Stall i Åbo polisanmält för djurskyddsbrott – boende i området oroliga för hästar som vistas utomhus i sträng kyla

Häststallet i Friskala på Hirvensalo i Åbo har blivit polisanmält. Anmälan bottnar i att en del hästar har varit utomhus i den stränga kylan som rådde natten mellan måndag och tisdag. Det skriver tidningen Turun Sanomat.

... va? -30 grader med päls och/eller täcke och tillgång till mat har inte jag upplevt varit ett problem för hästar som är vana att gå ute. Måste vara något mer bakom än att de bara gått ute?
Håller med fullständigt!

Gud vilken konstig artikel, och vad är det för veterinär som säger att hästar inte klarar -29 grader?? En väldigt tunn häst utan mat, visst. Men en häst med päls för ändamålet som har gott hull och tillgång till mat? Kanske täcke om den behöver det. Men alltså? Nej jag ser inte problemet alls.

Låter som på artikeln när det är runt 29 grader minus så ska alltid hästar stå inne oavsett tillgång till mat, täcke osv.
I början står det att det var 20 minus när de besökte stallet. Undrar om även det ansågs som för kallt?
Sen undrar jag var detta en lösdrift?
Tycker artikeln var riktigt skum.

Fast hästar ska ha någonstans att gå in, om det är så kallt plus vind osv så ska hästarna kunna ha en bra liggplats och skydd även om dom själva inte väljer att använda det alltid, plus tillgång till mat. Sen beror ju mycket på vad det är för typ av hagar.

Man får inte glömma att långt ifrån alla stall är särskilt varma, vart i flertalet stall där temperaturen gått neråt 20 grader kalla vintrar, men då har ju hästarna skydd mot vind och dom har tillgång till mat. Íngen nånsin vad jag har hört har tyckt synd om hästar som står i kalla stall eller uteboxar.

Jag förstår fullt ut att folk reagerar ifall hästar står i tråkiga hagar utan skydd eller fri tillgång till mat när det är så kallt.

Fast hästar ska ha någonstans att gå in, om det är så kallt plus vind osv så ska hästarna kunna ha en bra liggplats och skydd även om dom själva inte väljer att använda det alltid, plus tillgång till mat. Sen beror ju mycket på vad det är för typ av hagar.

Man får inte glömma att långt ifrån alla stall är särskilt varma, vart i flertalet stall där temperaturen gått neråt 20 grader kalla vintrar, men då har ju hästarna skydd mot vind och dom har tillgång till mat. Íngen nånsin vad jag har hört har tyckt synd om hästar som står i kalla stall eller uteboxar.

Jag förstår fullt ut att folk reagerar ifall hästar står i tråkiga hagar utan skydd eller fri tillgång till mat när det är så kallt.
Har Finland samma lagar som Sverige?
Hästarna hade varit inne 6 till 7 timmar så bara 1 till 2 timmar mindre än lagen säger i Sverige för att ha hästarna ute utan ligghall.

Hästarna hade varit inne 6 till 7 timmar så bara 1 till 2 timmar mindre än lagen säger i Sverige för att ha hästarna ute utan ligghall.
Visste inte det var i finland. Men oavsett tycker jag hästar alltid mer eller mindre bör ha tillgång till någon form av skydd om dom vill. Även om det på många ställen är omöjligt att fixa..

Jag vill minnas att det är så att hästarna inte får gå ute på nätterna utan ligghall/lösdrift. Inte som i Sverige att det är antalet timmar i hagen som avgör (dvs hästarna kan gå ute i skift).

Jag tänkte inte på det, ibland läser man snabbt bara och tänker inte på namnen i sej. Fantastiskt om alla andra gör det men det gör inte alltid jag. Är det något slags brott på något sätt att inte fokusera på orterna i en viss artikel? Varför denna upprördhet annars liksom..seriöst, tagga ner.

Vad ens har curlande med att man inte vet om ortnamn? Du får nog ta och uppdatera dig lite.
Om det är -30 i halva Sverige så får man inte släppa ut hästar anser du? :confused: Är det god hästhållning, att tvinga dem stå inne på box dygnet runt?

Om det är -30 i halva Sverige så får man inte släppa ut hästar anser du? :confused: Är det god hästhållning, att tvinga dem stå inne på box dygnet runt?
Hur fick du det till det att det var det jag menade? Dessutom citera ett helt annat inlägg än vad jag skrev om att ha hästar ute i kyla..jösses...lite lite snudd på pinsamt där.

Men visst, tycker du dom kan stå ute i den kylan utan skydd, mat eller täcken i en liten hage så okej. Jag tycker inte det är okej. Alla tycker vi olika, mina hästar har alltid fått ha mat och antingen skydd eller täcke på sig när det varit så kallt.

Alltså i det här fallet verkar det ju handla om att alls sätta en hov utanför stalldörren vid kanske -20 och kallare. Klart att en frisk häst kan vara ute då.

Alltså i det här fallet verkar det ju handla om att alls sätta en hov utanför stalldörren vid kanske -20 och kallare. Klart att en frisk häst kan vara ute då.
Det var inte så jag uppfattade av artikeln, eller av det som veterinären verkar ha sagt.

"Om inte hästen har någon plats där den kan skydda sig mot kylan ska den då hållas inomhus."

Det tolkar jag som att veterinären tycker dom borde bara ha någon form av skydd, inte att dom inte ska vara ute alls.

Frisk häst eller inte, alla hästar klarar inte hur kallt som helst eller trivs i det, precis som alla inte klarar vilken värme som helst. Det är ju individer.

Senast ändrad:
Det var inte så jag uppfattade av artikeln, eller av det som veterinären verkar ha sagt.

"Om inte hästen har någon plats där den kan skydda sig mot kylan ska den då hållas inomhus."

Det tolkar jag som att veterinären tycker dom borde bara ha någon form av skydd, inte att dom inte ska vara ute alls.

Så ingen utevistelse utan isolerat hus med stängd dörr? För hur skyddar man sig annars från just kyla?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen har fått en anmälan gällande ett häststall i Friskala på Hirvensalo, skriver Turun Sanomat. Invånarna i området har oroat sig...
Svar
0
· Visningar
246
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama