Ställa upp hund/varg som exteriörschäfer

Har också följt den tråden på FB och tror inte att TS har "alla e-schäfrar i ringen" om jag säger så... Tror inte att vederbörande ens vet vad som händer när fingrarna rör sig över tangenterna.. Säger en sak i en tråd och en helt annat i en annan tråd... Känner bara såhär: :banghead::banghead::banghead:
Imponerad över att du orkar dock... :bow:
 
Jag och en vän testade att ställa upp hennes vita herdehund som en schäfer. Jag vill inte lägga ut bilderna här då hon syns på dem men inte fick vi till nån räkrygg.

Sen va jag ju tvungen att testa på Salle :)
DSC_0321%2B%25283%2529.jpg

Friställd och jäkligt misstänksam då jag redan dragit lite i honom.
DSC_0322%2B%25283%2529.jpg

För att överhuvudtaget komma i närheten var jag tvungen att hålla fast bakbenet och sen "hjälper" han till lite genom att försöka dra till sig rumpan.
 
Var är alla dessa sunda och arbetsdugliga räkorna någon stanns och visar sin duglighet? Inte är de i tjänst eller på tävlingsbanorna iaf.
Jamen det vet du väl att det är jättehöga krav på bruksmeriter för att få SeUch, det bevisar att utställningsschäfrar har en hållbar exteriör som funkar för hårt arbete :banghead: :banghead: :banghead: !
Alltså, den hund - oavsett ras - som rent fysiskt inte klarar ett spår i Högre klass har nog inte ett alltför roligt liv...:yuck:
(Och en liknande kommentar i en privatpersons blogg fick mig att bli blockad från Vetbajs :angel: :cool: :D)
 
Jag och en vän testade att ställa upp hennes vita herdehund som en schäfer. Jag vill inte lägga ut bilderna här då hon syns på dem men inte fick vi till nån räkrygg.

Sen va jag ju tvungen att testa på Salle :)
DSC_0321%2B%25283%2529.jpg

Friställd och jäkligt misstänksam då jag redan dragit lite i honom.
DSC_0322%2B%25283%2529.jpg

För att överhuvudtaget komma i närheten var jag tvungen att hålla fast bakbenet och sen "hjälper" han till lite genom att försöka dra till sig rumpan.

Snyggt försök(och lagom skeptisk hund)! Du får ju ner rumpan litegrann men ryggen är ju liksom där den är ändå...
 
Dum fråga från en som inte kan något om hundar, men om tesen är att e-schäfrar bara se ut så på grund av hur de ställs upp, kan inte de som har en sådan hund ta en bild när det står vanligt och om den då magiskt får rak rygg så är ju saken ur världen?
 
Har också följt den tråden på FB och tror inte att TS har "alla e-schäfrar i ringen" om jag säger så... Tror inte att vederbörande ens vet vad som händer när fingrarna rör sig över tangenterna.. Säger en sak i en tråd och en helt annat i en annan tråd... Känner bara såhär: :banghead::banghead::banghead:
Imponerad över att du orkar dock... :bow:

Det känns som om jag är beredd att ge upp nu när de som jag diskuterat med lagt upp bilder som enligt dem går i samma form som e-schäfrar. Vi ser verkligen helt annorlunda och visst är jag närsynt, men så dålig syn har jag ändå inte. När det dessutom kommer ett påstående om att schäfern är den hundras som är mest lik vargen i kroppsbyggnad så känns det som om vi befinner oss på helt olika planeter(inte minst med tanke på vilken typ av schäfer som anses vara rastypiska).
 
Det känns som om jag är beredd att ge upp nu när de som jag diskuterat med lagt upp bilder som enligt dem går i samma form som e-schäfrar. Vi ser verkligen helt annorlunda och visst är jag närsynt, men så dålig syn har jag ändå inte. När det dessutom kommer ett påstående om att schäfern är den hundras som är mest lik vargen i kroppsbyggnad så känns det som om vi befinner oss på helt olika planeter(inte minst med tanke på vilken typ av schäfer som anses vara rastypiska).
Blir lite nyfiken på var den diskussionen förs.
 
Vågar du fråga räkkramarna vad de har för arbetsmeriter på sina fantastiska hundar? :angel:
Jamen, det handlar ju bara om intresse hos ägaren :crazy:! Samma sak med labbar, om showlabbarna tränades så skulle de vara precis lika bra som de jaktavlade på - just det, jakt. Märkligt då att det aldrig syns i resultatlistorna...
Många "exteriörmänniskor" tror säkert att det verkligen ÄR så, att showavlade hundar funkar precis lika bra i arbete som de bruks/jakt/vallavlade hundarna, förutsatt att man tränar dem.
Har man aldrig suttit bakom ratten på en Ferrari så tror man kanske att en Volvo känns likadan...?
 
Jamen, det handlar ju bara om intresse hos ägaren :crazy:! Samma sak med labbar, om showlabbarna tränades så skulle de vara precis lika bra som de jaktavlade på - just det, jakt. Märkligt då att det aldrig syns i resultatlistorna...
Många "exteriörmänniskor" tror säkert att det verkligen ÄR så, att showavlade hundar funkar precis lika bra i arbete som de bruks/jakt/vallavlade hundarna, förutsatt att man tränar dem.
Har man aldrig suttit bakom ratten på en Ferrari så tror man kanske att en Volvo känns likadan...?
Nästa fråga är då om dessa hundar skulle hålla i säg 6 år i hårt arbete utöver de två yngre åren för förberedande träning.
Finns ju många schäfrar i tjänst el som ännu tävlar tex IPO3 på elitnivå som är 8 år och äldre. Och är superfrächa trots att det är väldigt slitsamt för kroppen.
Att ta en IPO 1 en gång för meritens skull och inte tävla sen kan vilken brukshund som helst.
 
Nu diskuteras ju bara en specifik hund och den tror jag faktiskt har vettiga meriter.
I övrigt känns det som om det är påfallande många e-schäfrar som har IPO1/SchH1-titel tagen utomlands och inget mer...
I Tyskland är IPO1 ett minimumkrav, därför ser man det ofta. Det är mer krav än vi har här. Som sagt...ingen svår sak men det innefattar iaf någonting inom spår, skydd och lydnad.
 
Min ena kelpie har mycket vinkel i sina bakben (för att vara kelpie) och ganska sluttande rygg och gillar att ställa upp med bakbenen långt bak, men någon räkstjärt tycker jag inte att han ser ut som även om han ibland blir misstagen för en schäfer :confused:

mtg4USUSZ2tdKoQVu0sAIaBZc9LOtZAuXklv-IFic2Ju0V-_O2UXZ99EKq7Wp_nb4PaZtDFjFLTIuFK09qZxPrOOU5vimBqVbbKXjdisvvgajnaOT-_9fUV91o4dIURBpHc14lwij-IPJRfVnZxDlRht_AWYItwpm9-_Gzchy2Idz6kMV4XmaemRZzSXgaD-XjkxWze1qgN_orlo2poFNzqkPJ9WrsxSvh36wIjPmZCYDGDNbOMFL0Ub6fO5jx1ZVJ6ZLSrU1NjcwwQGKIwB6ThN5OrY4TFNxffbcoj09RjAMHbWhi_c882_4GUFdwDUkaTPAJTc5iGjT5bAuH3-NKdFbRY2Pfp-tEO7CZd4_tMqMvqyj89sTCZLjyImQS6rcOUoON0JYRVO571DrfPwuJsbDroYmIJYKoyxBQW-19OqhgcTwOK_QpWxrMgpMIvhzPChEM9EeezbsmuRE9Vjwu5kGOxz49Pp_gaiKTlCK2-uuqY2hxhGygbxOYUU4RAInqXtMN0-VxJhchEjDuPSdb0uP4aavD4-oXdFW2FDOk6Z_GZG0Zq-R_KFNrBH-f7QMzMceVoFxKCW4qKC97wwygTZY68Ctcg=w953-h635-no

sJJYuSpfA9-YTkxrIRO-W9xiNOMxPsbI1WJ9P_Pi2wTO1DABscZeQlLyO8PquwVHUHGGM26LIAgA4rFFkEvfAunKKO0VEpRU_2-vbzIPOksN_xrgpEYrN0YKb_hKh8IGhJnCO1LNRnQ8Hn8CQBDB0fSwuqdK2JdlWUUzMN3wwXoPbrCs5TH6SiC_fio2OC5hauzag8w_54KG1nGMH9IZCgNk2vDf3D3WA6l5aFvPXK8EykEXqvIBmMMur7D6cpONSgnW5NppOjJMar6LwIfX0vgzSiGv1tIGXYJAp9UdXb97jrWie9lbS5u1eYg_KrgBi2O0SJwmV2k7nr5HaJl4iVDYfPThdhQ-ouhLD3PTkNLu37aAd638ew4snRzBX0IomIPSvY8LCLG31x8RvKcIjxloo3CN9Jl0wRyiHvLjaN0N1MNPuy-ndUZgPiWIqZUNHoW0oeEa99tNJTc48lKFvhXS5AchNdyIDsm_iiVHQVSPMDQPkMubxxMgT2QcoL_rRA9MMNz8QolF6DTmrN0whGK5_aBtKjrisY8trHhBYN4EGI0cyjzcxBGFN8d5rfopsou-iEcy9GmgIH-LlNAv9IikLEiF6cM=w953-h635-no

4ohjd4s1ksLJrgNDq8QVsCJteLjGmVbV-Fvn47jxatvIzLIFP4ZTVw_qtidwnanPyQ33Qx7vfT3zkrxnscJcOJ5A4IjVLX7KEQNy9s8pIDuEqY_Tp8HCo1WiusD-5zotzJ9LuxWD98-RDIuxR821-7VT_CwGRonrQ4LAByuKZhHlHzTZLBsSl5bX8iDHW1kf-Gvpco7X0SmVO_PMY3X0SBY-kl8JFS5iVf2RlT6IGl3dOPI59Ve41Vw3uFgUxD6qbGM9YsYRine1TQrmNQFENVidDpVgWqB7UbXLiIwNphCunJ5NRsTGY9f3MhtJj5lWRhzPWi2k66IkCSFrMVKIVeSJM2W-_7NYLfnNs0LO8LJlERJSxlIk6y5103yL3YVLkXQBe71LlTOAl2rdrZ1mYoqUjNjctd53qx00zXdseJccFGWrH74T3ZOTGD3JM0DiORwnyATGNzZ8QrZpXOQ85Qy2BKVW_D0thnTs9XDfUEhs3VJrMuykgzDpi5mhVCjJtW8lroMsU7iM89o6QgkruGaWutM6ch_n0BMJOLAXXkyIevb3EnVceNKf13DOOzDx799DdO24f9GXeaNj8PD0qaIqM_yRD8Y=w953-h635-no

ad4lFvsJ-TDV_EJ13W-SFCq50Sg2ruRGJNLEnbaiSsFLF1eajOPotJl2_1bkAsMlDtMj2Kfj88wX0XmemDe18EyJuXNJ67jhHaYy7TxAdrzgR7GqbzB487Cj0-BK3rK5tLOGfRHsbUPyS-y9iRdOS2k-coKTSiIpwmJJK0QbL3RNqrjqkEGD-5p--kVxAVifzfukwEpihCo6BTq3XW_UEkkTT1hKQiqM7ZOaUPm71HeSzUNKqRT6FMiCjRJv9W3aT8ZJPWuZG7mxN373J2skyg2GGymDLn_tY0zu7uUe1jEeOJjCtkKQNA12DWzdT5dhh3JZurKNJXYFDBsndSzDw1t5nDVzzdhX4l_ddtzyJHF3iteApMGGYeT2OAi7PX8J4OJY98vp1XyBDt814pc04hmTt5fKVDEiqDWmK3t51KR_-boCaEELRgDf2xRPwHM--ZPfxOokT2XZbBrawlaYAjil_YeqJ_D9qA6IHnHJi9sZJXiaLKb-XrN48o4gxfV3gnDnyCOmXGH-c6CDSz0OBrwOVWeHPAOfZsv_FDR8U9wuCIVYMgX0m2kMlbM6vCYnotu2MVOKpbDevIdb1D6m1PkWl2mVwOI=w959-h635-no


Min andra hund som inte är lika vinklad schäferposerar:

MRN-eFBNCc_0gFgOVd2sqviFyyXQA3k8rugR4d22rF-v7Pn5cr6QByjlsG4wLXdvfvaOB1GWc1snBg1k5f_BIWYsPZ4hediihB4YB38dwCDTn3TdF_reXREyfF8ckwPAabyCtMbLnN7dAiSnOuPGLqDfHjo7CA3Xx4jEu3wxK4jOchFaMpNioobANnaM9OCkxPx7WZCD2MsjE1EIKd93fXGopW7yuj-TqEsBDc0i_MgNKBWowOxc4tCt9Wei4qZhsxD1YD6SmSgzgDC1a7OeSa6b-7f4L20szuvRMwrEPrWtzOroEWmKA7ckhunODdzjNY3X6vO7Zex-xOTToMUKvY84WgnTBeCD3Decn__37gHkoM4J0B3Zn53i0AkUj5VZEHlX6Gc9wPebr4CoYuw2AN29-nPEuZbP_zdK3aR9B2eSzObuo9ltszCVmFI7sGEapKb3IpOFskghtUITlLoHYMNeW3P9lD5iodFA8y-xNzQ3zm6mgbj7BiKQ9z3vRHAs8sV1AktCsjU4hgcLr4VkGGpotSLCveYskc-ghb177fJH2FqEaeieRJ_oezjhuO0q_iX9tztzwsk8pF9nKdPXGT7AV09e9eI=w878-h635-no


Av dessa två hundar är det helt klart den senare som rör sig bäst i trav. Kiro med de mer vinklade bakbenen har en "symaskintrav"
 
I Tyskland är IPO1 ett minimumkrav, därför ser man det ofta. Det är mer krav än vi har här. Som sagt...ingen svår sak men det innefattar iaf någonting inom spår, skydd och lydnad.

Jo, det är absolut något. Dock är jag alltid lite skeptisk till titlar som hunden skickats iväg för att ta med en professionell förare(jag tänker alltså främst på svenska e-schäfrar).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp