Stall i Åbo polisanmält för djurskyddsbrott – boende i området oroliga för hästar som vistas utomhus i sträng kyla

Häststallet i Friskala på Hirvensalo i Åbo har blivit polisanmält. Anmälan bottnar i att en del hästar har varit utomhus i den stränga kylan som rådde natten mellan måndag och tisdag. Det skriver tidningen Turun Sanomat.

Samma här våra har endast tillgång till den på vinter halvåret men på lösdrift går dom ute året om då är det krav på vindskydd/ligghall. Som jag sa, i sommarhagen är det inte det men i lösdriften är det krav.
Mina går alltså inte på bete utan lösdrift, vindskyddet har de endast tillgång till under vinterhalvåret.

Här är från jordbruksverket
"Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats."

Samma här våra har endast tillgång till den på vinter halvåret men på lösdrift går dom ute året om då är det krav på vindskydd/ligghall. Som jag sa, i sommarhagen är det inte det men i lösdriften är det krav.

Det är hur du väljer att använda orden.
Det är inte krav på ligghall för att det är lösdrift utan för att det är ett vinterhalvår. I praktiken kunde du alltså haft lösdrift året om i samma hage hela tiden men valt att sätta in vindskydd/ligghall endast under vinterhalvåret.

Det jag menade för er som inte förstod är att under vintern är det krav på ligghall eller got form av vindskydd. Hur ni en vrider och vänder på det så måste dom ha vindskydd på vinterhalvåret.
Antog att man släppte sina hästar p bete/ i sommarhage på sommare men alla gör väl inte så antar jag.

Det jag menade för er som inte förstod är att under vintern är det krav på ligghall eller got form av vindskydd. Hur ni en vrider och vänder på det så måste dom ha vindskydd på vinterhalvåret.
Antog att man släppte sina hästar p bete/ i sommarhage på sommare men alla gör väl inte så antar jag.

Ja, det gäller i Sverige......ingen har sagt mot dig här men det är viktigt hur man uttrycker sig i skrift för att få folk att förstå. Det är ju inte upp till läsaren att tolka rätt utan till den som skriver att skriva rätt. Vi ser ju bara det som står och kan ju inte veta vad du menar ”egentligen”.

Om man råkar skriva fel så är det ok men man får ju förstå då att man inte varit tydlig.

Bu
Det var tämligen klart, även om det går att missuppfatta om man vill.

Däremot är jag av åsikten att hästar är minst lika mycket i behov av skydd på sommaren. De behöver skugga och gömma dig för insekter och det kan bli både kallt och regnigt på sommaren samtidigt som de har en tunn sommarpäls.

Bu
Det var tämligen klart, även om det går att missuppfatta om man vill.

Däremot är jag av åsikten att hästar är minst lika mycket i behov av skydd på sommaren. De behöver skugga och gömma dig för insekter och det kan bli både kallt och regnigt på sommaren samtidigt som de har en tunn sommarpäls.
Ja våra hästar har skydd året om.

Vilket redan har sagts x antal gånger i tråden ...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen har fått en anmälan gällande ett häststall i Friskala på Hirvensalo, skriver Turun Sanomat. Invånarna i området har oroat sig...
Svar
0
· Visningar
246
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama