Ställa ung häst med äldre häst

annan1

Trådstartare
Jag funderar mycket eventuellt på att flytta min femåring till ett stall som ligger mycket närmare mitt hem än nuvarande stall. Den främsta invändningen är att det är ett tvåhästarsstall, där den andra hästen är ett 21-årigt sto. Spontant känns det taskigt mot båda hästarna att ställa ihop dem. Min häst betäcker inte och har hittills gått ihop med alla hästar han träffat, så det är inte det. Men ur social synpunkt, är det klokt att ställa ihop en tonårsgrabb och en gammal dam?
 
Sv: Ställa ung häst med äldre häst

Det beror ju på hur lekfull och bråkig din femåring är. Ett äldre sto vill ju inte leka på samma vis och måste ju få vara ifred så den andre inte håller på och muppar hela tiden.

Jag har mitt femåriga sto ihop med sin mormor på 28 år, de går bra ihop, men den yngre går och vallar lite på den gamla ibland. Inte så att hon sjasar runt men går bakom och liksom föser lite i skritten. Mer än så skulle jag inte tillåta. Oftast går de bara och betar/äter hö så det är inte hela tiden.
 
Sv: Ställa ung häst med äldre häst

Speciellt muppig är han inte, men när han stått i flock där det finns hästar i hans ålder, leker han förstås gärna. Jag vet inte alls hur han skulle bete sig med bara en äldre häst som sällskap.

Upplever du att din femåring blir uttråkad av att bara gå med sin mormor?
 
Sv: Ställa ung häst med äldre häst

Nej, hon brukar roa sig själv med att dra en repa ibland.
Står inte i så stort stall och har bara mina egna hästar går tillsammans, två och två för att den andra femåringen (valack) inte kan gå med denna då han leker för hårt och drar sönder hennes täcken. Så han går med ett 10-årigt sto som håller honom på mattan, henne får han inte dra i några täcken för.

Är stoet som din ska gå med lite bestämd av sig så kanske han håller sig i skinnet och då går energin åt till att foga sig, vilket är jobbigt för hjärnan. Min femårige valack blir jättemuppig när han går ensam om han inte rids väldigt hårt så han blir trött av det kroppsarbetet istället. Det finns ju olika sätt de kan bli trötta på.

Däremot skulle jag själv personligen aldrig ställa mig i ett 2-hästars stall, de blir ofta mycket bundna vid varandra.
 
Sv: Ställa ung häst med äldre häst

Nej, hon brukar roa sig själv med att dra en repa ibland.
Står inte i så stort stall och har bara mina egna hästar går tillsammans, två och två för att den andra femåringen (valack) inte kan gå med denna då han leker för hårt och drar sönder hennes täcken. Så han går med ett 10-årigt sto som håller honom på mattan, henne får han inte dra i några täcken för.

Är stoet som din ska gå med lite bestämd av sig så kanske han håller sig i skinnet och då går energin åt till att foga sig, vilket är jobbigt för hjärnan. Min femårige valack blir jättemuppig när han går ensam om han inte rids väldigt hårt så han blir trött av det kroppsarbetet istället. Det finns ju olika sätt de kan bli trötta på.

Däremot skulle jag själv personligen aldrig ställa mig i ett 2-hästars stall, de blir ofta mycket bundna vid varandra.

Jag håller också med i allt.

Har min 3-åring med en 23-åring just nu, och de har ett väldigt bra förhållande. De är bästa kompisar och ingen är dryg mot den andra, men de är å andra sidan inte några komplicerade individer öht.

Att bara ha två hästar tillsammans kan bli ganska bökigt, speciellt om båda inte är ens egna.
 
Sv: Ställa ung häst med äldre häst

Det som kan vara bra att tänka på är att hingstar och valacker ofta leker med varandra i kamplekar men att ston i större utsträckning tycker om att leka och busa runt lite för sig själva. Så ett sto kan tåla att leka för sig själv bättre än en valack som gillar att leka.

Din pålle är ju ganska pigg och har ett ganska stort behov av att få utlopp för sin energi. Tror att han riskerar att bli mer lättstressad och känslig om han får mindre motion i hagen.
 
Sv: Ställa ung häst med äldre häst

Måste bara inflika med mina erfarenheter. Jag har haft min häst med äldre sen hon kom till mig som 2-åring. Lite olika hästar, de flesta har fungerat bra ihop. Klart att det syns och märks att hon är unghäst och de andra äldre. Men hon har busat och lekt själv.
De äldre har hängt med lite på ett hörn och sen sagt ifrån på ett bra sätt när det blivit för mycket.

Det har i 98% av tiden fram till nu när hon är 7 varit endast två hästar i stallet och jag har inga negativa erfarenheter av det. Dom har varit trygga och självständiga. Jag har aldrig haft problem att rida ut själv, lämna henne själv i stallet, åka iväg och träna och tävla osv.
Beroende på vilken häst som varit hennes sällskap så har vi antingen lämnat den andra ute i hagen alternativt inne i boxen när vi är borta.

Så det kan fungera hur bra som helst att ha bara två hästar i stallet, beror ju helt på individerna (och ägarna...) :)
 
Sv: Ställa ung häst med äldre häst

Nej, hon brukar roa sig själv med att dra en repa ibland.

Mitt 21 - snart 22-åriga sto drar fortfarande repor i hagen ibland, och när hon vill ha extra skoj står hon mer på två än fyra ben. ;)

Men det är klart. När hon har mat i hagen så är den roligast alla gånger. :D
 
Sv: Ställa ung häst med äldre häst

Min gammelman (nu 23) har ofta fått gå ihop med ungdomar för att uppfostra och ge dem lite visdom ;) Det har passat jättebra och han har oftast hållt sig lugn, även om det kunde bli så här ibland :p http://youtu.be/mT8TGrdJPxU Wille är den stora med grått täcke, den lilla skimmeln var 6 och den bruna 1½ tror jag.
Nu går han i en seniorhage, det är två 20-åringar och han, men de busar runt ibland de också ;)

Om jag i framtiden skaffar ny unghäst hoppas jag kunna ha den med en äldre häst, iaf när den passerat "slyngelåren" och det är dags för inridning, de lär sig så mycket bra saker av de äldre hästarna :)
 
Sv: Ställa ung häst med äldre häst

Min häst har stått i ett 2-hästarsstall i flera år och de har inga problem att gå ifrån sin kompis någon av dem. Hästarna är 20 resp 13 år gamla. För ett år sedan fick vi ett tillskott i form av en 3-åring och det har inte varit några problem med åldern. 3-åringen har varit lite mobbad av 20-åringen, som inte alltid vill leka, men 20-åringen har inga som helst problem med att säga ifrån (än i alla fall) och är han på humör så drar han gärna en repa tillsammans med de andra två.
 
Sv: Ställa ung häst med äldre häst

Tack för alla svar och synpunkter! Jättebra feedback från er allihopa. Jag har bestämt mig för att testa det här upplägget. Jag inbillar mig att jag har så pass bra koll på min häst att jag kommer att så om han hamnar i obalans (han kommer nog att tala om det för mig). Då får jag flytta honom till ett stall med fler unghästar.

Skönt att höra att flera av er har positiva erfarenheter av dels konstellationen ung + gammal, dels tvåhästarsstall. Men också bra att höra motsatsen, då vet jag vad jag ska ha koll på.
 
Sv: Ställa ung häst med äldre häst

Uppdatering efter två veckor: Hittills funkar det jättebra. Hästarna gick bra ihop från första stund. Det äldre stoet är helt klart ranghögre, hon har företräde till mat och vatten. Vi fodrar i hönät i hagen och de har varsitt nät - men de kan faktiskt också stå och äta från varsin sida av samma.

Hittills har vi gjort så att vi tar in båda hästarna när en ska ut på ridtur. Det har inte varit några problem alls.

Min häst, som har gott om energi, verkar precis som någon skrev få utlopp för en del av sin energi genom att "tvingas" hålla sig på plats. Han är lugn och trevlig i ridningen och i övrigt precis som vanligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 557
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
965
Senast: Sansko
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp