Ställa hästen

S

Svanhild

Har ni några bra övningar för att få hästen att ställa rätt i svängarna? Ena sidan ställer hon jättefint, andra är hon stel som en pinne o tittar helst ut o när hon ställer in tillslut går det onödigt tungt för henne:( Hon klämmer baken mot skaklarna utåt i svängen i det stela varvet:crazy: nu behöver jag tips!

Sv: Ställa hästen

Min körtränare har sagt till mig att jag ska lära hästen att inte ställa sig i svängarna. Hon är ju inte satt framför vagn ännu, men jag har fått i uppgift att träna på att ha henne rakställd i svängarna när jag tömkör.

För att träna upp hästens mjukhet skulle jag nog tömköra, så hästen får mer frihet eller vad man ska säga, sen är det bara att göra massa lösgörande övningar. Kanske ta upp en massör om hästen är väldigt stel? Lycka till!

de låter nästan som om den har någon låsning?!

Låsning... Ja, det har jag oxå funderat på. Jag har haft en sån häst tidigare o det har jag lyckats träna bort med mycket streching o lösgörande övningar i ridningen. Frågan är vad det finns för bra övningar i vagnen?

Presto: Jag är också nyfiken och vill också veta det.

Svanhild: Annars så hade jag också problem med "stel" ponny i början av körhästkarriären. Han gick knappt att böja alls åt ena sidan, och så drog han snett framför rockarden. Men med tiden så har detta försvunnit.
Jag har tömkört mycket, och inte fokuserat mycket alls på att försöka böja den stela sidan, utan på att försöka få honom att acceptera bettet och på att han ska följa yttertömmen när jag tömkör, öka och minska volten nåt steg i taget tills han är avslappnad.
Har också gjort övningar vid stillastående att han ska böja halsen efter tömmen. Flytta huvudet från ena sidan till den andra utan att lyfta benen.
Bettskivor gjorde stor skillnad, då det blev lättare för honom att förstå övningarna.

Senast ändrad:

Presto: Jag är också nyfiken och vill också veta det.

Svanhild: Annars så hade jag också problem med "stel" ponny i början av körhästkarriären. Han gick knappt att böja alls åt ena sidan, och så drog han snett framför rockarden. Men med tiden så har detta försvunnit.
Jag har tömkört mycket, och inte fokuserat mycket alls på att försöka böja den stela sidan, utan på att försöka få honom att acceptera bettet och på att han ska följa yttertömmen när jag tömkör, öka och minska volten nåt steg i taget tills han är avslappnad.
Har också gjort övningar vid stillastående att han ska böja halsen efter tömmen. Flytta huvudet från ena sidan till den andra utan att lyfta benen.
Bettskivor gjorde stor skillnad, då det blev lättare för honom att förstå övningarna.

Jag är med nyfiken. Den ända teorin jag kan komma på är att det är bogarna som man svänger med. Skulle bra gärna vilja veta

Trixet är troligtvis att hästen inte följer ena tömmen. När du tar där böjer den sig bara utan att flytta kroppen. Se till att hästen följer med och verkligen går till höger tex om du tar i högertömmen. I början måste du vara övertydlig, om du tex kör på en vänstervolt och hästen faller in/inte går ut, styr ut den till höger nästan så du byter varv. När hästen väl flyttar kroppen har du fått den att följa tömmen. Med mer jobb behöver du använda mindre och mindre hjälper. Tänk på att inte släppa innetömmen också, för då försträker du bara böjningen utåt.

Det jag tror Presto menar med att inte ställa i hörnen är att hästen inte ska förböja sig. Som hästen i exemplet innan som lätt böjer sig till höger lär på samma sätt i högervarv lätt bli förböjd. Håller man hästen rak och börjar med att se till att kroppen går på rätt spår kommer böjning och ställning automatiskt sen.

Tänk dig därför för även i det bra varvet att du verkligen har hela kroppen där den ska och att du kan flytta den och ställa efter ditt kommando.

Lär henne öppna. Först för hand och sedan i tömkörning. När du ska köra ett hörn så gör du en liten öppna genom hörnet. Då ställer sig hästen rätt och den spårar.
För att göra öppna så måste man lära den att följa böjande/ställande tömtag och att länga sin yttersida. Ta hjälp av någon som kan detta så kommer du märka skillnad ganska snart. (om du har uteslutit låsningar eller annat som måste åtgärdas)

Lycka till!!

Ta ut en massör eller kiropraktor till din häst.
Om den inte vill ställa sig åt ett håll beror det säkerligen på en låsning eller spändhet.

Har ni några bra övningar för att få hästen att ställa rätt i svängarna? Ena sidan ställer hon jättefint, andra är hon stel som en pinne o tittar helst ut o när hon ställer in tillslut går det onödigt tungt för henne:( Hon klämmer baken mot skaklarna utåt i svängen i det stela varvet:crazy: nu behöver jag tips!

Det är ju jättesvårt att ge råd så här... men när jag har en häst som är ojämn i sidorna börjar jag med att böja den från marken för att se att det inte är någon "låsning" eller stelhet bakom problemet. Man kan göra "morotsgymnastik", böja vid ridning (álá western=mycket ställning/tygel i inner utan stöd i ytter utan att be hästen att gå fram eller bak till dess att den mjuknar och ger efter i hals/bog och står still. (hoppas någon förstår)) eller vid hand.
Har man konstaterat att stelheten inte är fysisk går vi vidare med longering/tömkörning för att stärka den svaga sidan och få hästen liksidig. Jag upplever att det är lättare och går fortare att komma tillrätta med problemet utan vagn. Hoppas du blir hjälpt av mitt svar!

Ja, det är lite så jag gör. Vi ställer o böjer o tänjer o har oss o hon har blivit mycket mjukare:banana: Har inte testat köra henne på en vecka nu men ridningen börjar flyta fint igen:laugh:

Liknande trådar

Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
638
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 265
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 609
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka