Stall, bilder tips & råd

Lina123

Trådstartare
Skulle så gärna se bilder på era stall för att få inspiration, tips och råd!

Har ni några smarta lösningar eller saker som underlättar vardagen i stallet eller annat som ni vill dela med er av? Eller kanske någonting ni saknar eller skulle göra annorlunda om ni fick möjlighet?

Det jag nästan alltid stöter på i stall är att det är ont om utrymme, det är smala gångar och mörkt/dålig belysning, samt att uppbindningsplatserna är mitt i gången där alla går förbi. Leriga hagar och förvaring av höpåsar som ofta tar upp stor plats i gångarna är också vanligt förekommande. Plus allt kånkande på vatten och vatten som fryser på vintern.. Detta är något jag skulle tänka till lite extra på om jag fick möjlighet att bygga mitt eget stall.


Hoppas någon vill dela med sig om sitt stall! Allt är välkommet, små som stora tips, bilder, tankar :) (Hittade bara någon flera år gammal tråd om detta, men om det finns någon nyare så får ni gärna länka till den isåfall!)
 
Sv: Stall, bilder tips & råd

TS: Bra tråd du har startet! her kan det bli mye spennende å se. Synd at ingen har svart her enda.

Jeg får vel slenge med litt inspirasjon over hvordan en drømmestall inte skal se ut :D Ha ha

Har alltid leid stallplass til hesten min. Jeg trøttnet totalt på det, så gubben min plannerte uteområdet vårt utenfor huset, før vi kjøpte og hentet en ombygd containerstall.

Den er isolert og praktisk (selv om den er kald om vintern). Da jeg har en kaldblodskille går det helt fint. Det mest praktisk med den er at boksdøren hans er todelt, slik at den øverste kan stå oppe. Borken liker å ha fritt utsyn ved svale sommerkvelder :)

DSC_1328.jpg


Vi har akkurat skiftet den ene halvdelte døra til en hel dør slik at salrommet kan rommes bak der. Det SKAL se bedre ut med maling og den gjenstående panelen. Ting tar tid.

Og JA, jeg leter etter drømmegården!! :angel:
 
Sv: Stall, bilder tips & råd

... Jeg klarte vel også å ta bilde av stallen da det så mest mulig rotete ut. Dreiv samtidig å friserte han, så det ligger manhår og alt mulig på bakken rundt han. Haff :D Ja ja
 
Sv: Stall, bilder tips & råd

Har tyvärr inga bilder men kan ju berätta lite hur jag har det.
På vintern tar jag alltid in vattenslangen i stallet så att den inte fryser. Då är det lätt att fylla på innan man ska till jobbet på morgonen. Använder även slang när jag fyller på vatten i baljor i boxarna. Slipper bära och belasta ryggen.

När vi drog el och belysning satte vi även ett uttag i taket vid uppbindnings platsen i fall man klipper hästarna så har man inte sladden runt benen. Såg även till att sätta in ordenligt med belysning.
Nu har vi bara 3 stallplatser och bara mina hästar så jag har ju inga problem med grejer i stallgången. Men när jag har tagit in hästarna på eftermiddagen och är färdig ställer jag fram natt höet i säckar vid boxarna. Då är det bara att slänga in på kvällen.
Har en logdel där vi förvarar fodret och där kan jag förbereda hela dagens behov på morgonen så är allt färdigt när man kommer hem från jobbet. Mockar också på morgonen för då är det bara ridningen kvar på eftermiddagen.
 
Sv: Stall, bilder tips & råd

Kul att ni ville svara, får väl se om vi får liv i denna tråden =)

Gulligt litet stall du har Lojo =) Aldeles lagom till din häst verkar det som. Går han alltid själv?

Novalisa, smart med eluttag i taket! :idea:
 
Sv: Stall, bilder tips & råd

Smart med eluttag i taket må jag säga!

Håller själv på å renoverar hela stallet här hemma, massa målning kvar kan man lugnt säga. Men sitter fast lite när de gäller dörrhandtag till ytterdörrarna.. hmm.. en jätte stor dubbeldörr är de. Tips??
 
Sv: Stall, bilder tips & råd

Bra lysrör på BÅDA sidorna av stallgången tycker jag är superviktigt!
Sitter det bara mitt i så skuggar det på sidorna och detta uppskattar då inte hovis.

Investera i en Thermobar till vintern är väl värt varenda krona.
Helst ska man ju även gräva ned vatten på frostfritt djup så man slipper kånka dit vattnet för hand utan kan ha automatisk påfyllning istället.
Annars fungerar det ju bra om man har det på avstånd så att man kan använda en vattenslang som man kan förvara frostfritt.

Om man har vattenslang i stallet är det oerhört praktiskt med en slangvinda uppsatt på väggen som rullar upp slangen själv + att den då är inlindad i en låda så det finns ingen risk att ngn häst kan trassla in sig i den :)

Att investera i smart förvaring är alltid bra, sen måste mkt hästfolk lära sig att man behöver faktiskt inte ha 25 grimmor, 3511 träns, 714 sadlar, 593 par benskydd per häst utan att man får helt enkelt lära sig att bara ha det framme som man verkligen använder så gott som varje dag.

Ett bra torkskåp för att snabbt torka täcken, benskydd, vojlockar eller vad det nu må vara är också bra.

Vi har valt att avvara en vägg i vårat foderutrymme där det finns 3 krokar/häst som är märkta med morgon, middag, kväll och där hänger man upp sin väl uppmärkta Ikea kasse så att den som skall fodra lätt tar den påse som den ska ha och ger till resp häst.
Påsarna hänger såklart i den ordning som hästarna står i stallet så man egentligen inte ens behöver se vad det står på resp påse utan de hamnar rätt ändå :)
 
Sv: Stall, bilder tips & råd

Smart det där med slangvindan.

Vi hade kallstall och trädde då en sovsäck över slangen vintertid.
Det fungerade hyfsat :p

Mitt drömstall är stort och ljust framförallt.
Med engelska (?) boxdörrar så hästarna kan stå och se ut på stallplanen
när de är inne.
 
Sv: Stall, bilder tips & råd

I stallet där jag har min häst har de en apparat som värmer upp vattnet till vattenkopparna och slangarna, det tycker jag är smidigt och smart! Men förmodligen dyrt... :angel:
Belysning är också värt att tänka på, och det är skönt med ett rum (kanske sadelkammaren?) med element på vintern!
Utfodringen vill man ju gärna att den ska vara smidig, så en lucka i gallret eller så till varje box är skönt, typ över krubban och lite bredvid så man bara kan slänga in havre och hö :)
Boxdörrar har ju några andra skrivit om, jag håller med om att det är smidigt med skjutdörrar, men se till att alla FUNGERAR SOM DE SKA!! Annars driver dem en till vansinne VARENDA gång!! :mad:
För övrigt så är förvaring A och O! Ryktgrejor, täcken, grimmor, grimskaft, höpåsar, havrehinkar osv. osv. Allt som vi har i stallet behöver ha sin plats!! Tänk till! :laugh:
 
Sv: Stall, bilder tips & råd

-som någon annan skrev i tråden, LJUS!! Jag har oxå satsat på mycket ljus på bägge sidor i stallgången.
Sen har vi foder kammare med hö nedsläpp från loftet, se bild
http://www.pixbox.se/pic_show_id32626393.html

Där ser du även lite andra foton från stallet. Det är nu drygt 2 år sen vi flyttade in här.

Något att tänka på om man gjuter nytt golv: Se till att det blir räfflor i betongen och att de inte slipas fint.... Det blir glashalt på vintern när hästarna har snöstyltor. En jättemiss vi gjorde som jag inte hade en aaaning om när vi gjorde vårat stall.:mad:
 
Sv: Stall, bilder tips & råd

KL

Jag var också sjukt trött på smal, mörk stallgång och lågt i tak. Dvs standard ombyggd ladugårdsstall. Så när vi byggde själv var LJUS och BRED gång viktigt så tog väl till lite rejält med ljusrören, dom drar rätt mkt el.... :p Jag har ett Bruksbalken stall.

Andra saker som jag tycker är viktigt och som jag har:
Stora boxar
Öppningsbara fönster+galler i alla boxar så hästarna kan titta ut
Säkra lösningar, inga spetsiga hörn osv
Spolspilta med varmt vatten
Utrymme för foder och hö
Uppvärmd sadelkammare (jag skulle gjort min större såhär i eftertanke)
Massa krokar att hänga täcken på
Stort skåp till täcken som inte används för tillfället
Katt!
Gummimattor på golvet där hästarna står och går
Inga ryktlådar ed på golvet i gången, allt ska hända på väggen i korgar
Krubbor som är enkla att ta ner så man kan tvätta varje dag
Isolerat+högt i tak=bra luft utan att man fryser ihjäl
Minst två dörrar (utrymningsväg!)
 
Sv: Stall, bilder tips & råd

Hur har du löst det med krubborna? Har du vip-krubbor eller någon annan finurlig lösning på hur man kan ta bort krubborna för daglig rengöring? :)
 
Sv: Stall, bilder tips & råd

Löstagbara vip krubbor är skit smidigt om man har gris hästar som jag har, två av dem. Två slickar rent allt som finns, så de städar själva :D men annars lyfter jag ut krubborna och bara spolar av med slangen. Dyra som skam men rejäla o hållbara.
 
Sv: Stall, bilder tips & råd

Utrymme är det första jag tänker på när det gäller
stall. Bra med plats och ljust.

Rymliga boxar där även en stor häst kan ligga ner ordentligt och vila.
Bra med plats i stallgången så man slipper trängas och kan gå förbi uppbunda hästar utan problem.

En sadelkammare där allt man har får plats och det är lätt att hitta det man ska.
Likaså med foderförvaring.

Bra ventilation så man får frisk och bra luft i stallet.

Vi satte upp ett gäng brevlådor på väggen i sadelkammaren för att ha borstar, lindor och annat smått i.
Jättesmidigt! Ordning på allt och inget blev dammigt eller så heller. Diskade Pringelsrör är toppen att ha benlindor i också, går ner två i varje rör.
 
Senast ändrad:
Sv: Stall, bilder tips & råd

Nu behöver jag oxå hjälp, Vi kommer att bygga ett stall, Helt från början med allt som hör till, Så nu vill även jag ha all hjälp jag kan få!

Vi kommer troligtvis att göra detta innom en 5 års period, Då det kostar rätt mycket och killen just har köpt huset!
tomten är på ca 1 hektar ( ängar + lite skog)

Och jag vill ha 3 boxar (helst om det går) Vi tänker gjuta en platta på ca 50 kvadrat..

Tips och råd mottages VÄL nu:bump:

Så som kostnad, planering, storleen på boxarna, Takhöjd mm mm!!

Allt ni kan komma med.. Gärna egna ritningar mm mm.

(ps. I vinter kommer det vara lösdrift som gäller, Så nu får ni hjälpa mig med tanken på att bygga ett sånt först och främst!):bow::bow::bow:
 
Sv: Stall, bilder tips & råd

Gud vad roligt att få bygga helt från början :)
Kolla googles SketchUp, där kan du bygga upp stallet i datorn och se hur det blir.
Riktigt roligt program, sitter och håller på med det nu :D

Det går att göra helt skalenligt om man vill :)
 
Sv: Stall, bilder tips & råd

Nämen vad treeeevligt! :D Vart vart det husköp någonstanns då?:D

haha Ring mig bruden så skaru få veta :D

tar inget här, Än.. :angel:

(huset är inte "köpt" än..) allt görs klart denna vecka, Så n är vi inte i hamn..:angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Anläggning Hej! Vi ska någon gång framöver bygga ett litet stall hemma på gården. Det kommer maximalt att rymma fyra hästar. Jag har kontaktat...
Svar
8
· Visningar
2 233
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 215
Senast: Ajda
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp