Staket hjälp!!!!

Gullan86

Trådstartare
det är så att jag för första gånegn(ensam) ska sätta upp en liten mini hage i min sommarstugas trädgård.
trodde det inte skulle vara allt för svårt men nu förstår jag ingenting???

vad behöver jag egentligen?

har köpt alla prylar från börjes så det är vad jag har att utgå från.

har satt upp isolatorer i träden(tillfällig lösning)
och har slagit ner en trästolpe som grindarna ska sitta i
har köpt ett el aggregat 4 km räckvidd

men jag förstår inte hur aggregatet ska kopplas till stängslet och vad man behöver för att koppla det dit? behövs åskskydd? och nån pinne som man stoppar i marken som det ska gjorda igenom eller alltså jag förstår ingenting:crazy:

/dum inackordering

Sv: Staket hjälp!!!!

tack för hjälpten men ja fattade inte så mkt mer av det där egentligen...nån som kan förklara lite lättare eller bara helt sonika hur man gör.

Du måste ha ett järnspett och en isolerad kabel, typ matarledning.

Järnspettet och matarledningen blir jordningen. Matarledningen ska utgå från minus på aggregatet och fästas på järnspettet. Järnspettet skall slås ned i backen i hela sin längd. Nu har du jordat. Ström får du genom att dra en ledning från aggregatet till stängseltråden.

tack för en jättebra beskrivning! vet du om man kan ta samma matarledning när man jordar som när man för över el till stängslet? eller vad tar man för ledning då?

För att åstadkomma ett enkelt, tillfälligt (antar jag att du vill) stängsel gör du följande:

1 Jordning,
har du något av metall som redan går ner i jorden, kan du troligen använda det, annars gräv ner ett par meter oisolerad metalltråd eller köp och slå ner ett s k jordspett.

2 Stängslet,
isolatorerna har du redan, så bara sätt upp eltråden (repet, bandet) i dom. Du har EN grindstolpe? I så fall är den andra kanske ett träd?

I vilket fall, så låter du din eltråd "börja" med ett handtag som du krokar i vänstra (tänker vi oss) grindsolpens isolatorögla. För här bör du ha en isolator med öglor.
Därefter löper eltråden genom den andra grindstolpens isolator, vidare till nästa isolator osv.
Så har du kommit fram till den sista isolatorn, där du knyter fast tråden.
Troligen har du nu gått ett fullt varv (och hamnat i den vänstra grindstolpen igen).
Detaljer, t ex vilken av grindstolparna du ska börja med, beror bl a på var inmatningen sker. Det kan vi fortsätta att spåna kring sedan du läst allt jag skrivit här. Bl a är det bra om man kan bryta elen till hela stängslet, i o m att man lyfter av handtaget.

3 Matningen av spänningen,
sker från aggregatet med hjälp av två "eltrådar".

Den ena tråden ska gå till jord, dvs till det du valt som jord under # 1. Den tråden kvittar i stort vad du väljer så länge den har grovlek som klara hanterandet. Tråden ska i aggregatet anslutas till den skruvkontakt(?) som kallas "jord" eller ev minus eller är svartmarkerad.

den andra tråden skall vara extraisolerad matarledning (vanligen tjock och svart), eftersom det är här spänningen ligger (mot jord). Den ansluts till aggregatets skruvkontakt(?) som märks t ex med "blixt", plustecken eller är röd. Den andra änden ansluts till stängslet på lämpligt ställe. Vad som är lämpligt ställe kan variera en hel del. Svårt att säga var utan mer info.
I ditt fall räcker det med att du skalar av några cm av matarkabeln och tvinnar runt stängslet metalltrådar. Några större märkvärdigheter behövs inte.

4 För igångsättande,
ska aggregatet kopplas till eluttag eller batteri.
Exakt hur är också svårt att informera om utan att veta mer, men generellt så bör aggregatet sitta utomhus skyddat under tak, anslutningen till el vara så kort och så säkert utformad som möjligt.

I ditt fall med en minihage finns ingen anledning att göra installationen mer avancerad än nödvändigt. Tänk på att alltid hålla gräs, kvistar mm borta från stängseltråden.
KÖP ett riktigt avläsarinstrument som visar siffror, inte något med lampor etc. Med ett sådant är det lätt att se om stängslet är OK och även att se var ev fel sitter.

Återkom gärna.

LIA

hej tack för ditt svar...jag ritade en bild över allt men de går inte att ladda upp den på pix box tydligen.

ja jag har en grindstolpe och så tänkte jag göra en avspärning på mitten av hagen(genom den stolpen så att säga) så man kan ha lite som 2 hagar att växla mellan.
det är bara en trästolpe och hade tänkt ha en grind på varje sida om den och när man öppnbar griden så är det alltså en plaststoplpe i änden av linan om du förstår.

synd ja inte kunde visa bilden.

aggregatet ska sitta under en altan, dock e staketet ca 5 meter ifrån altanen men tror ja ska lägga ledningen över en lina vi har till hunden som går från altanen till ett annat hus. tror du det går? så man inte snubblar på den.

vart ska man sätta jordspettet då?
och hur många behöver man?

man kan alltså använda samma såna svarta isolerade kabel både till jordningen och till stömmningen?

har tyvärr köpt ett som visar med lampor bara är det bara o kasta det nu eller?

okej om ja börjar staketet i ena sidans handtag när ja sen kommer runt till andra sidan så sätter jag fast ett handtag där med eller? och klipper av tråden och börjar om likdant med den undre tråden?
eller kan jag sammanlänka handtagen så man inte behöver klippa av?.

sen tänkte jag bara ta ett halvdant elrep(fått av en) och ha som mellanlina de kvittar ju om de inte e massa ström i det eller kan den första kontakten mellan hela staketet?

ja hur menar du med, att det spelar roll vart inmatningen sker och grinden är?

Ett staket behöver INTE sluta och börja på samma ställe. Alltså, ett elstaket är inte beroende av att gå runt då strömmen kommer i impulser. Jordspettet kan sättas vart som helst bara det är fuktigt där. Stenig och sandig mark gör att jordningen funkar sämre. Ett jordspett och järnspett är samma sak. Du kan jorda med vad du vill, bara det är av järn och inte är rostigt. Jag skulle inte sätta aggregatet under en altan pga av brandrisken ifall blixten slår ned i det. Obs, knyt inte i hop eltrådarna utan använd riktiga skarvbleck/lås. Knyter du riskerar du överslag i tråden = det knäpper i den. Då bränns ledarna tillslut sönder. Hur många spett du behöver beror på aggregatets styrka samt villken mark det är.

Bara som en kommentar, man behöver inte använda jordspett utan man kan ha en extra tråd som man använder som jord. Fick tips att göra så om man har en häst som rymmer, då får de en jäkla smäll ;)

men tror ja ska lägga ledningen över en lina vi har till hunden som går från altanen till ett annat hus. tror du det går? så man inte snubblar på den.
Lite osäker på hur du menar. Är det en löplina du vill använda, så lär det inte fungera att lägga matarkabeln utmed den, ifall hunden ska använda löplinan.
Dra i så fall en separat lina/rep att hänga matarkabeln i.

vart ska man sätta jordspettet då?
och hur många behöver man?
Där det håller sig så fuktigt som möjligt. Blir det tillfällig torka kan du alltid häva på en hink vatten.
Det räcker gott med ett, bara du klämmer ner det ordentligt. Ev överföringsförluster blir så små i ditt fall, att du inte behöver fler.

man kan alltså använda samma såna svarta isolerade kabel både till jordningen och till stömmningen?
Ja, det kan du.

har tyvärr köpt ett som visar med lampor bara är det bara o kasta det nu eller?
Kan du inte byta ut/lämna tillbaka? Eller sälj på loppis? Eller ha kvar som reserv?

okej om ja börjar staketet i ena sidans handtag när ja sen kommer runt till andra sidan så sätter jag fast ett handtag där med eller? och klipper av tråden och börjar om likdant med den undre tråden?
eller kan jag sammanlänka handtagen så man inte behöver klippa av?.
Ja, så kan du göra.
Nej, att försöka dra alltihop utan att kapa tråden blir bara opraktiskt. Använd separata trådar till över resp undertråd. Ta gärna ett par meter extra i trådlängd. Överskottet som blir gör du en "docka" av och hänger någonstans på stängslet. Då har du lite att ändra med, om du vill flytta någon pinne etc.
Om du vill ha ström på båda trådarna, måste du ha en bit tråd emellan dom. Då tvinnar du ihop metalltrådarna (i trådarna) både i den övre och den undre tråden med mellantråden. Gör detta nära där matningen sitter.
Men tänk på att du hela tiden kommer att ha stängslet strömförande (om du inte drar ur kontakten först) när du hakar av ett handtag.

sen tänkte jag bara ta ett halvdant elrep(fått av en) och ha som mellanlina de kvittar ju om de inte e massa ström i det eller kan den första kontakten mellan hela staketet?
Så går utmärkt att göra. Då tror jag det blir bäst och enklast att ansluta till stängslet enbart i den bortre (från grindarna sett) änden. Om du alls behöver ha ström på det.

ja hur menar du med, att det spelar roll vart inmatningen sker och grinden är?
I ditt fall ingen alls.
Däremot i en del andra installationer där stängslet inte går ihop utan blir som nästan en full cirkel, så bryter man strömmen till hela stängslet genom att lyfta av handtaget om det sitter på rätt ställe.

LIA

Du kan jorda med vad du vill, bara det är av järn och inte är rostigt. Jag skulle inte sätta aggregatet under en altan pga av brandrisken ifall blixten slår ned i det. Obs, knyt inte i hop eltrådarna utan använd riktiga skarvbleck/lås. Knyter du riskerar du överslag i tråden = det knäpper i den. Då bränns ledarna tillslut sönder.
Det behöver inte vara järn. De flesta metaller går bra att använda. Det behöver inte ens vara ett spett. Man kan använda ett gammalt oanvänt vattenledningsrör, gräva ner en oisolerad metalltråd osv.
Det går alldeles utmärkt att tvinna ihop metalltrådarna. Det funkar minst lika bra som metallbleck etc. Här skulle jag kanske ha varit klarare till Gullan.
Alltså Gullan,
när du kopplar ihop trådarna från matningen, mellan stängseltrådarna osv, lirka fram 5-10 cm av metalltrådarna ur trådens ändar och skär av dom trådar (utan metalltrådar i) som hänger kvar. Därefter tvinnar du metalltrådarna som jag beskrivit tidigare.

LIA

Inte riktigt. Jordningen behövs ändå, för vad händer om hästen kryper under stängslet?
Systemet med både jord och spänning i trådarna förutsätter att hästen berör två trådar samtidigt, vilket inte alltid är vad dom gör.

LIA

trådkapning!
har liknande dilemma, finns gammal staket här som måste rustas upp, delvis trästaket och delvis taggtrådf (yys bort med det!). Vi ska ha el runt hela hagen, vad gör man smidigast och för säkerhetens skull?'

trästaket runt hela hagen istället för taggtråd och sedan elstaket längs med översta brädan eller bara el eller hur?
det måste ju synas väl, elband eller rep?

försökte leta på gamla trådar men det är ju värdelöst att hitta det man behöver... lite brått också....

Trä eller elstaket är en smaksak. Trästaket kräver en del underhåll i motsats motför vad ett elstängsel gör.

Band eller rep är även där en smaksak. Band har den nackdelen att det fladdrar mycket när det blåser samt töjer sig. När du letar stängseltråd så utgå från villket ohm antal det har. Det ska vara så lågt som möjligt.

Väljer du använda trästaketet och vill ha en tråd på brädorna så hästarna inte tuggar på det så skulle jag använda en helt vanlig polytråd eller järntråd. Knappast band eller rep för så lite. Dessutom skulle jag ha distansisolatorer så tråden kommer ut en bit från staketet.

precis det har vi funderat ut också, att distansisolatorerna vore en bra investering. och järntråden känns stabilare än elband dessutom behöver den ju inte vara synlig om det finns trästaket. men visst känns det onödigt att ha två eltrådar om man ha trä? då borde det väl räcka med en rad längst upp som sagt?

lågt ohmtal, bra att du sa det för det höll på att förvirra mig som bara den. kanske smidigast då om vi kör på trästaket hela vägen runt och sen järntråd med distansisolatorer längst upp. känns tryggare med trä än bara elband hela vägen runt.

Jag skulle inte sätta aggregatet under en altan pga av brandrisken ifall blixten slår ned i det.

om man är noga med att dra ur sladden när det åskar då eller kan blixten slå ner i aggregatet endå?
om man har blixtskydd då kan man ha det under altanen?

vad kan man ha aggregatet under annars?

Ett aggregat måste inte sitta under ett stort tak. Man kan skydda det med tex: nåt man hänger över det bara eller snickra i hop ett litet regnskydd.

Liknande trådar

Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 443
Senast: Maaddeh
·
Hästmänniskan detta finns säkert miljoner trådar om men jag behöver lite "special" hjälp. det är så att i mina hagar skall det gå en nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
4 854
Western Ja, det kan man lugnt säga. Jag tror nog att flera av er här vet hur mycket prylar det krävs bara för att starta ett nytt stall. Och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 845
Senast: Gordon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar