andra brunstiga ston och se fölungar.

och då kommer hon antagligen att gå med andra ston som brunstar och se lite föl i andra hagar!!

:D:D

Måste bara rätta till lite här.
Det är inte synen av föl som gör märra lättare brunstig/dräktig ;)

Det är en kombination av saker:
Ljus, grönt gräs, en stoflock som triggar varann och det allra viktigaste:
EN HINGST i närheten som lockar och ropar.

Men har man valt en hingst med bra sperma och har hingstig vallak/sto så kan det gå lika bra om seminstationen sköter sitt som dom ska och att det finns tillgång till bra veterinär.

Det finns också ställen som har bra hingstar. Men har man 200 märrar går ihop-packade i nån ler-hage med fri tillgång på parasiter och gammalt hö så ökar ju knappast dräktighetsprocenten för denna märr.


Kolla noga vad hingsten har för dräktighetsprocent. Är han ny i aveln så blir det ju att chansa.
Kolla med andra hästmänniskor om vad som är en bra hingst-station alternativt mottagande seminstation.

För ringer man direkt till en hingst-station så är svaret i stort sett alltid att deras hingst är allra bäst och att dom sköter allt perfekt.
(ofta en sanning med modifikation)

AM
 
Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?

"Fri tillgång på parasiter". :D :D

Den hingststation jag funderar på har gott renommé, inga lerhagar och sådant.
De jag pratat med säger att de är duktiga att få stona dräktiga också. Har dessutom en bekant som var jättenöjd med dem när hennes sto var där.

I allafall bra med alla bra svar man får här på Buke så man lär sig något innan det är dags för betäckning! :bow:
 
Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?

Förra året hade jag båda min halvblodsston på den stationen där hingsten fanns. De stod på station i 6 veckor utan att bli dräktiga. När vi sedan tog hem dem beslutade vi oss för att göra ett sista försök på vår "hemmastation", fortfarande med samma hingst. Båda tog sig på första försöket!

Håller helt med de andra som säger att kvaliten på sperman är viktigast, men måste oxå tillägga att stationens "dräktighetsresultat" är minst lika viktig.

Ston som har otydliga brunster mår ofta bra av att vistas med andra ston. Däremot blir en del ston stressade av att byta miljö, det ska man oxå tänka på.
Alltså: har man en station med duktig personal och ett sto som klarar miljöombyte bra ökar chansen att få henne dräktig om hon står på stationen där hingsten finns.

Det är min erfarenhet;)
 
Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?

Det är mkt viktigt att du kollar upp, hur den semin station som du vill åka till arbetar.
En del har endast koll tre gånger i veckan, och sedan seminerar de dagar skick sperma kommer, tisdag, torsdag samt lördag.
Vår station tar emot 7 dagar i veckan, för koll, och seminarar tisdag, torsdag samt lördag.
Vilket innebär att man inte missar någon brunst, samt att de bakt testar och odlar själva.

Vi har kört bägge stona fram och tillbaka hela tiden, och det har fungerat mkt bra denna säsongen.

Så kolla upp stationen, det lönar sig.
 
Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?

En del har endast koll tre gånger i veckan, och sedan seminerar de dagar skick sperma kommer, tisdag, torsdag samt lördag.
Vår station tar emot 7 dagar i veckan, för koll, och seminarar tisdag, torsdag samt lördag.
Vilket innebär att man inte missar någon brunst, samt att de bakt testar och odlar själva.


Tja, vi kollar stona med ultraljud mån-ons-fre, och det är inte ofta vi har nån som inte blir dräktig ändå.
De senaste 2 åren så är det bara 2 st totalt, trots mer än 50 ston/år.

Så att tro att det är nödvändigt med koll varje dag för bra dr-resultat stämmer inte.
 
Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?

Tja, vi kollar stona med ultraljud mån-ons-fre, och det är inte ofta vi har nån som inte blir dräktig ändå.
De senaste 2 åren så är det bara 2 st totalt, trots mer än 50 ston/år.

Så att tro att det är nödvändigt med koll varje dag för bra dr-resultat stämmer inte.

Ledsen, om jag var lite otydlig, självklart kollas inte stona varje dag, men vi som kommer utefrån, är INTE styrda ifrån utsatta dagar utan denna semin station utgår ifrån stoet, och skall hon kollas eller behandlas så gör man det alla dagar i veckan.:idea:
 
Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?

Men problemet är ju att hingstarna bara tappas mån, ons och fre. Så det hjälper sällan att kolla stona varje dag. Däremot tycker jag det kan vara bra att ha (möjlighet till) tillgång till veterinär varje dag om de t ex ska sköljas efter seminering.
 
Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?

Intressant! Ska tänka på det till våren när det är dags för betäckning!
 
Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?

Vad är skölja? Har hört det men vet faktiskt inte vad det är!
Alltså gör man det efter inseminationen? Jag trodde det var något man gjorde före för att "städa upp" eller något? :o
 
Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?

Men problemet är ju att hingstarna bara tappas mån, ons och fre. Så det hjälper sällan att kolla stona varje dag. Däremot tycker jag det kan vara bra att ha (möjlighet till) tillgång till veterinär varje dag om de t ex ska sköljas efter seminering.

Fast har man seminassistente på stationen så är inte heller det nåt problem.
 
Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?

Min bodde på stationen från mitten av maj till mitten (drygt) av juli :D Det kändes bättre att ha henne på plats än att åka fram och tillbaka och krångla. Hon fick precis lika bra omvårdnad som hemma, tappade lite i vikt men det hade troligen helt andra orsaker än stationen, för mat fick de allihopa :D

Efter sista betäckningen så tog jag hem oavsett, ville inte ha alltför sent föl (krångligt med semester och sånt) och sen åkte jag till annan (mkt närmare) station och gjorde UL (ville veta för annars hade jag köpt ett föl istället).
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 312
Senast: tanten
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 973
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 339
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp