- Svar: 70
- Visningar: 6 232
Häststallet i Friskala på Hirvensalo i Åbo har blivit polisanmält. Anmälan bottnar i att en del hästar har varit utomhus i den stränga kylan som rådde natten mellan måndag och tisdag. Det skriver tidningen Turun Sanomat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad? Lägg ner, jag har inte skrivit någonstans att hästar inte kan vara ute i kyla. Och det finns någonting som heter täcken man kan lägga på en häst. Och mat, det skyddar också hästarna från att frysa till stor del. Och vindskydd, hört tala som det? Vindskydd kan komma i form av skog osv också, inte bara av ligghallar.Så ingen utevistelse utan isolerat hus med stängd dörr? För hur skyddar man sig annars från just kyla?
Skydda sig från kylan ja, en ligghall skyddar från nederbörd och vind inte kyla om det inte hänger värmelampor i taket.Det var inte så jag uppfattade av artikeln, eller av det som veterinären verkar ha sagt.
"Om inte hästen har någon plats där den kan skydda sig mot kylan ska den då hållas inomhus."
Det tolkar jag som att veterinären tycker dom borde bara ha någon form av skydd, inte att dom inte ska vara ute alls.
Frisk häst eller inte, alla hästar klarar inte hur kallt som helst eller trivs i det, precis som alla inte klarar vilken värme som helst. Det är ju individer.
Nja, banveterinären bestämmer och det är för hästarnas skull. -25 är köldgräns. Förra veckan körde vi trav i Boden. Banveterinären kom fram till att det var -24,75 så vi körde lopp.Regeln är för kuskarna inte hästarna.
Det finns olika varianter av kyla. Trodde dom flesta visste om att vinden gör kylan betydligt värre, även råare luft. Det kan vara för kallt för hästar att trivas när det är betydligt varmare om det är dåligt väder också. Sluta stirra dig så blind på graderna i sej, det handlar om hur det känns, inte bara om hur många grader kallt det är.Skydda sig från kylan ja, en ligghall skyddar från nederbörd och vind inte kyla om det inte hänger värmelampor i taket.
Är bara gradantalet som tas upp i artikeln så blir svårt att börja prata om vind när det inte tas upp, eller börja prata foder eller om hästarna har täcke eller inte mm mm.Det finns olika varianter av kyla. Trodde dom flesta visste om att vinden gör kylan betydligt värre, även råare luft. Det kan vara för kallt för hästar att trivas när det är betydligt varmare om det är dåligt väder också. Sluta stirra dig så blind på graderna i sej, det handlar om hur det känns, inte bara om hur många grader kallt det är.
Vart skrev jag det?
Jag har jobbat utomhus på byggen vintertid, är det -30 är det inte lika kallt som när det är -15 vid havet, eftersom då har isen lagt sig och det är en torr kyla till skillnad mot en rå!Visste inte det var i finland. Men oavsett tycker jag hästar alltid mer eller mindre bör ha tillgång till någon form av skydd om dom vill. Även om det på många ställen är omöjligt att fixa..
Har alltid hört att det är för kuskarna, men å andra sidan bor jag där det kommer ner till -20 var 10 år eller så.Nja, banveterinären bestämmer och det är för hästarnas skull. -25 är köldgräns. Förra veckan körde vi trav i Boden. Banveterinären kom fram till att det var -24,75 så vi körde lopp.
Vad? Lägg ner, jag har inte skrivit någonstans att hästar inte kan vara ute i kyla. Och det finns någonting som heter täcken man kan lägga på en häst. Och mat, det skyddar också hästarna från att frysa till stor del. Och vindskydd, hört tala som det? Vindskydd kan komma i form av skog osv också, inte bara av ligghallar.
Och sen beror det på omständigheterna, är det en rå vind när det är så kallt blir det väldigt jobbigt för många hästar, alla hästar älskar inte att stå i sådan vind i sån kyla. Vindstilla osv så visst, då räcker det med ett täcke oftast och mat. Vissa individer klarar sig även utan täcke.
Jag har också hört att det är så, men nu vet jag att det är banveterinärens beslut. skulle vi ha kökdgräns på -20 skulle man behöva ställa in tävlingsdagar och det vill man ogärna.Har alltid hört att det är för kuskarna, men å andra sidan bor jag där det kommer ner till -20 var 10 år eller så.
Eller vänta, senast jag kom ihåg att det var -20 var 2002.
När vi hade köldrekord på drygt -40 höll vi hästarna inne, men det var för att stallet inte skulle frysa ihop, inte för att skydda hästarna.
Har det inte att göra med att de drar ner stora mängder kall luft i lungorna under hög påfrestning?Jag har också hört att det är så, men nu vet jag att det är banveterinärens beslut. skulle vi ha kökdgräns på -20 skulle man behöva ställa in tävlingsdagar och det vill man ogärna.
Jag tror det. Har dock läst att dom har så långt luftrör att luften inte är så kall när dom kommer ner i lungorna? Men det lär ju finnas forskning på det! -25 var i alla fall inga problem för någon som valde att starta vad vi kunde se.Har det inte att göra med att de drar ner stora mängder kall luft i lungorna under hög påfrestning?
Om man utgår från artikeln så säger ägaren:
- De har varit ute på natten i kylan
- De har varit inne på dagen
Det verkar vara, vilket jag kan förstå vid vissa tillfällen, att det är någon form av skiftbyte för hästarna. Det kan ju vara så att man vill hålla stallet varmt och bara tar ut hälften på dagen och hälften på natten (OBS! Min egen tolkning).
Veterinären säger (vissa saker fritt tolkat):
-De kan inte vara ute alls när det är -30, oavsett mat, vatten eller täcke. De kan aldrig vänja sig vid det.
-Om det är så kallt ska en häst hållas inomhus.
Detta tyder på okunskap om nu detta är sant. Det betyder också att hästar i norr, i Skandinavien i allmänhet och Island i synnerhet, ska stå inne i vissa fall många månader. Ibland i sträck.
Något verkar ju fel i artikeln.
Tror ganska bestämt att hen menade skydd från regn, snö, kylani form av t.ex. vindskydd och ligghall vilket jag tror det är lag på att ha om man har lösdrift.Om det är -30 i halva Sverige så får man inte släppa ut hästar anser du? Är det god hästhållning, att tvinga dem stå inne på box dygnet runt?
Inte som det var formulerat i artikeln.Tror ganska bestämt att hen menade skydd från regn, snö, kylani form av t.ex. vindskydd och ligghall vilket jag tror det är lag på att ha om man har lösdrift.