stall miljö/temp

P

Pula

jag hade lite frågor till er på buke hur ni gör i era stall på dag / natt.
Jag och den andra tjejen som hyr in sig har tyvärr delade meningar ang stallet nattetid...
I kallstallet vi hyr in oss vill jag stänga dörren och luckan upp till logen när det är kallt (ikväll var det 2 plus grader) i stallet när vi tog in dem och då har det stått öppet hela dagen sedan kl 7...i snöstorm....samt blöta täcken och frusna hästar men snödränkta halsar och öron

hennes quarter är helklippt står med fleecetäcke varje natt, mina kallblod står utan täcken.totalt 3 hästar i ett stall för 5.

hon vill att det ska stå öppet antingen stalldörren eller luckan upp till logen eller att köra igång ventilationen som drar in kall luft...

hur gör ni???

hur gör ni

Sv: stall miljö/temp

Har ni hö eller halm på logen så ska ni aldrig ha den öppen någon längre stund eftersom fukten från hästarna inte är bra för stråt.

Att stänga igen alla dörrar utan att sätta på ventilationen är som att be om hästar med luftvägsproblem.

Är det blöta täcken ska dessa tas av och hänga på tork och hästarna vid behov få på sig nya torra om de är så frusna av sig att de behöver täcke på inomhus, vilket oklippta kallblod sällan behöver. Hästarna har inget problem med att det är minusgrader i stallet så länge det inte är korsdrag, möjligtvis att det kan bli problem med vattnet, men det får ni isf lösa utan att stänga igen stallet fullständigt.

Mina 2 islandshästar står på lösdrift till vardags och i kallstall om det är riktigt skitväder. Stänger aldrig stalldörren om dem.

Senast ändrad:

Har ni hö eller halm på logen så ska ni aldrig ha den öppen någon längre stund eftersom fukten från hästarna inte är bra för stråt.

vi har alltid luckan öppen till logen, där uppe har vi halm och hö!

detta var en nyhet för mig, vill du utveckla!!!!????

Den andra tjejen har rätt. För det första så får ni inte strypa ventilationen helt. Det är helt enkelt inte tillåtet enligt lag. För det andra så är 2 plusgrader inte kallt för en häst om den står torrt. Och som Hjarttagna säger. Att stänga till och inte ha ventilation i stallet är att be om luftvägsproblem. Om du är orolig för din häst kan du ju alltid lägga på ett fleecetäcke på den om den blivit blöt någon dag.

Hästar avger ganska mycket fukt som stiger uppåt. Fukten kan påverka den hygieniska kvalitén i hö och halm som ligger på skullen. Sedan är hö och halm alltid en brandrisk vilket gör att det är klokt att hålla luckan stängd av den anledningen. Börjar det brinna på skullen så får man i alla fall ett par minuter till på sig att få ut hästarna om luckan är stängd. kan vara klokt att tänka på.

Är skulluckan det enda stället där luften kan komma upp så är det bättre att ordna med en frånluftstrumma som luften kan ta sig upp genom istället.

Tror att det menas att det alltid kommer fukt från hästarna, dom dricker vatten, ångar svett, kissar mm det är helt enkelt fuktigt. Och det är ju inte bra för hö och halm man vill hålla kvalité i det, då det lätt blir dåligt och möglar i fuktiga miljöer. Om ni nu inte har höfläktar ni har igång ibland.

edit: äsch, såg att jag va lite sen, och det blev lite upprepning... :angel:

tack sååå mycket för era svar!

frågar man inte -får man inget veta!

Tror att det menas att det alltid kommer fukt från hästarna, dom dricker vatten, ångar svett, kissar mm det är helt enkelt fuktigt. Och det är ju inte bra för hö och halm man vill hålla kvalité i det, då det lätt blir dåligt och möglar i fuktiga miljöer. Om ni nu inte har höfläktar ni har igång ibland.

edit: äsch, såg att jag va lite sen, och det blev lite upprepning... :angel:

Och andas - är det inte från utandningen mest fukt kommer? Eller så minns jag fel :o

blir tjatigt hära, men som sagt: Din stallkompis har rätt, ni bör ha någon slags ventilering i stallet nattetid, däremot kanske inte optimalt att ha dörr eller liknande öppet eftersom det kan dra endel..

+2 = kallt?

Vi har ett uppvärmt stall med bra ventilation som hålls på max +7 grader vintertid, då detta är optimalt för hästarnas hälsa.
Sedan måste du också ta i beräkning att hästarna i sig kommer höja stallets temperatur när de väl är inne. För som sagt avger de mycket fukt och värme.

Tycker du att det blir för kallt för dina kallblod kanske du ska överväga att flytta till uppvärmt stall?

Så länge det inte drar eller vattenledningen riskerar att frysa sönder har vi stalldörren öppen.

Hästar mår bra av friskluft.

blir tjatigt hära, men som sagt: Din stallkompis har rätt, ni bör ha någon slags ventilering i stallet nattetid, däremot kanske inte optimalt att ha dörr eller liknande öppet eftersom det kan dra endel..

+2 = kallt?

Vi har ett uppvärmt stall med bra ventilation som hålls på max +7 grader vintertid, då detta är optimalt för hästarnas hälsa.Sedan måste du också ta i beräkning att hästarna i sig kommer höja stallets temperatur när de väl är inne. För som sagt avger de mycket fukt och värme.

Tycker du att det blir för kallt för dina kallblod kanske du ska överväga att flytta till uppvärmt stall?

Källa på det?

Jag drömmer om ett varmt stall med bra ventilation för att kunna klippa lagom mycket för ridningens skull (långhårig liten kaminponny) och slippa ha täcke inne (ponnyer klarar sig bäst utan är min hästs åsikt ;)). Fast varmt räcker iofs med runt 10, men det är ju trevligt att känna till ev gränser (förutom att hästen blir för varm).

Så länge det inte drar eller vattenledningen riskerar att frysa sönder har vi stalldörren öppen.

Hästar mår bra av friskluft.

Likadant i vårat stall. Där står 4 hästar varav en klippt på halsen och min som är klippt hals, mage och lite på bakbenen (selklippning). Våra står iof med samma täcken ute som inne. (Ingår inte täckesbyten i stallet)

en optimal (uppvärmd) stallmiljö för hästar ligger på min.+2 och max. 12+ grader, därtill ett bra fungerande ventilationssystem som förhindrar fuktbildning, detta inte bara för hästarnas skull, utan också för byggnadens och människornas skull, eftersom för varma grader och för hög luftfuktighet ökar risken för mögel och påverkar gödslet på ett sådant sätt att det bidrar till den dåliga luften. Googla vetja;)

Källa på det?

Jag drömmer om ett varmt stall med bra ventilation för att kunna klippa lagom mycket för ridningens skull (långhårig liten kaminponny) och slippa ha täcke inne (ponnyer klarar sig bäst utan är min hästs åsikt ;)). Fast varmt räcker iofs med runt 10, men det är ju trevligt att känna till ev gränser (förutom att hästen blir för varm).
Varma stall är bara för människans skull. Hästar mår bäst i kalla stall med bra ventilation. Klipper man hästen kan man lägga ett täcke på den. Vattenledningar isolerar man eller har cirkulerande vatten i för att undvika frysning. Tilläggsvärme i stall ska bara användas för att torka upp fukt, inte för att värma frusna ryttarhänder.

Varma stall är bara för människans skull. Hästar mår bäst i kalla stall med bra ventilation. Klipper man hästen kan man lägga ett täcke på den. Vattenledningar isolerar man eller har cirkulerande vatten i för att undvika frysning. Tilläggsvärme i stall ska bara användas för att torka upp fukt, inte för att värma frusna ryttarhänder.

Mao mår hästar dålig en stor del av året i Sverige när tempen ligger på 10 och uppåt?

Förlåt men jag har fortfarande inte sett en enda källa på att hästar behöver just KALLT. Bra luft - självklart! Och jag trivs precis lika bra i kalla stall, man blir ju varm av att arbeta. Ang värme i stallet (inte direkt värme i bemärkelsen direktvärmande el...) så var det snarare för byggnadens skull (inte enbart stallbyggnad) tanken dök upp och hästen är som sagt väldigt glad om den slipper täcke åtm inne.

Mao mår hästar dålig en stor del av året i Sverige när tempen ligger på 10 och uppåt?

Förlåt men jag har fortfarande inte sett en enda källa på att hästar behöver just KALLT. Bra luft - självklart! Och jag trivs precis lika bra i kalla stall, man blir ju varm av att arbeta. Ang värme i stallet (inte direkt värme i bemärkelsen direktvärmande el...) så var det snarare för byggnadens skull (inte enbart stallbyggnad) tanken dök upp och hästen är som sagt väldigt glad om den slipper täcke åtm inne.
Okej, oisolerade stall får jag nog säga istället för kallstall. För att få ett fungerande varmstall krävs både tillskottsvärme och i de flesta fall mekanisk ventilation som är dyrt i drift. mekanisk ventilation måste gå hela tiden för att ge ett tillfredsställande flöde av friskluft till hästarna. Hittills har jag varit i två stall där den mekaniska ventilationen har använts som den ska utan att folk har stoppat igen tilluftsdonen för att det inte ska bli "kallt" eller att de har stängt av fläkten. Min erfarenhet (och den är omfattande) är att de för många stallägare/ hästägare inte har kunskapen om hur deras ventilationssystem ska skötas vilket medför otillräcklig ventilation i stallet framförallt vintertid. Är folk beredda på att stallet ska vara ett kallstall så är risken mycket mindre att man försöker täppa igen friskluftsintag och frånluftstrumma vilket då medför bättre luft för hästarna. Det är min helt ovetenskapliga bedömning efter många hundra stallkontroller.

I see. Och jag förstår precis vad du menar :)

Tanken bakom mina undringar om temp är inte att snåla med uppvärmning genom att strypa ventilationen utan snarare att ha ryggen fri (i meningen att man vet om en övre tempgräns) om det blir "för bra", dvs stallet blir varmt trots bra/tillräcklig ventilation. Annars kan man ju bara öppna dörren för att få ner tempen om det är det enda som stör :p Men då hade man ju kanske kunna slopa en del återvinning av energin för stalldelen i stället, eller åtm i bemärkelsen att behålla den i stalldelen som värme.

tack för alla inlägg!

jag har provat att stänga dörren uppe på rännet och luckan upp till rännet och bara ha öppet stalldörren en liten bit, för att det inte ska bli korsdrag samt att hö och halm inte ska ta skada....men fy ftv f*n vad det luktade dagen efter!

nej, vi kom överens om att ha luckan upp till rännet öppen samt att ha logdörren öppen samt stänga stalldörren

en annan fråga som dök upp...
hur gör ni när det blir riktigt kallt, som förra vintern då hade vi -30 grader, låter ni det stå öppet då med???

vi har tyvärr is på insidan i stallet på väggar och fönster när det är så kallt....

tack för alla inlägg!

jag har provat att stänga dörren uppe på rännet och luckan upp till rännet och bara ha öppet stalldörren en liten bit, för att det inte ska bli korsdrag samt att hö och halm inte ska ta skada....men fy ftv f*n vad det luktade dagen efter!
nej, vi kom överens om att ha luckan upp till rännet öppen samt att ha logdörren öppen samt stänga stalldörren

en annan fråga som dök upp...
hur gör ni när det blir riktigt kallt, som förra vintern då hade vi -30 grader, låter ni det stå öppet då med???

vi har tyvärr is på insidan i stallet på väggar och fönster när det är så kallt....

Luktade vad? Ammoniak? Då har ni nog på tok för lite strö. I kombination med för dålig ventilation låter det ju som om ni får is på insidan av väggarna tom = ni har massor med fukt i luften inne i stallet - inte bra alls.

Jag är dock inte expert på sådant här :o

Nu blev det nog aldrig riktigt så kallt när min häst stod i kallstall. Det var nog som kallast kring -25 då. Hon stod inne med dörren öppen samt öppet upp på skulle (skullen var damsugen för att minimera dammet) utan täcke och har aldrig mått så bra som då. Jag tror att hästar mår bäst när de har en någorlund jämn temperatur dygnet runt. Om det är +5 inne och -20 ute så blir det stora och framförallt snabba kast i temperaturen.
Min erfarnehet är också att "uppvärmda" stall är ett elände vad gäller luftkvaliteten. Jag längtar efter tillståndet för mina uteboxar.

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 749
Senast: emptyrings
·
Hästvård Har ett kallblod som jag sitter och funderar lite på hur jag ska göra med. Han är inte riden sedan våren och har således väldigt dålig...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: Yrja
·
Anläggning Har en fundering om hur andra tänker... Jag har min häst uppstallad i ett stall där värme prioriteras före frisk luft medans jag är...
2
Svar
37
· Visningar
5 281
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix