Stall eller lösdrift?

E

Ego Boy

Hej!

Jag funderar på för- och nackdelar med stall kontra lösdrift. Vilka är fördelarna med respektive lösning? Är lösdrift så bra, billigt och behändigt som en del påstår? Någon som har erfarenhet av "Active Stable"-lösningen?

Sv: Stall eller lösdrift?

Om jag tänker på egen gård med eget stall/lösdrift...

Jag tycker lösdrift är mycket smidigare. Hästarna blir lyckligare, friskare, får leva så naturligt det går helt enkelt. Hästar mår bättre av fri tillgång (gärna begränsad så de inte kan gluffsa i sig) eftersom det är naturligt för dem.

Men det blir mer belastning på marken såklart. Om man inte har tillgång till stall så är det ibland trist på vintern när man inte kan ta in dem någonstans. Här har vi ju bara haft ligghallen att tillgå vilket har varit lite blött ibland :angel: (tillgång till box i närheten vid skada lr liknande)

Det är smidigt att mocka ur en lösdrift om man har byggt den så man kan komma in med tex liten grävmaskin (som vi inte gjort :rofl:)

Stall är väl mest bekvämt för människan tror jag. Det är skönt att kunna komma in, ha hästen inne på nätterna före tävling. Vissa hästar uppskattar dock att komma in på kvällarna (dagarna på sommaren) men jag tror mest det handlar om vana.

Nackdelar är väl att man begränsar deras naturliga sätt att leva, särskilt om man dessutom har spilta. De kan utveckla olater pga understimulering (detta hänger ju helt på foder och sysselsättning, miljö).
Det är inte naturligt eller bra för magen att få några kg hö då och då som de slänger i sig och sen stå på tom mage, i vissa stall hela natten.

Jag föredrar lösdrift, alltid.
Jag har just nu nordsvensk och shettis på lösdrift. Men här har också varit halvblod, quarter, arab utan problem.

Stall:
Fördelar:
- lättare att kontrollera hur mkt hästen dricker/äter
- oftast är hästen alltid ren
- mysigt att öppna stalldörren och mötas av en gnäggning på morgonen :D
-kräver inte så stor markyta
-daglig hantering av hästen
nackdelar:
- inte så naturligt
- mycket tid går åt till att släppa ut/in, mocka, strö mm.
- mycket strö = dyrt (beror ju lite på strö, om man har bädd eller inte osv. )
- tjocka ben/hosta o. dyl. är ngt jag tror är vanligare hos uppstallade hästar.

Lösdirft:
Fördelar:
-naturligt
- hästarna rör på sig mycket och har frisk lyft 24/7= friskare hästar
- billigare
- mindre tid åt stallsysslor = mer tid åt hästen
- min erfarenhet är också att hästarna blir mer lätthanterliga (förutsatt att man faktiskt umgås med sin häst, inte låter den gå vind för våg) då de inte står inne och 'laddar' en stor del av dygnet

Nackdelar:
- kräver mer mark
- kräver att man faktiskt hanterar sin häst dagligen efterom det inte kommer gratis med in/utsläpp osv.
- man kan mötas av en VÄLDIGT lerig häst delar av året
- kan kräva en större uppsättning täcken om man har en lite känsligare häst
- svårt att ha full koll på hur mycket hästen äter/dricker samt hur avföringen ser ut.

Har ingen erfarenhet av active steble, men tycker at det låter som en väldigt bra lösnig.
Jag är helt klart för lösdrift!

Du du fått två väldigt bra svar om fördelar/nackdelar som jag i stort håller med om så kan jag komma med lite input på active stable, där jag sett en anläggning och i utbildning haft stor diskussion om det.

Fördelar:
- Man har koll på hur mycket hö och kraftfoder varje häst äter.
- Hårdgjord yta vilket gör att det inte blir så lerigt där hästarna rör sig mycket.

Nackdelar:
- Ej förenligt med djurskyddslagen, då man har el i foderstationerna
- Färre foderstationer än hästar, vilket ger en ganska stor stress för vissa av hästarna, även om bara en kan gå in åt gången kan de andra stå utanför och "vakta".
- Vissa hästar kan lura foderstationerna och på så vis få i sig mer hö.
- Oftast väldigt liten yta att röra sig på och samtidigt väldigt många hästar.
- Dyrt att anlägga.
- En stor ligghall till väldigt många hästar, får alla komma in när de vill?

Jag är alltså inte så förtjust i active stable som du ser... Man kan dock ta till sig av vissa av deras idéer när man gör en bra lösdrift med mer mark. Tex hårdgjord yta vid matstället, rullyta av sand, olika stationer där hästarna kan få stimulans (men har man stor kuperad hage med träd behövs det sällan), etc. Istället för foderstationer kan man använda sig av begränsad ständig tillgång, med tex hönät med små hål eller låda med galler, så att hästarna hela tiden har tillgång till hö men inte i stora mängder vilket kan göra att de blir tjocka. Har man 3-5 hästar i varje hage har man också ganska så bra individkoll.

För mig finns inget annat sätt än uppstallning i lösdrift. Det kan dock vara skönt att ha ett stall eller någon annan yta inomhus att gå in i vid vissa tillfällen, när man gör iordning hästen el dyl.

Sätter man en gps-sändare på sin häst kan man ju ha någorlunda koll på hur mycket den äter/dricker, iaf på tiden den tillbringar vid dessa stationer om de är med ett visst avstånd ifrån varandra. Om man gör tillräckligt många ät"stationer" (foderlådor tex) och vattentunnor så får hästen troligtvis tillfälle att använda sig av dessa när den är i det området. Viss överskattning kan säkert göras då de tar vissa pauser i ätandet tex.

Att stall inte kräver så stor markyta blir jag lite arg över. Jag blir även förvånad över vissas (inte i den här tråden) resonemang om att man tar in hästen i boxen eftersom den nog hade tråkigt i hagen, eller att man tror att den vill in för att den står vid grinden. Är en lösdrift dåligt utformad kan hästarna dock tycka att det ibland är skönt att komma in och sova. Men då borde man ju inte tänka på att stalla upp hästen, utan på att förbättra sin lösdrift :)

Jag har funderat på att ta emot unghästar på lösdrift men jag tror det är MINST lika mycket jobb för ägaren om man ska ha en välskött lösdrift. Jag tänker på all mockning som måste göras för hand om man inte kan göra det med en grävskopa. Sedan är det ju alltid tufft för lågrangiga hästar på en lösdrift. De blir kanske inte insläppta och de hästar som är högre i rang lägger beslag på maten.

Det är där en väl gjord lösdrift kommer in :) Om man har fler matlådor än hästar finns det alltid plats för de lågt i undvikandeordningen att äta, likadant med vatten (fast där kan det räcka med hälften av ingående hästar). Gör man en bra ligghall, med tillräcklig yta och bra ingångar får också de som måste flytta sig för alla andra plats att ligga. Vill man vara säker kan man göra två ligghallar i närheten av varandra, där de har uppsikt över varandra, men där även de lågt i undvikandeordningen kan ligga lugnt och stilla. Det är ju när det blir konkurrens om tillgångarna som undvikandeordningen kommer fram som starkast. Undviker man konkurrens-situationer så syns inte heller undvikandeordningen lika tydligt.

I vår lösdrift fodrar vi en gång per dag (till 4-5 hästar) och brukar behöva mocka 1-4 ggr per vecka (om man har hårdgjort vid maten kan man dock behöva mocka både där och i ligghallen). Mycket mindre tidskrävande då man slipper in/ut-släpp, fodring 4 ggr per dag och mockning varje dag (+mock hagar). Men visst är det ibland hårt jobb, man är dock mycket friare än med hästarna på stall.

Tack för bra svar. :) Vilka alternativa lösningar finns det för lösdrift, dvs. andra lösningar än att bygga själv eller Active Stable? Är ute efter en så komplett och färdig lösning som möjligt med minsta möjliga arbete (så att tiden kan ägnas åt hästarna och träning istället).

I vår lösdrift fodrar vi en gång per dag (till 4-5 hästar) och brukar behöva mocka 1-4 ggr per vecka (om man har hårdgjort vid maten kan man dock behöva mocka både där och i ligghallen). Mycket mindre tidskrävande då man slipper in/ut-släpp, fodring 4 ggr per dag och mockning varje dag (+mock hagar). Men visst är det ibland hårt jobb, man är dock mycket friare än med hästarna på stall.

Mockar du för hand eller med grävskopa? Hur många personer mockar?

Vi har varit tre pers som mockar. Mockar för hand. Hur mycket det blir att mocka varje gång beror på hur mycket hästarna har använt ligghallen. Under vintern (när vi bara mockade inne i ligghallen, då den andra skiten frös fast i backen och det var svårt att mocka i hagen eller uppgrusade ytan utanför ligghallen) var det kanske en halv liten kärra att mocka ett par gånger per vecka (totalt, så per pers mycket mindre). På våren när skiten började smälta i hagen och vi mockade undan en del av det också så blev det såklart en del mer, kanske 2-3 småkärror ett par gånger i veckan. Ett tips är att lägga ligghallen nära gödselplattan, eller ha en bra väg från de ställen där hästarna skiter mer och till gödselhögen.

Underlaget i ligghallen är grus i botten (matta direkt på backen och sen 1-1,5 dm väggrus) och sen la vi ett lager med bark (var en granne till bonden som barkat av massa gran för att göra gärdesgård) och sen ett lager halmpellets (funkade inte, då hästarna gick för lite i det så pelletsen hölls ihop och en av hästarna åt av det) och sen några lager kutterspån ovanpå det, som vi också fyllde på några gånger under vintern. Vi behövde alltså mest bara ta ut skiten, då kisset rann igenom och aldrig blev stående.

Jag tror inte att det går att hitta en komplett och färdig lösning, utan man får anpassa till hur marken ser ut, var byggnader står och de hästar som ska gå på marken.

Försök att lägga mat, vatten och ligghall långt ifrån varandra på marken, så att hästarna har motivation att röra på sig även på vintern. Vatten i flera tunnor (finns frostfria/eluppvärmda på tex BOLE) eller eluppvärmda vattenkoppar. Hö/grovfoder i flera matlådor (med galler) eller nät med små hål i, se http://www.slowfeeding.com/ för exempel. Grusa upp vid maten och utanför ligghallen och försök hitta kuperad mark med träd och lite ängar.

Jag har haft häst i både stall och på lösdrift, men kan verkligen rekommendera att ha lösdrift!
Ser egentligen inte så mycket nacktdelar, förutom att hästen är lite extra lerig vissa perioder.
Har läst att många ser mycket problem så som ex. Får den ranglåga hästen komma in i vinskyddet? mycket mockning, man vet inte hur mkt hästen äter/dricker, att man måste hantera dagligen osv.

Faktiskt så har jag märkt att vind skyddet inte används särskilt ofta, mest på sommaren faktiskt, men öven dem ranglåga brukar få komma in. Mockning blir det nästan aldrig, aboslut inte för hand! Man ska ha så stor hage så man slipper det, dock kan man mocka ur ca 2ggr per år med traktor. Hästens intag av vätska behöver man inte oroa sig för då hästen reglerar det själv, så länge hästen har fri tillgång. Man kan räkna ut ungefär vad hästen får i sig, (mat). Lägger man ut utspridda högar med lika mycket hö i varje hög så kan man hålla koll...Sen måste man inte hantera dagligen, vem har sagt att hästen måste hanteras varje dag? Jag tror snarare att hästen tycker att det är skönt att slippa oss helt en dag eller två i veckan, det blir som en riktig vila, både fysiskt och mentalt! (den mentala biten glömmer många när dem tänker på vila)

Lösdrift behöver inte alls vara krångligt på något sätt, så länge man har tillräckligt stor hage, fri tillgång till vatten, ligghall och mat så man kan fodra hästen.

Skulle från början bygga lösdrift, men då ena hästen fick fång byggde vi 2 boxar ist. Ville kunna kontrollera hans utevistelse och matintag, annars fara för frostgräs på natten.

Nu blev det ist uteboxar. Vi byggde hagen runt stallet så man slipper leda ut hästarna i hagen. Vår häst sov i box på natten, sällskapsponnyn gick på "lösdrift" då hennes boxdörr alltid var öppen. Fungerade väldigt smidigt. Tycker att utebox är ett bra alternativ till vanlig box. Alltid frisk luft, man slipper omställningen från varmt stall till kall hagvistelse. Med utebox har hästarna mer koll på omgivningen, kunde kolla ut när han ville. Hade aldrig fjordingen täckad heller trots -30 grader.

Hästens intag av vätska behöver man inte oroa sig för då hästen reglerar det själv, så länge hästen har fri tillgång. Man kan räkna ut ungefär vad hästen får i sig, (mat). Lägger man ut utspridda högar med lika mycket hö i varje hög så kan man hålla koll...Sen måste man inte hantera dagligen, vem har sagt att hästen måste hanteras varje dag? Jag tror snarare att hästen tycker att det är skönt att slippa oss helt en dag eller två i veckan, det blir som en riktig vila, både fysiskt och mentalt! (den mentala biten glömmer många när dem tänker på vila)

Hej!

Jag är för lösdrift på alla vis men har bara lie kommentarer på ditt inlägg:

1.Hur VET du att hästen dricker vad den ska? Om häst blir sjuk och slutar dricka tar det dagar innan du märker det, dagar då en boxhäst skulle kunnat få behandling och bli bättre.

2. Hästar ska (om lagen inte ändrats) ha tillsyn minst 1 gång/dag. Läste precis att det har ändrats- men tillsyn ska de fortfarande ha och de bör kollar ordentligt varje dag- annars vet man ju inte när de får fula sår och andra skador.

/Lavinia, vars förra häst gick på lösdrift ett år och stormtrivdes, nya pållan har vi inte hittat lämplig lösdrift till ännu

Jag har gått från stall till lösdrift och det visade sig vara en superbra lösning för både hästar och mig.

Den stora fördelen för min del är att det faktiskt tar mycket mindre tid. Innan la jag minst en timme på att fixa stallet varje dag, nu packar jag mat och fyller på vatten, vilket tar 10-20 minuter. Jag mockar 2 gånger i veckan, det räcker då jag har stor hall och få hästar. Så nu kan jag faktiskt lägga tiden på hästarna istället för på att mocka.

Den andra stora fördelen är att hästarna rör sig mycket mer, de står inte och samlar energi. Min äldsta har lite knäbekymmer, men det har blivit mycket bättre sedan hon har fått gå ute 24/7. Min yngsta är het i humöret men även hon är jämnare nu.

Jag har ju stall också, så jag kan ta in om det behövs och det är en förutsättning för mig.

Många kommenterar det här med utfodring, men det finns ju foderautomater som man kan fylla på en gång i veckan som är datorstyrda. Då kan man själv bestämma hur mycket foder varje häst ska ha samt följa upp hur mycket varje häst ätit av vad, antingen via sin egen dator eller via terminalen i foderstationen.

Om hästen inte dricker kanske är svårare att hålla koll på. Det är klart att de måste ha tillsyn också, det jag är ute efter är att minimera det tråkiga slitgörat och automatisera det istället.

Det är klart att de måste ha tillsyn också, det jag är ute efter är att minimera det tråkiga slitgörat och automatisera det istället.

Hej!

Det tråkiga slitgörat kan minimeras i stall också, om man planerar bra och tar till sej de hjälpmedel som faktiskt finns (jämför med många ko-ladugårdar idag där det mesta sker automatiskt).

Jag tycker som sagt att lösdrift är det ultimata sättet att hålla hästar, men att man måste vara medveten om att tillsyn och skötsel kräver minst lika mycket på lösdrift som om hästen står på stall.

/Lavinia, som kommer ha lösdrift när hon har egen gård- men funderar på hur det ska gå med den extremt ranglåga pållan som knappt vågar gå i närheten av resten av hästarna..

KL

De hälsovinster jag har upplevt med lösdrift kontra stall överstiger vida mitt kontrollbehov av veta exakt hur den enskilda hästen äter/dricker/bajsar dag för dag! Och bara för att man har lösdrift så innebär ju inte det att man förlorar sitt öga för hur hästen ser ut att må...!

Vi har olika lite grovfoderbehov på våra hästar, men det har vi löst genom att vi fodrar på två sidor om en magnetgrind en gång per dygn. Magnetgrinden öppnar sig själv efter det antalet timmar man ställt den på och släpper då ihop den hästen som behövde äta mer (eller mindre) med övriga hästar. Mycket smidigt! Magnetgrinden använder vi även vid lunchfodring eller ifall vi ska åka bort vid något fodringstillfälle.

TS: Hade jag varit du skulle jag satt mig och ringt runt till olika "färdiga häststall"-byggare och frågat ifall de kan skräddasy något som passar ditt behov. Det borde ju inte vara en omöjlighet!

KL

De hälsovinster jag har upplevt med lösdrift kontra stall överstiger vida mitt kontrollbehov av veta exakt hur den enskilda hästen äter/dricker/bajsar dag för dag! Och bara för att man har lösdrift så innebär ju inte det att man förlorar sitt öga för hur hästen ser ut att må...!

Tillägg De inskänkningar man gör på hästens naturliga behov när man har dem på box xh/dygn tycker jag förstås inte heller ursäktas eller uppvägs av möjligheten att ha "minut för minut" kontroll av den enskilda hästens output och input...

Ang ranglåga hästen så måste det enklaste vara att göra olika lösdrifter? Så har vi det, en för islänningarna och en för halvbloden, annars hade islänningarna aldrig fått äta.

Är det någon som har tips på vilka som bygger färdiga lösningar för lösdrift?

Liknande trådar

Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: tara
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 010
Senast: MML
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 047
Senast: Blyger
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 313
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gravid som "äldre"