Ställa tik efter valpning?

Casper

Trådstartare
Hejsan!

Måste bara fråga,ställer ni era/nån tikar efter dom fått sin första kull valpar?
Nu menar jag så klart inte inom den närmasta tiden men kanske ett halv år/år efter att valparna flyttat?

En del ställer ju sina hundar för att dom tycker det är kul o andra för att meritera hunden.

Många tikar blir ju kanske inte lika fina i kroppen som innan? elller är det bara jag som stött på dessa hundar hos två olika uppfödare?!

Det känns ju som att hunden borde bli precis lika fin efter sin första valpkull om hon får röra på sig och äta bra foder. Eller har jag fel?

Ha det gott!:bump:
 
Sv: Ställa tik efter valpning?

Jo, hundarna är fullt utställningsbara efter en valpning. Mina är då det i alla fall ;)
 
Sv: Ställa tik efter valpning?

"min" uppfödare har ställt sina tikar flera gånger efter valpning, hon har bland annat en veterantik som spöar det mesta i samma ras, åtta år gammal och fyra valpkullar senare. Att tiken har haft valpar är alltså ingenting som borde göra att den på något sätt blir sämre eller mindre rastypisk så länge den motioneras och får bra mat osv.

SKK säger att man inte ska ställa inom 30 dagar innan valpning, eller 75 dagar efter valpning. I övrigt är det fritt fram så länge tiken är i bra kondition och frisk såklart.
 
Sv: Ställa tik efter valpning?

Ok, det var ju roligt att höra!:) dom två uppfödare jag känner till som säger att man inte kan ställa hunden efter en kull (för att tiken blir för bukig och juvrena kommer alltid vara för hängiga, precis som på oss kanske:rofl: :rofl: ..nä skämt o sido)

dom menar på att tiken "återhämtar" sig inte såpass så den blir vacken inför en utställning igen sen.

Jag tyckte det verkade lustigt så därför frågade jag här, me mat o motion så blir dom väl fina igen ju..
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 078
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 192
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 631
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp