Stall rengöring

Sannika123

Trådstartare
Finns nog men jag hittar inte trådar i det jag funderat på så jag frågar då.
Fick lära mig tidigt hur viktig stallmiljön är och rengöring är så viktigt men numera ser man ofta mycke dålig stallmiljö och där tänker jag på att det verkar vara okej med nersmetade boxväggar 1: en del tycker att det räcker med att städa när hästarna släpps på sommarbete och inget mer. 2: en del tycker att det hör till oavsett .
Har hållit rent året runt och tycker att en ren fräsch box/spilta inte är en prioriteringsfråga som en del ridskolor/privatägare tycker . Det är alltid lättare att få bort direkt än att det får sitta kvar och smälta in .
Har jag funderat en del på, vad tycker ni om detta?
 
Här körs det med högluftstvätt 1 gång år i stall och ligghall och när jag sopar blir det spindelväv också när jag ser det.
Har inga fasta krubbor eller vattenkoppor som blir snuskiga.

Nej jag går inte och torkar bort fläckar som blir i stall eller ligghall mellan tvättarna, jag sopar inte ens golvet när hästarna är inne.
 
Här städas väggar och tak en gång om året, ibland har vi även passat på att bättra på färgen i samma veva. Krubbor och vattenhinkar brukar skuras när behov uppstår.
Golvet sopas i princip varje dag.
 
Högtryckstvättar en gång om året. Det måste ju stå och torka ett tag vilket gör det endast möjligt under sommaren när de går på bete..
Sopar varje dag, är väldigt noga att det sker några timmar innan hästarna kommer in.
Lösa krubbor som skrubbas titt som tätt, vattenhink tvättas varje dag.
En gång i månades sopas/damtorkas galler/väggar/hörn eller andra platser spindlarna vill bygga bon:yuck:
 
Ja det verkar vara i många stallar. Trodde att det gått framåt när det gäller det men det är nog så att folk vänjer sig vid att det "ska" se ut så . Trist bara.
 
Ja det verkar vara i många stallar. Trodde att det gått framåt när det gäller det men det är nog så att folk vänjer sig vid att det "ska" se ut så . Trist bara.

Vad verkar det vara i många stallar som gäller utefter svaren? Vad är det vi vant oss vid att det "ska" vara?
Vad menar du är ett stall skött på "ett bra sätt"? Vad är dålig stallmiljö? Ska det se ut som inne i huset? Ska det damsugas eller räcker det med att sopas? Vad är det som ska ha gått framåt?
Hur mycket ska man tvätta för att det SKA vara bra stallmiljö, enligt dig? Har du någon källa på att detta är bättre än att tvätta ordentligt en gång om året endast?

För mig är dålig stallmiljö sådant som dålig luft eller pissiga bäddar där ammoniak är en skadlig faktor. Det är sällan pissiga bäddar och stark ammoniaklukt finns i dagens stall. Dålig luft som i kvav och syrefattig luft är nog vanligare.

Att ha bajsränder på väggarna i ett år här hos oss är nödvändigt. Vi har kalkade väggar och det har man inte lust med att kalka om varje vecka/månad då hästarna står inne på nätterna och det knappast är något som påverkar stallmiljön på ett starkt negativt sätt. Kalk är dessutom en ganska bra neutraliserare också. Vad menar du skulle vara skadligt med lite bajsränder på väggen? Vad finns det för andra skadliga stallmiljögrejer som du vill påpeka är något som vi borde veta om?

De flesta i tråden har dessutom svarat att de håller efter spindelnät, lite bajsränder, har inte krubbor och hinkar fasta i boxen så de kan tvätta dagligen samt städar en gång om året rejält.
Hur kan du tycka att det är för lite och att inte "gått framåt"? Vad vill du lägga till? Att det ska städas efter dina normer? Vad har du för fakta på att ditt sätt är bättre?
 
Jag gillar att ha rent och fint omkring mig, både hemma och i stallet. Jag står i inackorderingsstall så hur dem andra boxarna, höbåsen mm. sköts är respektive ägares ansvar. Men i mina utrymmen vill jag ha det rent och prydligt.

Jag skrubbar rent boxväggarna om det fastnat synligt bajs, annars görs det rent med högtryckstvätt en gång per år. Vattenhink och krubba torkas rent varje dag. Foderhinkar det varit något blött foder i sköljs ur varje dag. I foderkammaren är jag noga med att alltid sopa upp ev. foder på golvet och att ha stängda lock på tunnor och hinkar för att undvika råttor. Försöker mocka på morgonen efter utsläpp för att få bort ffa. kisset och ammoniaken direkt. Sopar rent "min del" av stallet varje dag, helst på morgonen så att dammet som yr upp i luften hinner lägga sig innan några hästar tas in. Utrustningen görs rent vid behov, dvs läder torkas av och smörjs efter varje användning. Schabrak, grimmor och sånt tvättas när det blivit smutsigt. Jag förvarar smågrejer som skydd, bett, sårvård, grimmor som för tillfället inte används osv i lådor. Träns, sadlar och täcken på hängare. Borstarna gör jag rent med vatten efter varje användning och lägger i korgar. Grovfodret ligger i ett höbås och det som spills utanför båset sopas upp. Min hage mockar jag ur då och då när jag tycker att det blivit för mycket skit.
 
jag försöker hålla rent i stallet, har dock inte blivit ngn högtryckstvätt på 5 år :o, har tänkt göra det men inte gjort mer än stallgången för att slippa slänga ut ren halm..

målar om var/ vartannat år, spolar ren stallgången lite då och då så det inte är ingrott bajs, sopar bort spindelväv så fort jag råkar kolla uppåt och råkar ha en kvast i handen :p. putsar fönster så fort jag får svårt att se ut osv. har ingen fast krubba eller vattenkopp, så diskar allt var och varannan dag.
sadel/foderkammaren har jag bättre pli på, har en mopp stående så att jag kan ta ett varv med den då det kommit lera eller vatten på golvet.

sopar noggrant i stallgången varje dag, iofs så kan det hända att klockan hunnit bli 23 innan man tar stallet och tar in men det är alltid rensopat innan hästarna går in :p
 
Hade gärna haft det sådär pedantfint, men fattar inte hur man får tiden att räcka till det?? Sex hästar, jobbar hela dagarna, hundar, barn och barnbarn- skulle jag hålla på sådär så fick dygnet allt ge mig många fler timmar!
Högtryckstvättar varje sommar, och målar ofta om då också. Sopar spindelnät med jämna mellanrum, men vintertid blir det inget tvättande i stallet eftersom vi har kallstall. Tycker nog att mina hästar ser ut att må bra, och inte är de speciellt sjuka av sig heller, trots en del skitfläckar på väggarna.....
 
Jag skurade en box för några veckor sedan. Ett jäkla slitgöra då jag fick använda bädden för att suga upp vattnet och sen köra ut det (annars skulle det blivit skridskobana i boxen, jag har kallstall och ingen golvbrunn).

Jättefint blev det med skinande ren box med nytt strö. Och ja grannens box med bajsränder och klifläckar såg dubbelt så skitig ut som innan.

Hästen kunde knappast bry sig mindre och mådde varken bättre eller sämre. Och har för all del dekorerat väggarna lite efter eget tycke igen ;)

Jag förstår
Inte varför man, förutom för det estetiska eller om man fått in smitta, ska skura mer än årligen? Bakterierna osv är ju sådana hästen lever i/med ständigt iaf. Och att hålla på och skura bort bajsränder på väggarna varje dag åt ett djur som lägger sig i sitt eget bajs känns lite - överdrivet...
 
Stallet jag står uppstallad i har som regel att alla ska skura boxväggarna en gång i veckan (händer inte hos mig, men minst en gång i månaden gör jag det i alla fall). Hagarna ska mockas, när väderleken tillåter, en gång i veckan, vi har inga fasta krubbor och de lösa tvättas ur mellan varje fodring. So far so good, men när de plötsligt fick för sig att vi skulle torka av trappan upp till skullen så tyckte jag det gick lite till överdrift, men men, trivs ju där i övrigt, så jag gör det när det tillhör mitt ansvarsområde (var 10:e vecka).
Sommartid skuras t o m stallgolven 2ggr per månad, allt för att få bort oönskat damm:banghead:, det är ju stall vi pratar om... OK att skura bort bajsfläckarna som ändå blir, men för dammets skull...
 
Stallet jag står uppstallad i har som regel att alla ska skura boxväggarna en gång i veckan (händer inte hos mig, men minst en gång i månaden gör jag det i alla fall). Hagarna ska mockas, när väderleken tillåter, en gång i veckan, vi har inga fasta krubbor och de lösa tvättas ur mellan varje fodring. So far so good, men när de plötsligt fick för sig att vi skulle torka av trappan upp till skullen så tyckte jag det gick lite till överdrift, men men, trivs ju där i övrigt, så jag gör det när det tillhör mitt ansvarsområde (var 10:e vecka).
Sommartid skuras t o m stallgolven 2ggr per månad, allt för att få bort oönskat damm:banghead:, det är ju stall vi pratar om... OK att skura bort bajsfläckarna som ändå blir, men för dammets skull...

Fast jag ser dammsanering som mycket vettigare än bajsfläckssanering. Även om det låter lite överdrivet där du står ;)
 
Vi högtryckstvättar en gång om året (sommaren), sen finns det som regel att man ska skura boxväggar minst varannan månad. Vi gör det oftare (kanske en gång i månaden). Sen städar jag ur krubban när den använts, skurar hinken varje dag och håller allmänt fräscht runt om mig.

Stallet är byggt sommaren 2014 så det är lätt att se till att hålla rent efter sig eftersom det är så fräscht från början. Att skura boxväggarna är också lätt så länge man håller efter. Låter man skiten sitta blir det betydligt jobbigare att skura när det väl görs... :)

Jag tror inte hästarna bryr sig, men jag bryr mig. Mår mycket bättre i ett relativt fräsch och ljus miljö.
 
Men blir inte stallmiljön bättre om man håller rent, i en del stallar hänger det spindelnät från senaste årtionde och på allt ligger tjocka lager av damm och annat runt kranar osv.
Nog är det väl trevligare att vara i ett stall som är rent snyggt och prydligt, det är ju en stor del av sin tid man tillbringar i den miljön.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 720
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 643
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Vilket stall tycker ni spontant verkar passa mig och min häst bäst? Jag har ett barn på 6 månader och är gravid med nummer två. Har en...
Svar
16
· Visningar
1 668
Senast: Kiwifrukt
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 493
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp