stall för två hästar, hur får man ihop det?

Sv: stall för två hästar, hur får man ihop det?

Oh, så underbart lätt. En häst som ute springer sönder sig totalt, eller inne klättrar på väggarna och fastnar i vattenkoppen. Sliter loss rörsystemet i paniken och blötlägger hela boxen.

Ja, det är "bara" att uppfostra...

Gazque:

Varför skulle det vara elakt att lära en häst att den kan komma att behöva vara ensam ibland?

Då är det väl mer elakt att inte lära dem det, då är det ju upplagt för onödig stress och strul för både hästen som blir tvungen att vara ensam och för människorna runt omkring när det blir problem.

Lovisaleonora:

Ja det är faktiskt bara att lära hästen att vara ensam, och i tex boxen ska det inte finnas saker som en häst kan ha sönder. Ganska dumt att dra tex vattensystemet i boxen när man många ggr kan gömma de i tex stolparna.

Men visst det är mycket lättare att lära fölis att vara ensam än gammaltant 20 år att vara ensam om gammeltant aldrig varit ensam tidigare i sitt liv.
Men de flesta hästar med några år på nacken torde ju varit ensamma några ggr i sitt liv..

Man får helt enkelt träna på det som man måste med det mesta..

Fast ALLA hästar går inte att träna, om man inte vill bli av med dem på kuppen. 99.9% av alla hästar kan lära sig vara själva även om de lär sig det i vuxen ålder. Men tyvärr inte alla.

Och inget i boxen att skada sig på är vist, men med en som är rent fobiskt för att vara själv omöjligt, för dels kan hästen skada sig själv när den flippar ur, dels är boxväggarna i sig en skaderisk.

Jag har haft en som verkligen inte gick att lämna ensam, innan dess ansåg jag dock som dig att 'alla går att lära'. Nu har jag korrigerat det uttalandet till att NÄSTAN alla går att lära det. (I vuxen ålder, föl boorde man kunna lära alla, men är ju inte mycket tröst om man köper ett icke-föl).

Men, de allra allra flesta lär sig med träning, och de flesta är det inte ens speciellt svårt. Men det finns de som helt enkelt inte fixar att lämnas själva.

Okej NÄSTAN alla går att träna men i mångt och mycket så är det faktiskt människan som ger upp träningen löjligt fort för att "det går inte" allting går om man ger sig fan på det, men visst det kan kosta en del pengar och bli en hel del blod svett och tårar under tiden men det verkar inte alla förstå (säger inte att du är en sån).

Men visst jag vet att jag är envisare än synden och jag är envisare än de flesta som påstår sig vara de envisaste av de envisa, men det är nog därför jag får resultat med...

Visst boxväggar kan vara farliga, men går de sönder av ett gäng hästsparkar har man med all säkerhet valt för klena material och ja då går det som det går... Om hästen gör illa sig pga att den slår ett knä i boxväggen eller så ja då får hästkraken faktiskt skylla sig själv, dem har trots allt en hjärna och de brukar lära sig att såna dumheter gör ont efter ett tag.

Håller med Alexandra W, många hästar går att lära, andra går inte. Min gammelman var helt galen om han lämnades ensam i stallet (han klättrade bokstavligen på väggarna = stor risk att skada sig), och det under de drygt 20 åren jag hade honom. Däremot kunde han stå ensam ute i hagen vilket underlättade en hel del.

Men till ts fråga:
Jag har nu två hästar och båda hästarna kan stå själva i stallet (men tvärt emot gammelhästen ränner de runt som tokar om de är ensamma i hagen), så om de måste vara ensamma ett par timmar för ett klinikbesök så skulle det funka för mig. Om det skulle vara en längre frånvaro vet jag att jag skulle få låna en häst av någon granne (har en granne med Islandshästar och en granne med galoppörer). I värsta fall skulle det inte heller vara omöjligt att få låna en stallplats av grannen med galoppörer några dagar om det riktigt knep. Nu har inte grannarna det problemet (de har fler hästar än jag) men de skulle givetvis få låna box av mig om de hamnade i samma situation (jag har tre boxplatser men bara två hästar)

En vattenkopp finns i de flesta boxar. Till vattenkoppen går en rörledning. Eller har du trådlöst vatten? Fastnar hästen i vattenkoppen blir det belastning på det den är sammankopplad med. Rörledning. Inte så himla svårt, eller hur?

Ett godkänt stall går fortfarande att göra sig illa i, det går inte att madrassera boxarna. Och tokstollar skadar sig då, om de blir hysteriska. Går inte att undvika.

Ja, du får hantera dina djur hur du vill, mina normala kusar får lära sig att stå själv. Men de som slår sönder sig med konvalcens på i bästa fall 6 månader - nej, de håller jag inte på och lallar med.

Visst boxväggar kan vara farliga, men går de sönder av ett gäng hästsparkar har man med all säkerhet valt för klena material och ja då går det som det går... Om hästen gör illa sig pga att den slår ett knä i boxväggen eller så ja då får hästkraken faktiskt skylla sig själv, dem har trots allt en hjärna och de brukar lära sig att såna dumheter gör ont efter ett tag.

En häst som är panisk/fobisk bryr sig inte om sånt, den känner inte att det gör ont, och är inte i ett sinnestillstånd att kunna ta in kunskap/intryck/etc.

Nu vet vi inte var mitt sto skadade sig, men hon skadade allvarligt långa tåsträckaren i carpalsenskidan. Enligt opererande veterinär så måste knäet med kraft tryckts mot ett plant, hårt underlag och sen glidit på/mot underlaget. Dvs kan ha gått omkull i hagen och landat på en sten - eller så kan det ha varit en boxvägg. Det var hon som var den som INTE gick att vänja/träna. Och hon kan tyvärr ha skadat sig under något av de försök jag gjorde innan jag insåg att det är inte värt risken (helt enkelt för hon blev SÅ hysterisk, och det var åt helsike för stor skaderisk).

Jag skriver 'hon var', för hon blev fyra år gammal, hon fick tas bort pga skadan. Som hon kan ha ådragit sig mot en plan boxvägg.

Och som lovisaeleonora skriver, är det värt 6 månaders konvalescens t ex för att de kanske själva ska fatta att 'det gör ont att göra så'? Om de nu överhuvudtaget är 'med' såpass att de där och då ens MÄRKER att det gör ont.

Med tiden kanske hon lärt sig, kanske inte. Jag såg till hon inte behövde lämnas ensam, helt enkelt för det inte var risken. Hon gick fint åka till ett nytt stall som var tomt, då kunde hon vara själv. Hon gick kanonbra att rida själv etc. Men hon klarade inte att lämnas själv, varken inne eller ute. Inte ens om hon fortfarande såg den andra hästen. Hon var tyvärr likadan fast värre när hon stod på klinik, hon gick i taket om EN av hästarna där gick ut ur stallet.. (Hemma så kunde en kompis av två lämna hage/stall utan att hon fick frispel dock)

Och nej, de hade inte misslyckats med ensamhetsträningen eller något. Hon var fullblod, köpte henne som treåring från tränaren. Frågade om hon kunde vara ensam då det är viktigt för mig. Ägaren sa ärligt att 'tja, de är ju sällan ensamma här, men hon kan ju gå i egen hage bredvid de andra, och är inga problem att rida ut på själv'. Så jag tänkte att 'bra bra' och resonerade som att hon inte varit ensam-ensam var ju inget problem, just för 'de vänjer sig' - och hellre en som inte varit ensam-ensam men som de 'misslyckats' med och lärt sig att inte kunna.

Så fel jag antog där... Det var hon som fick mig att inse att det inte alls är så himla 'bara träna, de vänjer sig med tiden'. Hon fick mig att skrota mitt 'äh, låt dem springa/snurra/skrikna, de tröttnar när de inser det inte hjälper'. För det är ENORM skillnad på en 'normalstressad' häst, och en som fått regelrätt panik. Att tycka att en sån häst 'lär sig det gör ont' är som att tycka att 'det är bara att styra' en häst som skenar. De är helt enkelt inte påverkbara eller medveten om sin omgivning när de blir panikslagna, och hjärnan är inte emottaglig för input.

Men som sagt, de allra allra flesta är mellan inga som helst problem och löser sig med lite tålamod och träning.

En vattenkopp finns i de flesta boxar. Till vattenkoppen går en rörledning. Eller har du trådlöst vatten? Fastnar hästen i vattenkoppen blir det belastning på det den är sammankopplad med. Rörledning. Inte så himla svårt, eller hur?

Ett godkänt stall går fortfarande att göra sig illa i, det går inte att madrassera boxarna. Och tokstollar skadar sig då, om de blir hysteriska. Går inte att undvika.

Ja, du får hantera dina djur hur du vill, mina normala kusar får lära sig att stå själv. Men de som slår sönder sig med konvalcens på i bästa fall 6 månader - nej, de håller jag inte på och lallar med.

Som sagt man måste ju inte dra ledningarna I BOXEN man kan gömma dem i väggar och stolpar så de inte går att fastna i och slita sönder för att det råkar stå en tokig häst där, finns många olika varianter på vattenkoppar som är betydligt bättre än andra vad gäller skaderisk osv.

Har inte sagt att det inte går att göra sig illa i en box, men jag tycker inte det ska finnas saker att göra sig illa på där tex som vattenledningar som faktiskt många ggr kan sitta på bättre sätt än vad de gör i de flesta stall och släta väggar är i regel inte speciellt farliga.

Jadu mina går alldeles utmärkt att ha ensamma och bli lämnade, dock gillar lillkillen det inte men han får lära sig det som de andra också har fått göra om de inte klarat det från dag 1 när de kommit. Men visst är det skillnad på hur fort de lär sig, min lillgrabb är väldigt flockbunden så där är det knepigare men det går även fast de flesta jag känner hade gett upp för länge sen.

Men är det jättesvårt att förstå? Även om ledningen inte går I boxen måste den gå TILL vattenkoppen?!

Haken skulle jag anta var att vattenkoppen ju sticker ut, och måste det för de ska kunna använda den. Och om då vattenkoppen bryts loss från väggen, så bryts ju ledningarna av eller iaf går sönder, och vattnet kommer av rinna/strömma/forsa tills någon stänger av tillförseln till ledningen. Dvs det som händer är samma sak som när en vattenkopp fryser sönder t ex, koppen går sönder, ledningarna står under tryck, och vattnet kommer fortsätta rinna/spruta till man stänger av huvudvattnet och lagar ledningen.

Inte just att vattenkoppens utformning var en skaderisk pga olämplig utformning, men det är något som står ut från väggen och då 'överdelen' är oskyddad (för de ska kunna dricka) så kan en häst som fått frispel tex sätta sig på den, eller stegra sig och sätta en hov i den, kicka bakut på den eller nåt - och både riskera skador, samt då pool i boxen.

Men är det jättesvårt att förstå? Även om ledningen inte går I boxen måste den gå TILL vattenkoppen?!

Du verkar ju inte vara med i matchen du kan ju sätta koppen in i väggen till ledningen inte speciellt avancerat även fast de flesta inte har så och då kommer då fasiken ingen häst åt ledningen även om de har sönder koppen.

Det beror ju på hur man har den. Finns kopplingar som gör att vattnet inte forsar även om ledningen slits sönder, som stopp med jämna mellanrum i ledningarna som man måste aktivera på olika sätt beroende på modell för att få flöde.

I våra vattenkoppar kan hästen sätta sig om den så vill utan att den förstörs, de är liksom inbyggda så den inte kan brytas åt något håll men visst gemeneman har inte så men då kan jag tycka att man får skylla sig själv om man inte vill tänka ett steg längre som stallägare eller vem det nu är som installerar grejerna.

Hakvt KL

Jag har haft hästar tidigare som inte gillat att bli lämnade ensamma och de har gått att vänja så att det funkar ok. Den jag har nu är en stor bruksnordis som är uppväxt i flock och vad jag nu förstått i princip aldrig behövt vara ensam tidigare. Ingenting har gått sönder ännu men det handlar om ganska stora krafter när han sparkar och häver sig mot väggarna, slänger sig med hela sin tyngd. Ute i hagen vet jag inte om jag kommer våga att ha honom, iom att han faktiskt hoppat ut. Även om det blir bättre och han går med på att vara själv - vad händer när han får för sig att hoppa ut för att några andra rider förbi och han ser sin chans att få sällskap? Jag kan ju fixa högre staket, men har han väl bestämt sig så SKA han ut och då finns det inga staket som stoppar honom. Jag ser inte gärna att han springer genom trådarna istället...

Nu är han inte så gammal och jag kommer att ge det lite tid med att vänja honom undan för undan, men jag vill heller inte lämna honom ensam dagar i sträck om han mår dåligt av det. Han har redan blivit lite bättre sedan han kom och jag är villig att lägga mycket tid på träning så det är mycket möjligt att det blir bättre. Men sedan handlar det ju även om vilka risker man är villig att ta, både för min egen, hans och andras säkerhet, bara för att det liksom ska gå till varje pris. Jag har svårt att bara se det som att han får skylla sig själv om han gör sig illa, när det handlar om att han blir så orolig att han får panik. För mig vore det nog en bättre lösning att då skaffa ytterligare ett sällskap till honom, om det mot förmodan inte skulle fungera.

Och dessutom, Lovisaleonora_s problem är väl inte löst bara för att man har en annan ledning till vattenkoppen? Det lär fortfarande vara massor kvar som hästen kan skada sig på.

Tror du på fullt allvar att jag börjar sätta in nya, udda lösningar i andras boxar, i andras stall? Bara för att jag av princip ska lära en äldre häst något som är helt vansinnigt och kommer att ge mig gigantiska veterinärkostnader - om hästen inte skadar sig för livet?! Varför?

Jag är inte dummare än att jag accepterar att hästar är individer. Om en häst p g a sitt beteende skadar sig när den lämnas ensam, så tänker jag faktiskt inte lämna den ensam. Jag har inte köpt den för att bevisa att jag kan lära den något. Jag har köpt den för att bl a rida den, inte åsamka den smärta och skada.

Varje häst är en individ och ska bedömas som en sådan. Och hanteras som en sådan. Att placera in hästar i en stor klump, i ett fack och av principer forma dem likadant får andra gärna syssla med, jag vill ha både hjärta och hjärna i min hästhantering. Och respekt för individen.

En häst som slår sönder sig mot en vägg när den står och slår i panik är en häst som kommer att få ont. Och även om du struntar i det och tycker att det är en "dum häst" så ser jag ett värde i hästen/individen och tänker inte behandla den illa för att ha rätt.

Det är jätteroligt att du är duktig och uthållig och uppfostrar hästar på löpande band, själv har jag lite annan inriktning på min hästhållning

Nej, jag fick inte ihop det..

Min stora kille gillar verkligen inte alls att vara själv, vare sig i box eller hage, han far fram som en vilde :(

Skaderisken samt det psykiska lidandet tyckte jag inte alls var god hästhållning så jag valde att leta efter en sällskapshäst. Jag hittade en helt underbar gammal farbror som fick flytta hem till oss och tack vare detta har jag nu ett harmoniskt och lyckligt stall, inga skador, tappskor eller sönderstressad häst. Dessutom kan jag njuta bättre av mina turer med hästarna då jag vet att de som blir lämnad hemma är lika nöjda ändå.

äsch.. har man råd med eget stall och två hästar har man väl råd med en sällskapsponnie också? En a- eller b-ponny som helst är gammal. (jag köpte en ungponny som sällskap men upptäckte att den behövde ju mer aktivering än vad en äldre hade behövt)

Jag har ett stall med mina två hästar. Min ponny klarar sig utan sällskapshästen, men sällskapshästen klarar sig inte utan min ponny :D När min ponny fick fång och vi skulle åka till klinik fick sällskapshästen vackert följa med, alla veterinärer var väldigt förstående och snälla. Det skulle nog gå att ha dom ifrån varandra, men både jag och vet tyckte det var onödigt, sällskapshästen var ju inte till besvär.

Det finns många stall här och om vi av någon anledning skulle behöva ha hästarna ifrån varandra så kan man alltid låna över någon annans häst, eller flytta tillfälligt till deras stall, det löser sig alltid på något sätt :)

Vi har funderat ett tag på att flytta till en egen liten gård och få plats för två hästar. Lite funderingar runt det, om ena hästen blir sjuk och behöver åka till klinik heldagar eller längre perioder. Hur gör man då med andra hästen? Och hur bra är det egentligen för hästarna att bara vara två stycken?

Man skaffar två till:idea:

Då är det aldrig problem att rida ut med två och ha två hemma. Kanske kan du ha inackorderingar?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 627
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 979
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Grazing
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 647
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka