Cyllene

Trådstartare
Vi ska sätta staket runt 1 ha, och jag skulle behöva hjälp med var man köper stolp/tråd mm bäst och billigast?

Vi ska ha trästolp och tråd. Hagen är helt platt och oskyddad.

Om man räknar på 5 m mellan stolpen så behövs ca 80 stolp. Vart köper man det bäst?

Hur grov stolp behöver man? 180 längd är tänkt.

Var köper man bäst tråd?

Håller på att jämföra Bole och Granngården, men har inte kommit så långt än.

Samma sak med aggregat förresten.

Var har ni köpt erat staket? Vi behöver ev hägna in 1 ha till inom snar framtid så ev köper vi dubbelt så mycket, så tipsa gärna om ställen där man kan få rabatter.

Tack på förhand!

/C

Sv: Staketval

Vi köpte våra stolpar på Granngården. Om man köpte en hel pall (126 st) fick man en viss rabatt. Tyvärr minns jag inte hur mycket det rörde sig om. :crazy: Våra stolpar är de åttakantiga, 80 mm, 180 cm långa.
Elrep och isolatorer köpte vi på Eko:-, klart billigast.

Just nu sätter vi trästaket runt ridbanan, längs vägen samt mellan sommar- och vinterhage. Ekstolpar och granbräder från den lokala sågen.:cool: Tyvärr var de inte igång förra året när vi stängslade hagarna, för då hade vi satt ekstolpar istället för de impregnerade.

Immer

Tack för ditt svar!

Varför hade du satt ek istället för de impregnerade? Är det vanligt med ek?

Vi har nämligen en såg 1 km från stallet och en till 1 mil åt andra hållet.

Får man fråga vad du betalat för ekstolpen? Det är så svårt när man inte har nått att jämföra med!

Senast ändrad:

Bole tar förresten 28,60 /stolpe. 8*180.

För 84 st 2402 kr +moms.

Någon som har något att jämföra med?

Ek håller mycket längre än impregnerade och är dessutom mer miljövänligt. Ek är tunga att hantera och nästintill omöjliga att spika/skruva i utan att förborra, men de håller i 10-20 år.
När du köper aggregat fråga om garantin täcker åsknedslag, det är den vanligaste orsaken till att de går sönder.

Ekstolparna, 75x75, 2 meter långa, spetsade, kostade 42.50/st - inklusive moms.

Immer

Kommer jag ihåg fel eller bor du inte i Skåne?

Kolla med Djurgården och Bengts Foder, bägge är billigare än både Granngården och Bole. Plus att du kan få hjälp med vad som blir bäst och att du kan få en helthets lösning. Brukar gå att pressa priser också om man är på plats och "förhandlar". Sedan kan man köpa klart billigare stolpar från t ex sågen i Stenestad eller andra mindre sågverk.

Kommer jag ihåg fel eller bor du inte i Skåne?

Kolla med Djurgården och Bengts Foder, bägge är billigare än både Granngården och Bole. Plus att du kan få hjälp med vad som blir bäst och att du kan få en helthets lösning. Brukar gå att pressa priser också om man är på plats och "förhandlar". Sedan kan man köpa klart billigare stolpar från t ex sågen i Stenestad eller andra mindre sågverk.

Det verkar finnas kvalitetsskillnader mellan olika tillverkare av tryckimpregnerat. jag köpte tex några hörnstoplar just på Djurgården och de var av sämre kvalitet än de jag använt innan.

Ingen skåning tyvärr, östgöte!

Eller vaddå tyvärr, hade jag varit skåning hade jag ju inte kunnat prata så folk förstod! ;)

:D

Östgötska är lätt att förstå. Säger någon wööd, så betyder det röd osv.

Det är ju helt klart att man får vad man betalar för. Vet att min första omgång med imprimpregnerade stolpar var en katastrof. Knäcktes som tändstickor när det blev minusgrader ute. Men jag vet att t ex Djurgården har olika kvalitet och olika pris på sina stolpar.

Jag tolkar det som att det är värt att betala mer för stolpen, inte köpa det billigaste!

Nja tolka som att det är bra om lär sig vad de olika beteckningarna på tryckimpregnerat betyder. Säger en hel del om kvaliten. Då kan man hitta rätt stolpe till rätt pris. Det är också nästen ett krav för att man ska kunna avgöra om en stolpe är i "rätt" pris eller inte.

Ek kunde inte lokala sågen få fram tyvärr. Däremot tryckimpregnerad furu, 95x95 mm eller 70x70. Dessa är ju alltså inte kapade i "stolplängd" utan kommer i vanliga standardlängder (4,2 4,8 ).

Någon idé att räkna på det tror ni?

Eftersom jag själv är östgöte kan jag kanske förstå dina frågor utan tolk!

Bra stolpar till rimligt pris köper vi själva på Granngården i Linköping. Vi väljer de tryckimpregnerade som är litet grövre (8 cm) och då får man bra pris på en hel bunt. Jag har för mig att det är drygt 80 i en bunt. Sist jag hämtade så lastades hela bunten in i vår hästtransport med deras truck.

Vi köper 8 cm rund stolpar, smalare stolpar av samma längd står inte så stabilt och kostnadsskillnaden är inte så stor. Fyrkantsstolp eller åttakantig stolpe är kanske "snyggare" men framför allt fyrkantsstolpe kräver mycket mer arbete när man ska sätta upp för att det ska se vettigt ut. Vill man kosta på sig extra så är det hörnstolparna som först och främst ska väljas i en grövre dimension.

Stolparna är en stor utgiftspost men andra saker kan kosta avsevärt mycket mer och framför allt kräva mer eftertanke. Exempelvis så utgör jordning och anslutningar till aggregat ett ständigt bekymmer.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ja rubriken talar väl för sig själv. I en annan tråd skrev jag om hur Stormen Egon massakrerade mitt växthus, nu har jag bestämt mig...
2
Svar
30
· Visningar
7 293
Senast: Monstermom
·
Anläggning hej allihop! det är så att jag fått förmånen att hyra ett helt stall med tillhörande hagar:banana: vad tycker ni jag bör tänka på nu...
2
Svar
24
· Visningar
3 910
Senast: Gullan86
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar