Sv: Stall eller lösdrift?
Du du fått två väldigt bra svar om fördelar/nackdelar som jag i stort håller med om så kan jag komma med lite input på active stable, där jag sett en anläggning och i utbildning haft stor diskussion om det.
Fördelar:
- Man har koll på hur mycket hö och kraftfoder varje häst äter.
- Hårdgjord yta vilket gör att det inte blir så lerigt där hästarna rör sig mycket.
Nackdelar:
- Ej förenligt med djurskyddslagen, då man har el i foderstationerna
- Färre foderstationer än hästar, vilket ger en ganska stor stress för vissa av hästarna, även om bara en kan gå in åt gången kan de andra stå utanför och "vakta".
- Vissa hästar kan lura foderstationerna och på så vis få i sig mer hö.
- Oftast väldigt liten yta att röra sig på och samtidigt väldigt många hästar.
- Dyrt att anlägga.
- En stor ligghall till väldigt många hästar, får alla komma in när de vill?
Jag är alltså inte så förtjust i active stable som du ser... Man kan dock ta till sig av vissa av deras idéer när man gör en bra lösdrift med mer mark. Tex hårdgjord yta vid matstället, rullyta av sand, olika stationer där hästarna kan få stimulans (men har man stor kuperad hage med träd behövs det sällan), etc. Istället för foderstationer kan man använda sig av begränsad ständig tillgång, med tex hönät med små hål eller låda med galler, så att hästarna hela tiden har tillgång till hö men inte i stora mängder vilket kan göra att de blir tjocka. Har man 3-5 hästar i varje hage har man också ganska så bra individkoll.
För mig finns inget annat sätt än uppstallning i lösdrift. Det kan dock vara skönt att ha ett stall eller någon annan yta inomhus att gå in i vid vissa tillfällen, när man gör iordning hästen el dyl.
Sätter man en gps-sändare på sin häst kan man ju ha någorlunda koll på hur mycket den äter/dricker, iaf på tiden den tillbringar vid dessa stationer om de är med ett visst avstånd ifrån varandra. Om man gör tillräckligt många ät"stationer" (foderlådor tex) och vattentunnor så får hästen troligtvis tillfälle att använda sig av dessa när den är i det området. Viss överskattning kan säkert göras då de tar vissa pauser i ätandet tex.
Att stall inte kräver så stor markyta blir jag lite arg över. Jag blir även förvånad över vissas (inte i den här tråden) resonemang om att man tar in hästen i boxen eftersom den nog hade tråkigt i hagen, eller att man tror att den vill in för att den står vid grinden. Är en lösdrift dåligt utformad kan hästarna dock tycka att det ibland är skönt att komma in och sova. Men då borde man ju inte tänka på att stalla upp hästen, utan på att förbättra sin lösdrift