Ställa av

R

Rejält_felskapad

Har en häst som vi ska ställa av ca en månad nu, han kommer endast gå i skrittmaskin och i hage.
Övervuxen D-ponny, som är i tävlingskondition.

Som är nu står han på 7 kg hösilage och 2 kg hö,
1 1/3 kg korn
2 kg Krafft Sport
1 kg Krafft Grund
2 liter Krafft Musli
1 liter blöt betfor
+ övriga mineraler och grejer.

Vi har analys på hösilaget, men andvänder den mest som en hörnpelare på foderstaterna,

TS 62%
SmbRP/kg 51
MJ/kg 7,4

Frågan är räcker det att han står på 6-7 kg hösilage och 1 kg hö + 3/4 kg korn + 1 kg kraft grund?

Sv: Ställa av

Måste hästen ha så mycket kraftfoder även i vila? Det är ett bra hösilage och skulle räcka om ni fodrade med bara det.

Om ni avgör att hästen behöver så mycket mat så är det inga fel på kvoten mellan protein och energi iaf! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 007
Senast: CaisaCax
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 729
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar