Stall eller lösdrift?

Sv: Stall eller lösdrift?

Ang ranglåga hästen så måste det enklaste vara att göra olika lösdrifter? Så har vi det, en för islänningarna och en för halvbloden, annars hade islänningarna aldrig fått äta.

Jo det är en lösning, problemet är bara att jag än så länge inte hittat en enda häst som är ens i närheten av min tjejs rang.. Oavsett ras går hon undan (och blir ibland jagad). Kan ju inte gärna ha henne själv på en lösdrift även om hon nog skulle känna sej tryggare där.

/Lavinia, vars pålla konstant ser ut som ett lapptäcke..

Jo det är en lösning, problemet är bara att jag än så länge inte hittat en enda häst som är ens i närheten av min tjejs rang.. Oavsett ras går hon undan (och blir ibland jagad). Kan ju inte gärna ha henne själv på en lösdrift även om hon nog skulle känna sej tryggare där.

/Lavinia, vars pålla konstant ser ut som ett lapptäcke..

Din häst ska väl inte gå med en annan ranglåg häst utan en som utan tvekan är högre i rang! Mellanrangade och lågrangade hästar har jag upplevt blivit både provocerade och maktmissbrukare när de är tillsammans med hästar som är väldigt råga i rang.

Men fungerar hon verkligen inte ihop med andra hästar så är ju en egen lösdrift bättre än en egen box och egen hage. En lösdrift går ju att göra tvådelad så att hon ändå är med i gänget så att säga.

Jag har min häst gående på lösdrift och kan bara säga att både han och jag trivs ypperligt. Han har stora ytor att röra sig på med växlande terräng. Han får vara tillsammans med de andra hästarna dygnet runt, de sover ihop, hjälper varandra med flugor och busar. Jag känner att jag har en piggare häst som får vara naturlig. Fördelar för mig som människa är att jag kan spendera mer tid tillsammans med min häst då det inte krävs några "stallsysslor". Jag mår oxå bra av att veta att jag har en häst som kan röra sig fritt dygnet runt eftersom han mår bra av det. Nackdelar är att täcken slits fort och att det kan bli lite smågnabb ibland ang rang. Hästarna löser dock detta smidigt själva precis som i det vilda(iaf där min pojke går).
profile.php

Jag upplever snarare hästarna lugnare vad gäller "rang". Dels för att vi minimerat konkurrens-situationerna och dels för att hästarna går tillsammans över hela dygnet. Står de på stall under natten kan det annars bli rätt mycket gnabb vid utsläpp, speciellt om de får tex begränsade höhögar då.

kl
Angående active stable så är det säkert kanon för dem som det fungerar för - för min häst så fungerade det inte .
Han är väldigt ranglåg ,fick inte lov att vila i ligghallen ,eller tillgång till ytor i lä vid dåligt väder , jag kunde komma till stallet och han låg och vilade i ösregn mitt ute på gruset .
Han lärde sig inte kraftfoderstationen ,var rädd för ljudet ,grovfoderstationerna var inga problem dock -fodrade kraftfoder inne i skötselboxen han brukade lägga sig ned och stensova efter kraftfodergivan . Efter 2 till 3 månader ansåg jag att det inte var ett system som passade min häst .

Men jag ser stora fördelar med lösdrift överlag ,tror att det beror massor på hur flocken är sammansatt.

Din häst ska väl inte gå med en annan ranglåg häst utan en som utan tvekan är högre i rang!

Hej!

Ja, det är ju inga problem att hitta en sån- alla hittills har varit högre i rang och de flesta utnyttjar hennes extrema flyktkänslor- hon vill verkligen inte vara inträngd nånstans. Att gå i blandad flock har hittills varit kaos, om hon inte är enda stoet- då går det relativt bra, att gå med bara ston har inte funkat alls.

Alla oavsett rang (och även på fri tillgång/bete) har använt henne som slagpåse, inte när de är 2, men alltid om de är fler än 2.

Problemet kommer oavsett vilket nog vara självlösande, jag kommer ha pållan och sambo kommer ha en häst, då borde det funka tycker jag, med en stooor lösdriftshall/vindskydd. Några år dit också, hon kanske tuffar till sej, vem vet?

/Lavinia, som i den andra tråden om lösdrift fått massa bra idéer på hur hon vill ha sin:-)

Liknande trådar

Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: tara
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 011
Senast: MML
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 047
Senast: Blyger
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 313
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna