R
Raderad medlem 142449
Så det blir in
Så det blir inte en enda slaskig sörja sen när det är dags att tömma?
Jag har över tjugo års erfarenhet av hästar och har varit i jättemånga stall men aldrig sett en gödselplatta. I mindre stall brukar dom bara lägga skiten direkt på marken, några bekanta gräver hål i skogen och tippar ner. Men allra vanligast är ju en container. Kanske bara är i mina trakter!
Man har lite lutning mot en klack eller mur. Gödsel som kan läggas på gödselplattan (dvs djupströ eller fastgödsel, eventuellt kletgödsel) är så torr i sig så den suger upp lakvattnet/tvättvattnet som blir. Framför allt hästgödsel som är så torr är risken minimal att det rinner ut om man har lite lutning.
Sedan behövs det lite vatten för att få gödseln att brinna ihop bättre, så det är inte bara minus att ha avloppet till plattan. Men någon toa kan man inte ha kopplat till förstås, men väl en utslagsvask och avlopp från en spolspilta.
Så det blir inte en enda slaskig sörja sen när det är dags att tömma?
Jag har över tjugo års erfarenhet av hästar och har varit i jättemånga stall men aldrig sett en gödselplatta. I mindre stall brukar dom bara lägga skiten direkt på marken, några bekanta gräver hål i skogen och tippar ner. Men allra vanligast är ju en container. Kanske bara är i mina trakter!