- Svar: 70
- Visningar: 6 232
Häststallet i Friskala på Hirvensalo i Åbo har blivit polisanmält. Anmälan bottnar i att en del hästar har varit utomhus i den stränga kylan som rådde natten mellan måndag och tisdag. Det skriver tidningen Turun Sanomat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är sällan jättekallt på Island så att det skulle vara minus 30-grader i särskilt länge på Island är direkt osannolikt. Stall har man knappast åt alla hästar dock, merparten går ute för det mesta. Det är bara hästar i träning som står på stall.
Hästar har sällan problem med att det blir kallt, det är vind och nederbörd som ställer till det.
Antingen är det en okunnig veterinär eller så handklar det om ett missförstånd och journalisten har missuppfattat det. Hästar tål 30 grader bra om det är bra väder i övrigt. Det är betydligt värre med + 3 grader och regn.
Jo visst, men det var temperatur som du kommenterade. Och att hästar speciellt på Island speciellt inte skulle kunna vara ute på flera månader om de inte tålde 30 grader kallt som veterinären påstår.Jo, men något som Island har mycket av (antar jag) är fukt och vind. Det blir oftast kallare än bara kallt, som du ju också var inne på.
Jo visst, men det var temperatur som du kommenterade. Och att hästar speciellt på Island speciellt inte skulle kunna vara ute på flera månader om de inte tålde 30 grader kallt som veterinären påstår.
Nu missförstår du mig nog jag snackade inte om artikeln utan om den som skrev att hästar behöver något sorts skydd om dom går ute- har ingen koll på finska lagarna men här i Sverige måste lösdrifts djur ha något sorts vindskydd.Inte som det var formulerat i artikeln.
Det här är Finland, har du koll på finska lagar?
Utifrån artikeln så var det inte lösdrift utan hästarna stod på stall på dagen. Kanske för att stallet inte ska frysa.
Endast under sk icke vegetativ tid, finns inga krav på vindskydd under sommarhalvåret.Nu missförstår du mig nog jag snackade inte om artikeln utan om den som skrev att hästar behöver något sorts skydd om dom går ute- har ingen koll på finska lagarna men här i Sverige måste lösdrifts djur ha något sorts vindskydd.
På sommaren är det bete. Menade lösdrift då man går ute året om. Alltså på vintern och då måste det finnas vindskydd och det brykar inte snöa på sommaren vad jag vet =)Endast under sk icke vegetativ tid, finns inga krav på vindskydd under sommarhalvåret.
Vindskydd brukar vara populärast på sommaren, åtminstone vad jag sett.På sommaren är det bete. Menade lösdrift då man går ute året om. Alltså på vintern och då måste det finnas vindskydd och det brykar inte snöa på sommaren vad jag vet =)
Vindskydd, ligghall vad du än har så är det ett krav när dom går på lösdrift.Vindskydd brukar vara populärast på sommaren, åtminstone vad jag sett.
Mina hästar går på lösdrift i princip året om, enda gångerna, förutom vid nyår, som jag brukar ta in dem är just på sommaren. Deras ligghall/vindskydd har de inte tillgång till sommartid eftersom det inte ligger i sommarhagen men är inte insekterna förjävliga så går de på lösdrift även sommartid.På sommaren är det bete. Menade lösdrift då man går ute året om. Alltså på vintern och då måste det finnas vindskydd och det brykar inte snöa på sommaren vad jag vet =)
Golfströmmen går förbi Island, och håller temperaturerna uppe. Snittet ligger på några enstaka minusgrader på vintern,Jag förstår vad du opponerar dig emot. Jag tänker dock att temperaturer som är ganska höga blir kallare med blåst och fukt. Det gäller dock alla länder men jag tänkte (kanske felaktigen) att det var blåsigare och fuktigare på Island än de andra nordliga länderna eftersom det ligger mitt i havet.
Temperaturen före vind och fukt är ju tämligen ointressant, det som blir är ju det viktigaste.
Det som är intressant är väl låg och förordning, och den enda punkt som handlar om hage är citerad redan.Finns det någon som kan länka till den finska motsvarigheten till Jordbruksverket? Jag har googlat men hamnar bara fel hela tiden.
Samma här våra har endast tillgång till den på vinter halvåret men på lösdrift går dom ute året om då är det krav på vindskydd/ligghall. Som jag sa, i sommarhagen är det inte det men i lösdriften är det krav.Mina hästar går på lösdrift i princip året om, enda gångerna, förutom vid nyår, som jag brukar ta in dem är just på sommaren. Deras ligghall/vindskydd har de inte tillgång till sommartid eftersom det inte ligger i sommarhagen men är inte insekterna förjävliga så går de på lösdrift även sommartid.
Det var inte vad jag frågade efterDet som är intressant är väl låg och förordning, och den enda punkt som handlar om hage är citerad redan.
Finns ingen exakt motsvarighet skulle jag vilja påstå. Uppdelat på flera instanser lite beroende på funktion.Finns det någon som kan länka till den finska motsvarigheten till Jordbruksverket? Jag har googlat men hamnar bara fel hela tiden.
Men det finns inget sådant.Det var inte vad jag frågade efter
Finns ingen exakt motsvarighet skulle jag vilja påstå. Uppdelat på flera instanser lite beroende på funktion.
Ok tack! Då var det inte så konstigt att jag inte hittade någotMen det finns inget sådant.