Stall rengöring

Vi högtryckstvättar hela stallet en gång/år. Sedan under året så skurar jag ett par gånger i mina boxar "när det behövs" = bajsfläckar på väggarna och foderrester som skvätt omkring. Fönstren ska vi hålla efter också då det samlas mycket damm och smuts där . Jag skrubbar som sagt mina väggar ett par gånger per år och det är för att underlätta för mig själv inför när "Den Stora Städdagen" är och sen för att jag tycker det ser trevligare ut.
Sedan har vi städområden som man ansvarar för i stallet, jag har tex hand om ytorna kring kraftfodret och våra skåp på logen, och sopar av där när det behövs.

Jag tror på en gyllene medelväg, alltså man får ju gärna hålla efter -det ska inte vara skräpigt/stökigt/"äckligt", men det är ett stall. Som motpol har jag ett stall i mitt närområde som har en dammvippa och en sop+skyffel till varje box, det ska dammas varje dag och stallet dammsugs även ofta. Stallägaren är en städoman av rang som inte drar sig för att skälla folk till tårar över ett förlupet höstrå..
 
Ja det verkar vara i många stallar. Trodde att det gått framåt när det gäller det men det är nog så att folk vänjer sig vid att det "ska" se ut så . Trist bara.

Jag återkommer till detta inlägg som verkligen är ett statement av vad du tycker, att du trodde att det gått framåt och allt annat är "trist" inställning.

Med ett så kort inlägg går det bara att tolka att du inte anser att det folk svarat är tillräckligt bra stallmiljö. Som du gör är något du är stolt över och vi andra är kvar i dåtid. Du har evolverat.

Det, om något, är "trist bara".
 
I stallet där jag hade mina hästar fanns det inte en chans att stå och blaska med vatten i minusgrader. Det var träpanel, kallstall och jag hade inget vatten i stallet. Det vatten jag kånkade var dricksvatten till dem, inget annat.

När de var på sommarbete gjorde man den Stora Saneringen så det torkade bra tills de skulle in igen.
 
Väldigt -väldigt tydlig, det måste jag komma ihåg om jag nu skulle komma på tanken att fråga något igen.

Eller mindre dömande. Kan nog också fungera fint. Jag tror de flesta av de kommentarer du känner som att folk inte fattat och att du måste vara övertydlig är en reaktion på din dömande "ton" när du uttryckt din åsikt? Någon annan tog tidigare upp förklarande exempel på det.
 
högtryckstvätt 1 gång per år i stallet, hästägarna skurar ur sina egna boxar för hand,krubba och vattenkopp vid behov, mockar i vinterhagen (lunchdelen) 3ggr/v.
 
Nu är jag i ett nytt stall men vad jag fått höra tvättas stallet ur ordentligt en gång per år. Vi delar på helgerna och den som har helgen har ansvar för att städa sadelkammare och fikarum. Jag försöker att hålla efter i min hästs box, är jag tidigt i stallet på helgen kan jag t.ex. ta en dammvippa och dra ner spindelväv och foderrester. Krubba, vattenhink och foderhink rengörs varje dag. Bajsfläckar tar jag när och om jag har tid, mest för att det fastnar så jäkligt om det får sitta för länge.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 719
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 643
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Vilket stall tycker ni spontant verkar passa mig och min häst bäst? Jag har ett barn på 6 månader och är gravid med nummer två. Har en...
Svar
16
· Visningar
1 668
Senast: Kiwifrukt
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 493
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp