Staketbygge elfundering

F

fnorr

Min man som är i Sverige och bygger staket mm har bett om hjälp med denna frâga(hoppas jag har fattat rätt).....han undrar vart han ska sätta upp aggregatet(stavning?)

Alt 1 I garaget och drar dâ en trâd under vägen till hagen....detta verkar han föredra

Alt 2 Direkt vid hagen, trâden under vägen

Hoppas ngn mer tekniskt sinnad en jag själv fattar vad han menar
 
Sv: Staketbygge elfundering

Jag vet ju inte var ni bor någonstans men här där jag bor så finns bara alternativ 1 att ha den i garaget.
Här stjäls agregat som sitter ute vid hagarna.
Sedan är det lättare att skydda agregatet mot väder och vind om det finns inne. Plus att det är billigare och mindre riskfyllt att dra den sladden under vägen än den med växelström till agregatet.
 
Sv: Staketbygge elfundering

Rekommendationen är faktiskt att inte ha aggregaten varesig inne i en byggnad eller på väggen utanpå den. Pga brandrisken vid åsknedslag. Går det upp i aggregatet så kan detta ta eld.

Men vårat nyinköpta(ganska dyra) elaggregat sitter precis i öppningen till logen ändå,just för att vi inte har lust att bli av med det direkt, fäst på mineritskiva och med en över. Minerit brinner inte. Sedan har vi en åskledare påmonterad.
 
Sv: Staketbygge elfundering

Går ju också att använda sig av Gallaghers strömförande låda för förvaring av aggregat som sitter ute vid hagar.

Ska du ha det inne i ett garage så måste du också kunna dra ut trådarna nånstans.
Plus att du måste tänka på att jordningen ska ner nånstans i närheten.
 
Sv: Staketbygge elfundering

Vilken sort har du? Hur mkt volt? Tack för tipsen alla. Ngn till?
 
Sv: Staketbygge elfundering

burton skrev:
Rekommendationen är faktiskt att inte ha aggregaten varesig inne i en byggnad eller på väggen utanpå den. Pga brandrisken vid åsknedslag. Går det upp i aggregatet så kan detta ta eld.

Men vårat nyinköpta(ganska dyra) elaggregat sitter precis i öppningen till logen ändå,just för att vi inte har lust att bli av med det direkt, fäst på mineritskiva och med en över. Minerit brinner inte. Sedan har vi en åskledare påmonterad.
Ja Försäkringsbolaget föredrar att man har aggregatet utomhus och på ej brännbar vägg. Jag lever inte som jag lär men får väl ta mig i kragen och få dit en mineritskiva under aggregatet i sommar.

Ett ännu säkrare tips jag fått är att ta ett elskåt i plåt och sätta aggregatet i.

Hur fungerar det med åskleddare? Hur har du gjort?
 
Sv: Staketbygge elfundering

Vi har köpt Gallaghers åskskydd. Det är en orange liten plastsak som ska sättas en bit från aggregatet (ex. en staketstolpe, det gjorde jag). Sedan ska man dra en kabel nerifrån jordningen in på ena sidan i den lilla orange saken och en kabel från stängslet in i den på andra sidan, har jag för mig det var.

Jag ska titta lite mer noggrant när jag kommer hem. Slår blixten ner ska då denna lilla låda ta upp det. Det finns beskrivning med i paketet hur man gör. För bäst effekt tror jag man skulle ha iaf 4 st jordspett. Jag har än så länge grävt ner två och hällt bentonit och vatten kring dem, men aggregatet varnar fortfarande för dålig gjord så jag får nog slå ner ett till.

Det är ju väldigt torrt i marken just nu så gjorden är väl pga det inte super.
 
Sv: Staketbygge elfundering

Vi har satt vårt aggregat vid hagen, men i en låsbar brevlåda i metall. På det viset är brandrisken minimal, samtidigt som stöldrisken också minimerats. Det är ju ingen som vet vad som finns i brevlådan:idea:
 
Sv: Staketbygge elfundering

Det är från DeLaval och ger 8 000v. Det är en skala på det så man ser precis hur mycket det ger. När jag installerat det gav det bara 4 000. Då tog jag röjsågen och gjorde en stooor insats runt hela hagen plus att jag fick hjälp att gräva ner kablar under grindarna så strömmen ska gå fram bättre och inte brytas när man öppnar en grind. (det finns några stycken grindar på hagen, den är stor).

Vips, gick den upp i 8 000 direkt. Men den har också en lampa som varnar om jordningen är dålig och det gör den just nu så jag måste nog få ner nåt mer jordspett och se om det blir bättre.
 
Sv: Staketbygge elfundering

burton skrev:
Rekommendationen är faktiskt att inte ha aggregaten varesig inne i en byggnad eller på väggen utanpå den. Pga brandrisken vid åsknedslag. Går det upp i aggregatet så kan detta ta eld.

Men vårat nyinköpta(ganska dyra) elaggregat sitter precis i öppningen till logen ändå,just för att vi inte har lust att bli av med det direkt, fäst på mineritskiva och med en över. Minerit brinner inte. Sedan har vi en åskledare påmonterad.
...:o ...måste ju erkänna att mitt aggregat sitter på insidan av logväggen...:o ... Dock aldrig i kopplat när hästarna är inne:crazy: ... Gör faktiskt hela byggnaden strömlös på natten:cool:
 
Sv: Staketbygge elfundering

Du kan ju skaffa ett elskåp i plåt att sätta aggregatet i.
Eller annan typ av brandsäkert materiel på väggen bakom det och äver över.

För det kan ju även hända nåt på dagen när hästarna är ute och du inte är hemma och även om hästarna klarar sig så kan det ju vara en katastrof att förlora stallet med allt däri.

Det är ju alltid klokt att höra med sitt försäkringsbolag vad de har för regler så man inte står där med nåt som elaggregatet orsakat och försäkringen inte täcker det.
 

Liknande trådar

L
Islandshäst nu är det dags för lite tips och råd tycker jag! för 4 dgr sen kom ett sto hem till mig. hon är fyra år och dräktig, kom till sverige i...
2
Svar
30
· Visningar
2 494
Senast: diny
·
U
Träning På ett ställe där jag ridit i ca 4 år har varit både upp och ner! Han som äger hästarna är mkt snäll och i början hade han två...
Svar
2
· Visningar
848
Senast: Uthasego
·
M
Hästmänniskan Behöver lite hjälp här gällande pengar och hovslagare.. Bonde köpte parselar och fixade till en av gamla vagnarna till en par vagn.Han...
Svar
3
· Visningar
954
Senast: Millis22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Dom vill para sin huskatt
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp