Ställa upp hund/varg som exteriörschäfer

Min gamla schäfer. Knixen på ryggen är pälsen. Som ni ser är det inget större problem att få en schäfer att ställa upp på schäfervis ens med hyfsat rak rygg. Det är den främre tassen som måste långt fram mer än att man drar i den bakre.

 
På kontinenten finns det ju collie av båda hårlagen som tagit både IPO2 och IPO3 samt ett gäng hundar av icke brukshundras som klarat minst IPO1 så att en schäfer, oavsett linjer, inte skulle göra det vore ju bara pinsamt.
Håller med.
 
Jag har visserligen bilder som jag tagit vid utställningsringar som visar just "saluki som blir schäfer" men även om de bilderna är tagna på stora sthlm och matte inte gillade hur hunden ställdes upp där så känns det inte helt snällt att lägga in de bilderna i en sådan här tråd. Däremot går det ju att få fram bilder på alla möjliga extrema hundar genom att googla på rasnamn + show ;)
 
Det känns som om jag är beredd att ge upp nu när de som jag diskuterat med lagt upp bilder som enligt dem går i samma form som e-schäfrar. Vi ser verkligen helt annorlunda och visst är jag närsynt, men så dålig syn har jag ändå inte. När det dessutom kommer ett påstående om att schäfern är den hundras som är mest lik vargen i kroppsbyggnad så känns det som om vi befinner oss på helt olika planeter(inte minst med tanke på vilken typ av schäfer som anses vara rastypiska).

Här kommer mitt lilla försök
13528085_10154339515133953_6418461806379636506_o.jpg

87,5% bruksschäfer (resten labrador) så långt ifrån e-schäfer men jag vill nog påstå att hon är mer lik en varg än vad de är.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp