Ställa upp hund/varg som exteriörschäfer

OK, nu ska vi se... Fick verkligen inte till det något vidare, men först och främst kan jag ju ta den här (som jag la upp i bildtråden för ett tag sedan). En spontanuppställd Monster (eller, spontan och spontan, det kan bli så här om matte "råkar" jama precis i ett steg :angel:):
RUfCPiJ.jpg


Där har han väl just vikten över frambenen och ena bakbenet på tå? Eller, är det inte schäferposen?

Sen vad jag försökt med nu. Försökte posera honom för hand:
eYMUlPe.jpg

Förbryllad hund... Händer inget med ryggen. Matte är ett geni, och kommer på att ryggvinkeln kanske måste konstlas fram! :idea:
Fritt stående på 15 cm kloss:
5VZYC5T.jpg


Nähä. (Tror jag?) Så... Kanske om han veeeeeeerkligen sträcker på sig! :idea:

GkymDWO.jpg


Nope. (Väl?) Dags för handkraft!

uEvvNbe.jpg


Monsters tankebubbla: Ser ni vad jag får stå ut med?! Det är någon som ringer Länsstyrelsen, va?

Så nä. Får inte till det. Men, kanske man måste lära hunden att huka sig först? Typ som en kissande valp? Och från den ställningen få den att ställa benen olika och så sträcka sig framåt? Det är säkert vad schäferutställare sysslar med, va? Japp, sommarens klickerprojekt är räddat! :up:
 
Alltså, räkor rör sig ju skumt i arbete och lösa också och ser nästan lika illa ut då så...
(den senaste jag träffade verkade för övrigt trevlig att jobba med i lydnaden men höll inte och fick avlivas ung. Resten har inte verkat ha driv alls).
 
OK, nu ska vi se... Fick verkligen inte till det något vidare, men först och främst kan jag ju ta den här (som jag la upp i bildtråden för ett tag sedan). En spontanuppställd Monster (eller, spontan och spontan, det kan bli så här om matte "råkar" jama precis i ett steg :angel:):
RUfCPiJ.jpg


Där har han väl just vikten över frambenen och ena bakbenet på tå? Eller, är det inte schäferposen?

Sen vad jag försökt med nu. Försökte posera honom för hand:
eYMUlPe.jpg

Förbryllad hund... Händer inget med ryggen. Matte är ett geni, och kommer på att ryggvinkeln kanske måste konstlas fram! :idea:
Fritt stående på 15 cm kloss:
5VZYC5T.jpg


Nähä. (Tror jag?) Så... Kanske om han veeeeeeerkligen sträcker på sig! :idea:

GkymDWO.jpg


Nope. (Väl?) Dags för handkraft!

uEvvNbe.jpg


Monsters tankebubbla: Ser ni vad jag får stå ut med?! Det är någon som ringer Länsstyrelsen, va?

Så nä. Får inte till det. Men, kanske man måste lära hunden att huka sig först? Typ som en kissande valp? Och från den ställningen få den att ställa benen olika och så sträcka sig framåt? Det är säkert vad schäferutställare sysslar med, va? Japp, sommarens klickerprojekt är räddat! :up:

:rofl: du kom ju iaf närmast hittills.
 
Alltså, räkor rör sig ju skumt i arbete och lösa också och ser nästan lika illa ut då så...

Ja, jag får erkänna att den här tråden har gett mig en enorm tankeställare på hur lite respekt jag haft för schäferutställares träningsexpertis! :eek: :o

Jag kan ganska lätt tänka mig att jag skulle klara av att lära Monster huka sig som redan nämnts (det är faktiskt redan ett trick som står någonstans på vår "en regnig dag"-lista :laugh:), och visst tror jag att jag kunde utöka det till att sträcka ett ben bakåt och luta sig framåt också... Men att få honom att trava i den ställningen!? Jag är impad. :bow:
 
Det vanligaste ursäkterna man får höra om varför e-hundarna ser ut som de gör mot B-hundarna uppställda är antingen att B-hunden är fel uppställd eller att E-hunden drar i kopplet (har kopplet sträckt)
Så här är tre olika bilder som finns offentligt på nätet på kända avelshundar av B-linjer i korrekt uppställd position. Jag valde dessa tre eftersom jag träffat dem och vet hur de ser ut när de är i normala i kroppen. I denna position så får hundarna ett annat utseende än naturligt men kontentan är att de blir inga räkor!

Denna hund är ställd av en riktig handler och dessutom med sträckt koppel.
fighterstandstor_zpsk9vkrjro.jpg


På denna bild har man retucherat bort kopplet vilket syns om man tittar noga.
timbostandtva_zpsjcaw5wus.jpg


Amatörbild men korrekt ställd
marley20show_zpsyacxaxez.jpg


Alla tre hundarna får givetvis en "rakare" rygg med bakbenen ståendes under sig.
den översta tycker jag iofs har både kutrygg, svaga handleder och ser ut som en grå utställningsschäfer...
 
Ja, jag får erkänna att den här tråden har gett mig en enorm tankeställare på hur lite respekt jag haft för schäferutställares träningsexpertis! :eek: :o

Jag kan ganska lätt tänka mig att jag skulle klara av att lära Monster huka sig som redan nämnts (det är faktiskt redan ett trick som står någonstans på vår "en regnig dag"-lista :laugh:), och visst tror jag att jag kunde utöka det till att sträcka ett ben bakåt och luta sig framåt också... Men att få honom att trava i den ställningen!? Jag är impad. :bow:

Jag sitter verkligen och funderar på hur jag rent fysiologiskt skulle kunna få Bentley i utställningsposen. Det skulle vara om jag lär honom att stanna halvvägs när han ska till och sätta sig? Eller dra tillbaka ena benet på honom när han är på väg att bajsa?
 
Jag sitter verkligen och funderar på hur jag rent fysiologiskt skulle kunna få Bentley i utställningsposen. Det skulle vara om jag lär honom att stanna halvvägs när han ska till och sätta sig? Eller dra tillbaka ena benet på honom när han är på väg att bajsa?

Exakt - första alternativet alltså, det andra låter förenat med viss... öh... föroreningsrisk? :laugh:
Fånga mitt i sättandet och belöna upp igen, det är min plan i alla fall. Men det är klart, det är nog bättre att du hör med experterna, de där som tränar in hur schäfrarna rör sig. De är som sagt bättre tränare än jag! :up:
 
Alltså, den här tråden har ju verkligen blivit tragikomisk! Jag har precis varit ute och plågat Bentley och tvingat husse att ta bilder av spektaklet, så snart får ni se hur bra en korthårscollie kan efterlikna en exteriörschäfer.

Tragikomisk var rätta ordet. Intressant tråd. Var tvungen att försöka få alla i min DSG-flock att schäfer-posera men nej, ingen av dem fick till det. Jag hittade en bild på en av mina hanar som är den som har längst rygg och är bäst vinklad bak. Det är nog det närmsta vi kan komma.
Buke1_zpsjolvdl63.jpg

Här är han korrekt uppställd.
Buke2_zpswnlyvxld.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp