"stall" som inte får användas

Maris_

Trådstartare
Vet ni hur det fungerar med förbud mot att ha djur i ett visst stall?

Tex person A och B har shettisar i ett litet skjul, ruckel eller vad man nu vill kalla det. Hälsovårdsmyndigheten på kommunen inspekterar "stallet" och säger att de inte får ha djur där. A o B skaffar ny stallplats. Allt väl så långt. Djuren i sig är inte misskötta.
Efter en tid blir de uppsagda och tar då hem hästen igen till "stallet" där de inte får ha hästar. Vad händer då? Det verkar vara svårt att hitta annat stall där de kan stå.

Tar kommunen djuren? Säljs de? Slaktas de? Eller vad händer?

/ Maris

Sv: "stall" som inte får användas

I det första läget har säker kommun angivet varför det inte får finnas djur i stallet/skjulet. Har detta inte åtgärdats och man sätter dit djur igen så blir nog första steget att djurhållaren vid ett vite av XXXX kronor får se till att åtgärda. Det vill säga flytta djuren eller om det går fixa de brister som finns. Görs inte detta kommer djurägaren att få betala summan i vitet + att det forfarande är förbud mot djurhållningen. Då finns risken att djurhållaren får förbud mot djurhållning och även med tiden att djuren omhändertas.

Jag vet inte riktigt i vilket stadie det är nu, bara att de inte får ha djur där, och de hade hästarna i ett annat stall, sålde ena hästen, och har nu tagit tillbaka den andra till det sk stallet.

Att det inte är lämpligt att ha djur där kan vilken kotte som helst se, och det finns ingen chans att kommunen skulle godkänna det nu heller. Är bara orolig för vad som kommer hända med hästen, men o andra sidan så är ju det mesta bättre än att vara kvar...

/ Maris

jag vet inte riktigt hur gången är, men det brukar ta en j***a tid. hemma hos oss tog det så lång tid att åtalet las ner; djurägaren hann dö!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 344
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 272
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar