Stall Tempratur???

Sv: Stall Tempratur???

Vi försöker hålla temperaturen över nollstrecket vintertid. Annars är det risk att vattnet fryser. Om det behövs drar vi igång värmefläktar. Ventilationen är hyggligt bra. Så länge inneluften inte blir fuktig gör det inte så mycket att det är lite kyligt. Hästarna verkar inte alls lida av att det bara är 2-5 plusgrader. De frusna, rakade och svårfödda hästarna har täcke, beroende på vad deras ägare vill förstås.

Vi har i stort sett samma temperatur i stallet som det är ute. På dagarna, när hästarna är ute, är dörrarna vidöppna och när hästarna står inne är oftast en dörr och några fönster öppna, så att luften cirkulerar. Vi har gallerboxdörrar, vilket gör att det blir bra luftväxling även inne i boxarna.

Vattnet är det inga problem med, eftersom vi har hinkar. Vatten hämtas från sadelkammaren, som är isolerad och uppvärmd.

Bild från stallet:
7955643.jpg

Vårt stall har samma temperatur som utomhus.
Vi har fönster och dörr öppna alltid (utom när det är snöstorm). Jag tycker att luften är OK. När det börjar närma sig tio - femton minusgrader lägger jag täcken på dem. Det har de inte i vanliga fall.
Vi har inte vattenkoppar utan hinkar som jag häller varmvatten i.
Anledningen till att vi har så öppet är egentligen att en av hästarna har haft bronkit. Han har även öppet uppåt, till ett loft, över halva sin box.

hästar kräver mycket god ventilation, stora djur med stora lungor.
kan man ha öppet så mår hästarna bäst av det. är det risk för att vattnet skall frysa så får man stänga till stallet.
är det imma på fönstren och luktar ammoniak i stallet på morgonen så är det för fuktigt och instängt.

Vi har ett kallstall med ungefär samma temperatur inne som ute, i stort sett står alltid dörren öppen och ett fönster är på glänt.
Vi stänger bara dörren om det är snöstorm eller liknande utanför.
Det står två hästar i vårt stall, är det minus grader lägger jag på den lite äldre hästen (19 år) ett fleecetäcke.

Vi har i stort sett samma temperatur i stallet som det är ute. På dagarna, när hästarna är ute, är dörrarna vidöppna och när hästarna står inne är oftast en dörr och några fönster öppna, så att luften cirkulerar. Vi har gallerboxdörrar, vilket gör att det blir bra luftväxling även inne i boxarna.

Vattnet är det inga problem med, eftersom vi har hinkar. Vatten hämtas från sadelkammaren, som är isolerad och uppvärmd.

Bild från stallet:
7955643.jpg

BARA ÄLSKAR DITT STALL :love::love:

verkar himla luftigt och frächt :d

Vårt stall är öppet men själva boxdelen är isolerad och stängbar. Ventilationen är riktigt bra om man nu vill ha det stängt.

När hästarna är ute är stalldörren öppen och följer då utetempraturen.
Men när det börjar gå mot minus stänger vi stallet så det håller sej runt nollan för vattnets skull.

Nattetid stänger vi om hästarna om det är minus ute och då brukar det vara mellan 5 och tio grader på morron. Beroende på vad det är ute.
Är det plus ute så är stallet öppet men graderna håller sej ett par grader över utetempen.

Kanske ska tillägga att det inte kan dra på hästarna även om stallet är öppet och det blåser storm ute...(om nån nu undrar;))

Använder inga innetäcken på nån av hästarna(halvklippta)

vi har runt 5-6 grader när hästarna är inne, vi har inget drag i stallet men fräsch luft då vi öppnar dörren upp till loftet i stallet och har väldigt högt i tak inne i stallet. Har även 2 fönster på glänt (inte i närheten av boxarna)

så hos oss fungerar det jätte bra. :)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 700
Senast: Mia_R
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 928
Senast: åke
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 739
Senast: Trissa
·
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 014
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama